Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Stroomvoerende kortkoppelingen

Gestart door Boemeltrein, 15 juli 2024, 12:11:23 PM

Boemeltrein

Vraagje,
Ik zou stroomvoerende kortkoppelingen willen gebruiken voor rijtuigen (H0 1/87) maar er is veel keuze door allerlei merken, heeft iemand er ervaring mee zodat dit helpt om een keuze kan maken :o Eerlijk ik zie door de bomen het bos niet meer ;D

Rangeerduivel

Ik vermoed dat elke koppeling wel zijn voor en nadelen zal hebben...
Veel hangt er van af voor welk rijtuig ze moeten dienen...
(afstand en ruimte tussen draaipunt en kast). Gelukkig zijn de meeste (moderne) rijtuigen voorzien van een NEM-schacht.
Ik heb de zwaluwstaart koppelingen van Viesmann, op basis van de FLE profi, en die werken naar behoren.
De Makette zelfbouw koppelingen die Erik(EVE) voorstelde mbt de AM75 van Lima, zijn zeer praktisch maar ook zeer duur, al betwijfel ik dat er "goedkope" stroomdoorvoerende koppelingen bestaan...

 ;)

eve

Citaat van: Rangeerduivel op 16 juli 2024, 14:32:11 PMDe Makette zelfbouw koppelingen die Erik(EVE) voorstelde mbt de AM75 van Lima, zijn zeer praktisch maar ook zeer duur, al betwijfel ik dat er "goedkope" stroomdoorvoerende koppelingen bestaan...

 ;)

De kortkoppelingsmechaniek die ik voorstelde is van Makette. En feitelijk niet zo duur.

De stroomvoerende koppeling is van Piko. En in vergelijking met anderen even duur...

Mvg, Erik.

nmbssncb

Willy

Webbie

De Viesmann koppelingen werken idd goed, maar de polarisatie is mogelijk een probleem als je op verschillende rijtuigen stroomafname wil voorzien.
De contacten staan boven en onder. Als je de spanning vd rails wil doorgeven en je draait een rijtuig om, heb je een mooie kortsluiting.
Koppelingen met een links en rechts contact hebben dat probleem niet.

bekie

#5
Voor de flm kortkoppelingen in casu Viesmann gebruik ik altijd de bovenzijde voor de + en de onderzijde voor het signaal. (2 contacten, zo geen kortsluitingen hoe je de rijtuigen ook koppelt).

Roco heeft ook stroomvoerende koppelingen met vier contacten. In dit geval denk ik dat je de rijtuigen/wagons altijd in dezelfde richting moet koppelen.
 

raf

ik print mijn eigen magneet koppelingen
enig nadeel is dat je er geen 20 wagons mee kunt slepen want dan durven ze los laten
maar voor een NMBS diesel met een stuk of 4 personen wagons er voor of achter werkt het zeer goed
passen gewoon in een nem schacht
voor de goederen gebruik ik fleischemann profi koppelingen die het voordeel hebben dat je een wagon er recht naar boven tussen uit kunt halen zonder friemelen om een koppeling los te krijgen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

hoeveel draden moeten er door? 2/4/6? allemaal bestaande maar allemaal verschillende prijs. Ik heb tussen m'n klassiek 2'tje van Jocadis er zitten van, ik denk 6. Zodat ik ook stroomafname heb op de losse kant, dan lichten, sluitlichten,... allez, je kunt zot gaan :D
Greetz

Thommy

Brunel

Citaat van: bekie op 16 juli 2024, 18:43:47 PMRoco heeft ook stroomvoerende koppelingen met vier contacten. In dit geval denk ik dat je de rijtuigen/wagons altijd in dezelfde richting moet koppelen.

Nee, toch niet, de koppeling heeft twee polen boven en twee polen beneden. Bij goed doordacht aansluiten, kan je de rijtuigen ongestraft draaien.

Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen gemakkelijk (ont)koppelen en perfecte geleiding.
Voor twee polen gebruik ik tegenwoordig altijd Almrose. Ideale combinatie van probleemloos (ont)koppelen en perfecte stroomgeleiding.
Vierpolig meestal de vierpolige van Viessmann, ooit door Heljan ontwikkeld. (Ont)koppelen ook vrij gemakkelijk met goede geleiding.
Met meer polen ken ik geen voorbeelden die nog en beetje gemakkelijk (ont)koppelen. Van de koppelingen die de modelspoorfabrikanten bedenken, word ik meestal minder vrolijk bij de pogingen een treinstel in elkaar te zetten.  ;D