Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Vraagje over MTC21

Gestart door Rangeerduivel, 06 juni 2024, 15:43:21 PM

Rangeerduivel

Ik bezit een MTC21 v3 of 4 van ESU.
Op de connector ontbreekt 1 aansluiting, nl het pinnetje dat alleen staat
In het instructieboekje staat het aangeduid als nr11 "index pin", wat houdt dat in?
Ik heb de decoder in een loc geplaatst en test gereden, die loc deed het perfect, behalve wat onregelmatig in het vertrekken (golvend versnellen)
Kan het daarmee te maken hebben of is dat te verwaarlozen?

 ;)

Klaas Zondervan

Pin nr. 11 ontbreekt op de locprint. Het overeenkomstige gaatje in de decoderprint is dichtgestopt. Dat zorgt er voor dat je de decoder niet omgekeerd kunt steken.
Staat ook in de betreffende NEM norm, paragraaf 2.1, laatste zin.
https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem660_de_2022.pdf

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 juni 2024, 16:22:58 PMPin nr. 11 ontbreekt op de locprint.
https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem660_de_2022.pdf

Laat ik nu net dat gaatje ernaast bedoelen Klaas....
Daar zit normaal een messing busje dat over het alleenstaande pinnetje van de loc schuift, (op de schets in de link aangeduid met nr 12),
dat busje ontbreekt waardoor er op dat punt geen verbinding is tussen loc en decoder!
Sorry voor het misverstand, ik had het beter moeten uitleggen :-[

 ;)

Klaas Zondervan

Je bedoelt dus pinneke 12. Volgens de norm komt daar de interne V+ van de decoder op. Maar het kan zijn dat deze decoder die niet naar buiten levert. En misschien zit pin 12 in de loc ook nergens aan verbonden.

Over welke decoder gaat het eigenlijk? Ik vind wel een handleiding van de Loksound v3.5, maar daar wordt de uitvoering met 21MTC niet genoemd.

Rangeerduivel

#4
Citaat van: Klaas Zondervan op 06 juni 2024, 19:38:01 PMJe bedoelt dus pinneke 12.

Over welke decoder gaat het eigenlijk?

Idd, pinneke 12.

Het is een Esu locpilot van een jaar of 3/4 oud, géén locsound, dus een 3 of max 4 denk ik...
Het is de bedoeling hem in mijn LSM 2756 te gebruiken wanneer ik die in handen krijg.

 ;)

Klaas Zondervan

Even de handleidingen opgezocht. Zowel bij de Lokpilot 3 als 4 zie ik dat op pinneke 12 VCC staat.
Maar de vraag is of de loc iets doet met die spanning. Ik denk dat het met het rijgedrag niks te maken heeft.

Rangeerduivel

OK Klaas,
hartelijk dank voor de info.
De bedoeling van mijn vraag was enkel mij ervan te vergewissen of het ontbreken van die aansluiting niet op één of andere manier schade zou kunnen berokkenen aan componenten in mijn loc.
Afgaande op jouw expertise denk ik dat dit niet het geval is.
"Sterft" de decoder er uiteindelijk door dan is hij altijd vervangbaar!
En zolang hij het doet, dan doet hij het

 ;)