Stack Focus

Gestart door bg1000, 28 april 2024, 00:16:44 AM

bg1000


Beeld met de stack focustechniek.

Het stack focustechniek is een manier om de scherptediepte te verhoogt.
Men maakt beelden met verschillende focusafstand, daarna deze beelden zijn gecombineerd met Afinityfoto.

Wat hebben we nodig:

Hoe:
  • Beelden nemen
  • Process met DxO Photolab en export in TIFF format
    (Het zelfde setting voor elke beeld)
  • Combinatie met affinity photo
  • Export...


Ik heb een kleine video die de verschillende stappen toont

Meer stack focus beelden hier



janieburton

#1
Zeer mooie foto!

Is een pinehole lens niet gemakkelijker?

Je hoeft niet scherp te stellen en de scherptediepte is oneindig.

Of je kan dit eventueel zelf te maken met een bodydop, op een b-merk bodydop staat er meestal geen logo op en dat maakt het makkelijker om er in het midden een gaatje in te maken.

Hoe kleiner het gaatje is, hoe scherper het eindresultaat zal zijn.
 

loco

Jani, kan je eens een voorbeeld laten zien van een foto die je zelf gemaakt hebt met een pinehole lens? Ik wil je niet uitdagen, maar wel zeggen dat de theorie gemakkelijker is dan de praktijk. Scherpe foto's maken met een stack-programma is daarom veel gemakkelijker.
Ik heb het nog nooit met een pinehole lens gewerkt, maar ik maak wel heel veel foto's met de stack fototechniek. Ik heb niet de laatste versie van Photoshop die ook een stack-mogelijkheden heeft. Maar voor mijn stackfoto's gebruik ik al vele jaren het freewareprogramma CombinZP dat gelukkig ook nog op win 11 werkt. Het is gratis maar je moet ermee leren werken, want veel uitleg krijg je er niet bij. Daarna werk ik de foto's af met Photoshop.
Je hebt geen focusring nodig. Alleen een goed statief en een fototoestel waarmee bij je voorkeur in manuele modus kunt werken. Ook mag je foto's gebruiken in JPG. Je hoeft ook geen foto's te maken in RAW of TIFF, alhoewel mijn voorkeur ook uitgaat naar RAW die ik dan omzet naar JPG.

doomslu

Ik ben ook wel benieuwd naar die pinhole en het resultaat. Let wel: voor een scherpe foto van een model of modelbaan, want daar ligt een uitdaging.

Ik gebruik Helicon focus voor het stacken. Is niet gratis, wel heel goed.
En mijn fototoestel maakt zelf de reeks foto's, lekker makkelijk. Bespaart veel tijd.
Met mijn vroeger toestel was het ook manueel.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

In het verleden gebruikte ik CombineZP als stack software. Een tijdsintensieve manier. Nu gebruik ik de standaard software van Canon. Digital Photo Professional (4). Deze zal mogelijk intussen al wel weer een update gekregen hebben. Onder Tools kan je Depth Composition kiezen. Dan kun je rechtstreeks RAW beelden stacken. Handig en tijdsbesparend met een beter resultaat dan CombineZP.

Klaas Zondervan

zelf heb ik niet zo'n behoefte aan deze technieken. Maar een pinhole maken door een gaatje in de lensdop te prikken lijkt me geen goed idee. Die dop zit daarvoor op de verkeerde plek. Beter is om het diafragma zo ver mogelijk dicht te zetten. Dat diafragma zit niet voor niks tussen de lenzen.
Gevolg is wel dat de belichtingstijd langer wordt.

bg1000

Hallo

Ik ben bij Pentax (K3 eerste generatie met de 35mm macro).
Het is de sensor die gestabiliseerd is en niet de lens.
De keuze aan lenzen is beperkt bij Pentax.

Er is een verschil tussen pinhole lens met glazen lenzen (zeer klein diafragma) en pinhole lens zonder (glas) lens (pinhole: slechts één gat).
Als het diafragma klein is (F heel hoog) resulteert dat in diffractie en dus een verlies van beeldkwaliteit. Alle lenzen hebben hun beste resolutie rond F8. Het is gemakkelijker om goede foto's te stapelen die op verschillende scherpstelafstanden zijn genomen dan om een foto te bewerken die op F128 genomen is..

Ik werk in RAW zodat ik meer informatie in de foto heb. Het is gemakkelijker om meer informatie in de schaduwen te vinden. Bijvoorbeeld de machinist in de schaduwen.
Het proces tijd is niet zo lang, foto ontwikkeling één of veertig is hetzelfde tijd, export naar TIFF neemt tijd, proces met Affinity rond 10 min automatische en minder dan 5 min manueel (selectie, export, laatste verwerking)

Ik zo graag zie uw realisatie.

bg1000


Het zelfde beeld maar zonder DxO ontwikkeling, geen TIF, direct met JPG in Affinity geprocesseerd.

De kleuren zijn een beetje fade,het kleurenbalans is niet hetzelfde, en de tekts op de posters zijn niet zo scherp....


janieburton

Allemaal,

Ik beweer niet of schrijf niet dat een pinhole lens beter is!

Ik claim ook niet dat ik foto's heb gemaakt met een pinhole lens.

De vraag die ik stelde is:  Is een pinhole lens niet gemakkelijker?

Ik schreef wat ik weet van een iemand die in de jaren tachtig toen ergens zo'n "voorzet lens" had gekocht en die had laten overkomen uit Amerika.

Hij heeft daar met zijn Pentax mee geëxperimenteerd en het resultaat van die foto's dat ik toen heb gezien waren naar mijn bescheiden mening "voor die tijd" aanvaardbaar.

Zoals ik schreef is de foto van bg100 mooi, evenals de andere foto's die te bewonderen zijn via zijn link en ik veronderstel dat al de foto's in MSM ook zo zijn bewerkt.

Waarom ik de vraag stelde of het niet gemakkelijker zou zijn om een pinhole lens te gebruiken ipv computersoftware is daar ik persoonlijk er tegen opzie om een computersoftware te gebruiken voor fotoverbetering enz.. en het zelf uit te zoeken hoe het allemaal werkt en ik weet dat het zelfs na 5x proberen het niet lukt en ik het dan opgeef.

Ik heb ooit een videosoftware(pinnacle) geprobeerd om video filmpjes te monteren en heb het opgegeven daar het mij niet lukte; wat was de tijd van de S8 gemakkelijk; knippen en plakken en klaar is Kees.