Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Arduino en Märklin Seinen 7041

Gestart door Holz1, 27 juni 2024, 12:50:08 PM

Holz1

Beste forum leden,
Wie heeft toevallig een Arduino programma klaar liggen voor het schakelen van een 3-aspect Märklin sein 7041. Deze seinmast heeft 3 standen.

Ik zou graag dit sein met een infrarood licht sensor willen bedienen.
Het programma zou alsvolgt moeten werken:
1 trein gaat door de ir sluis/sensor, positie 1 gaat van  onveilig naar langzaam rijden
2. Na 15 seconden schakelt het sein naar positie 2. (Tijd dient instelbaar te zijn)
3. Na 5 sec schakelt naar veilig
(tijd instelbaar)
Als de trein de ir sluis volledig heeft gepasseerd, schakelt het sein, zeg Na 30 seconden weer terug naar onveilig.
Het sein dient niet voor het schakelen van treintrajecten.
Het wordt alleen voor visuele en scenery aspecten gebruikt
Groet
Henry

guy1846

Beste Henry.
het zou toeval zijn dat een forumlid of iemand anders deze opgave k&k zou liggen hebben.
gezien de seinen,ga ik ervan uit dat je marklin rijdt en dus 3 Rail,
ik weet niet hoe technisch je bent aangelegd, maar met 3 rail zijn aardig wat mogelijkheden,
beschik je over een Marklin CS3+ kan je dat met het stappen programma van deze centrale realiseren, daar ben ik haast zeker van.
3Rail houdt ook in dat je die vervelende lichtsluizen niet hoeft te gebruiken, via massadetektie is dat zalig werken.
wil je een Arduino oplossing, en je kan er geen software zelf voor schrijven, dat is ook helemaal geen probleem,daar zijn oplossingen voor.
De oplossing ligt dan bv bij ARCOMORA zij hebben een systeem op basis van Arduino, waar je zonder kennis van programmeren, jouw ding kan mee doen.
je moet er nog wel wat voor doen, het is in de eerste plaats een DIY opzet. enige technische vaardigheid is hier wel nodig.
Er kan natuurlijk nog altijd een forumlid reageren, en dat zou mooi zijn.
met vriendelijke groeten
guy


Klaas Zondervan

Moet het per se met een Arduino? Dan kun je je beter verdiepen in hoe je die programmeert. Wat je wil lijkt me niet erg ingewikkeld.

Hoe dan ook zal je er nog wat elektronica bij moeten hebben want de spoelen van het sein kun je niet rechtstreeks met de Arduino aansturen.

Alternatief is om het helemaal in hardware uit te voeren. Lijkt me ook makkelijker als je de wachttijden instelbaar wil maken.