Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Märklin nmbs reeks 16

Gestart door bumper, 20 april 2024, 18:21:26 PM

bumper



Patrick,
Zoals je kunt zien is vooraan het omschakelrelais verwijderd, en onderaan de sleper vervangen door stroomafnemers op de wielflenzen.
Op de site van Märklin zie ik dat er drie ombouwkits zijn : 60941;60943;60944.
In deze laatste spreekt men van verschillende motorschilden met verschillende ankers (met 7 of 8 tandwielen).
De 60941 en 60943 hebben ook op zicht hetzelfde motorschild, maar over het aantal tanden wordt niet gesproken in de specificatie. Ik moet in ieder geval de motor demonteren en het aantal tanden tellen. Maar dan blijft er toch nog wat twijfel over welk type te nemen
In ieder geval bedankt om mij te helpen.

Luc,
Ook bedankt voor uw hulp en geduld. Nu is het wel gelukt. Alleen, hoe plaats je nu grotere foto's?

Groeten.
Ludo.
 
 

bumper

Luc,

Toch nog een vraag. Als je met de muisaanwijzer over de eerste twee foto's gaat, dan is er bij de tweede gewoon een pijl te zien, maar bij de eerste een handje. Als je dit laatste activeert dan kom je terecht op de website van postimages. Indien mogelijk graag wat uitleg hierover, want dit is chinees voor mij.

Dank en groeten.
Ludo.
 

perk

ik heb de 60941 hier liggen (voor de ombouw van een 3316), en ik heb ook de 60943 al gebruikt (en liggen) voor de railbus 3016.

volgens de expansietekeningen zou de railbus toch een ander anker en motorschild hebben dan jouw loc (en jouw loc komt overeen met de 3315 motor, de 3315 zou de DB versie van de 3316 NMBS stomer zijn).  Maar ja, wie zegt dat die nummers over de loop van 50 jaar niet aangepast zijn.

Ik gok toch nog op de 60941 voor jouw, ik wil best wel eens de tanden van het anker tellen als het nodig is.

ps, ik klink als een pro met al die nummers, maar ik heb in totaal nog maar een 5 tal locs gedigitaliseerd.   Het blijft een dure zaak en ik doe dat alleen maar als ik ECHT dat model wil.   Maar over het algemeen vind ik het niet meer financieel de moeite waard om zomaar iets dat al moderne versies heeft om te bouwen.

Patrick

bumper

Patrick,

Het is niet de bedoeling de loc te digitaliseren. Ik rij analoog, en dat blijft zo.
Ik wil enkel de rijeigenschappen verbeteren.
Als je van die 60941 af wil, altijd interesse.

Groeten.
Ludo.
 

perk

neen, verkopen doe ik niet.  Ik heb er ook al plannen voor.  Ik wel de 3316 ombouwen naar een serie 25 met leiplaten (ooit eens ...)

Ik begrijp dat je analoog wil blijven.   Echter de motorset is nog het duurste van een ombouw, een decoder (ok, heb jij niet nodig) is goedkoper.


stoomlokje

Ludo,
Ik heb de motor van deze loc met tevredenheid omgebouwd met deze set--Märklin - 5***** motor-set 60941 ( 60760 )
Is heel eenvoudig te doen.
grtjs,
Saskia

bumper

Saskia,

Is deze set dan met een permanente magneet ? Lijkt mij vreemd voor Märklin.

Ludo.
 

dani

misschien zijn dit vijgen na pasen...

"Het is niet de bedoeling de loc te digitaliseren. Ik rij analoog, en dat blijft zo."   (quote)

Mijn idee zou zijn om er toch een goedkope  TAMS LD-W-42  decoder in te bouwen   (voor wisselstroommotor) 
Die kan ook  analoog  zijn werk doen, zodat je zelfs geen digitaal gedoe nodig hebt.
Je zou toch wel wat verschil zien in rij eigenschappen, maar het blijft natuurlijk wel een oude  M* motor...

Als je dan ooit toch naar digitaal zou omschakelen heb je een pluspunt want de decoder kan zowel DCC als Motorola MM2  protocollen verstaan.

https://www.conrad.be/nl/p/tams-elektronik-41-05421-01-c-ld-w-42-mit-kabeln-locdecoder-met-kabel-2280294.html
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

nmbssncb

Citaat van: bumper op 24 april 2024, 08:47:08 AMSaskia,

Is deze set dan met een permanente magneet ? Lijkt mij vreemd voor Märklin.

Ludo.

Nieuwe 3-rail Märklin modellen hebben nu allemaal een gelijkstroommotor (DC-motor of direct current motor, ook wel afgekort tot DCM).
Oudere Märklin modellen hadden altijd een Allstrommotor (zie ook Modelspoormotoren).

Een goede oplossing in jouw geval is de Allstrommotor om te bouwen naar een DCM met de Märklinset 60941 waarbij inderdaad de veldspoel wordt vervangen door een permanente magneet.  Niks vreemd aan.
Alternatief is gebruik te maken van een ESU permanente magneet.  Hierbij wordt uitsluitend de veldspoel vervangen door de permanente magneet maar niet het 3-polig anker en het motorschild met de borstels.  Met de Märklinset 60941 wordt ook het oude 3-polig anker vervangen door een nieuw 5-polig anker (geeft doorgaans betere rijeigenschappen) en een (dunner) nieuw motorschild met andere borstels.

Wanneer ik oude Märklinmodellen ombouw maak ik altijd gebruik van de Märklin ombouwsets.  Na de ombouw test ik dan altijd eerst de DCM met een gelijkstroombron (gelijkstroomtransformator bijvoorbeeld).  Wanneer de aandrijving, de DCM met mechaniek (tandwielen) niet soepel draait is dat eerder te wijten aan de (versleten) mechaniek dan aan de ombouw naar DCM.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

bumper

Willy,

Bedankt voor de uitleg. Zo had ik het ook begrepen. Maar ik vond geen details over de ombouwset. Dus ik twijfelde aan de magneet. Dat 5 polig anker had ik ook wel gezien en begrepen.

Ludo.
 

stoomlokje

Ludo,

ik zie nu eerst jouw vraag aan mij,
het antwoord is: ja daar zit een permanente magneet bij.

grtjs,
Saskia