Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

OO/HO

Gestart door PeterVG, 18 juni 2024, 15:09:02 PM

PeterVG

Via mijn flickr fotostroom kreeg ik de vraag of volgende foto in een brochure opgenomen mocht worden. Een vraag van een Engelse firma die de afgebeelde goederenwagen in model wil uitbrengen. Dat zette mij aan het denken. Waarom is OO 1/76 afwijkend ten opzichte van het continentale HO 1/87. Voor N-schaal is er ook een afwijking 1/146 (Engeland) tegen 1/160 (continentaal).
Nu valt dat te betreuren. Want de wagen die de Engelsen in model willen uitbrengen had prima op een Belgische HO baan gepast.
Even wikipedia er op na geslagen. De afwijking werd meer dan 100 jaar geleden al gemaakt. Omdat het kleinere Engelse spoorprofiel het praktisch niet mogelijk maakte om de modellen te motoriseren. Vandaar de grotere afwijkende schaal op HO sporen.
Intussen is men in Engeland recent gestart met schaal TT en daar heeft men de continentale schaal 1/120 wel aangenomen.

NMBS 1.002 @ Zichem by Peter Van Gestel, on Flickr

Jappy

Dat klopt, het profiel is de grootste boosdoener. Er zijn wel H0-bouwers te vinden in het VK, maar zoals de meeste afwijkende schalen zijn dit maar een klein groepje, vaak samenwerkend on de vlag van een 'society'.

Veel Brits 'ready-to-run' bestaat er ook niet in H0. Ik kan me enkel de recente Flying Scotsman voor beeld halen, de Hogwarts Express set van Märklin van jaaaaaren geleden, en een poging van Fleischmann met een Warship diesel gebaseerd op een V200 met enkele rijtuigen.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Metpetergaathetbeter

tja tegendraads tot de dood zo kun je Engelsen omschrijven. Genetisch bepaalt het begint al van kleinsaf !

Wilden op hun eigen blijven en ginds de Brexit ontwaken ze elke morgen steeds met ten minste ene kater


Boemeltrein

ze hebben dezelfde spoorbreedte maar andere schaal. M.a.w. hun modellen zijn te groot voor die 16,5 mm? het moet voor hen in feite 18,88 mm zijn, ja toch?