Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

MSM 248

Gestart door Michael, 27 juni 2024, 08:34:51 AM

Floris

De ene telefoon is bepaald de andere niet, maar als ik enige ambitie heb qua foto's pak ik toch de spiegelreflex erbij. Tis bij uitzondering dat ik hier eens een telefoonfoto neerzet.
Moet daarbij zeggen dat ik Rudi's (RUNE) foto's lang niet verkeerd vind, ik denk dat ze met een goede camera beter kunnen (meer scherptediepte vooral en ik vermoed ook wat betere kleurweergave) maar als Rudi dat de kosten en moeite niet waard vindt snap ik dat best. Telefooncamera's zijn ook wel zo makkelijk qua bediening dat je best een tijdje zit te harken met een spiegelreflex voor je daar uberhaupt een beetje betrouwbaar betere foto's uit krijgt dan uit een goede telefoon. Nou ga ik wel heel vervelend lopen prikken en zeggen dat Terminus t wel waard is om er eens een deftige camera op los te laten. Er zit meer in. :P

Even ter illustratie van wat ik bedoel min of meer dezelfde foto met telefoon (sony Xperia "compact" alsnog zo groot als een plak hasj die niet in je zak past):
DSC_4630 by Floris Dilz, on Flickr

en spiegelreflex (pentax K5 van 10 jaar geleden vol pulkjes en hoogovenstof)
IMGP4167 by Floris Dilz, on Flickr


Verder is zo'n lijstje specificaties een beetje willekeurig natuurlijk, los van of een foto scherp is en t aantal pixels niet al te bedroevend is. Het lijstje uit de post hierboven houd ik me voor de helft al niet aan bijvoorbeeld... Als t resultaat er maar lekker uitziet en een beetje overeind blijft als je inzoomt. Kan t sowieso iedereen van harte aanraden om eens goed licht boven de baan te hangen (als je dat niet al hebt) en eens te gaan knippen met welke camera of telefoon je dan ook hebt, bij voorkeur es uit preiser-perspectief, en gewoon eens te kijken wat t oplevert. Eventueel statief improviseren met een stoelleuning ofzo... Tis waarschijnlijk een stuk leuker dan je nu denkt!

doomslu

Citaat van: 59erke op 08 juli 2024, 16:29:18 PM
Citaat van: Martin Welberg op 07 juli 2024, 18:06:48 PMBen best wel benieuwd wat dan de specificaties zijn die aan de foto's moeten zitten.

In MSM 186 staat een artikel hierover. De specificaties zijn als volgt

ISO waarde 100 tot 200
Witbalans AWB
Beeldkwaliteit RAW of JPEG zo hoog mogelijk
Diafragma f/11 tot f/20
Manual focus zonder beeldstabilisatie
Lange sluitertijd

Dat artikel in MSM 186 is inderdaad zeer interessant. Beschouw het echter eerder als een reeks tips voor betere foto's en niet echt als 'minimum specificaties'.

Wat het belangrijkste is: goede belichting en scherpe foto's.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Eerlijk gezegd zijn dit niet echt specificaties waaraan een foto moet voldoen maar meer een advies voor het instellen van je camera. Mijn vraag ligt meer op de specificaties voor drukwerk. Hoeveel Dpi en dat soort dingen, welke kleur profielen ziet men het liefst?

De adviezen die in MSM 186 staan zijn inderdaad prima, alhoewel ik als foto/videograaf wel wat vraagtekens zet.
De huidige digitale camera's met 24Mp geven ook bij hogere iso waarden prima platen voor publicatie.
De diafragma waarden zijn een artistieke keuze.

Zou zelf meer naar een simpele 3 punten gaan.

1. Gebruik een statief
2. Gebruik een statief
3. Gebruik een statief.

Martin Welberg

Citaat van: gardevil op 08 juli 2024, 16:26:33 PMAlleen al het verschil in objectief tussen smartphone en fotocamera, groot verschil.
 

Eigenlijk niet zo relevant. Er zijn smartphones met betere lenzen als een gemiddelde compact.

Martin Welberg

CiteerVerder is zo'n lijstje specificaties een beetje willekeurig natuurlijk, los van of een foto scherp is en t aantal pixels niet al te bedroevend is. Het lijstje uit de post hierboven houd ik me voor de helft al niet aan bijvoorbeeld... Als t resultaat er maar lekker uitziet en een beetje overeind blijft als je inzoomt. Kan t sowieso iedereen van harte aanraden om eens goed licht boven de baan te hangen (als je dat niet al hebt) en eens te gaan knippen met welke camera of telefoon je dan ook hebt, bij voorkeur es uit preiser-perspectief, en gewoon eens te kijken wat t oplevert. Eventueel statief improviseren met een stoelleuning ofzo... Tis waarschijnlijk een stuk leuker dan je nu denkt!

Prima advies. Veel licht helpt.

gardevil

Citaat van: Martin Welberg op 08 juli 2024, 22:05:07 PM
Citaat van: gardevil op 08 juli 2024, 16:26:33 PMAlleen al het verschil in objectief tussen smartphone en fotocamera, groot verschil.
 

Eigenlijk niet zo relevant. Er zijn smartphones met betere lenzen als een gemiddelde compact.
Niet volledig akkoord. Alleen het gebruikte glas voor de objectieven maakt een verschil.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Floris

kunnen we eindeloos over emmeren, maar maak maar foto's om te vergelijken en dan zien we t vanzelf. :P

Michael

Vandaag MSM 248 ontvangen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

Die was opnieuw lang onderweg!!  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Bij mij vandaag in de brievenbus
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ramdani

nog niks ontvangen :( ;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0