horizontale plaatsing van bruggen

Gestart door perk, 04 april 2024, 21:44:49 PM

perk

Mischien een rare vraag, maar als je baan een helling heeft ... liggen eventuele bruggen in deze helling waterpas of lopen ze mee met de helling?

Ergens denk ik dat een brug altijd waterpas zou liggen, maar dan zit je met een knik in de baan op begin en einde van de brug, en is de vloeiende lijn van de helling gebroken


stefanic

Ik denk (ik ben geen bouwkundig ingenieur): de helling van een -klassieke- spoorlijn is in werkelijkheid nooit enorm groot, dus voor relatief korte overspanningen (rivier, weg, spoorlijn) is de constructie van een bv. betonnen/stenen brug waarschijnlijk volledig horizontaal, maar zal de spoorbedding die over de brug gelegd worden wel de helling van het spoor volgen, en dus aan de ene kant van de brug wat dikker liggen dan aan het andere uiteinde.
Voor een stalen brug waar de rails rechtstreeks op de brug bevestigd worden, zal de brug wellicht wel aan de ene kant hoger liggen dan aan de andere kant, dus met verschillende hoogtes van de bruggehoofden waarop de brug gelegd wordt. Wellicht is dan ook enkel de 'bodemplaat' van de brug hellend, en is de vakwerk-constructie wel verticaal, en dus niet perfect loodrecht op de bodemconstructie...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

evan

Citaat van: perk op 04 april 2024, 21:44:49 PMMischien een rare vraag, maar als je baan een helling heeft ... liggen eventuele bruggen in deze helling waterpas of lopen ze mee met de helling?

Ergens denk ik dat een brug altijd waterpas zou liggen, maar dan zit je met een knik in de baan op begin en einde van de brug, en is de vloeiende lijn van de helling gebroken





Welk type brug?

Een gemeste brug in baksteen of natuursteen?

Een Betonnen brug,

Een stalen brug met oplegging op een landhoofd?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

anne w

De bekende Bietschtalbrücke heeft een stijging van ruim 22 promille, ik denk dat een stijging wel meer voorkomt bij bruggen in heuvel-/bergachtige gebieden. Een andere bekendis natuurlijk het Brusio viaduct in de Bernina spoorlijn.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

perk

#4
ik denk aan een stalen brug.   (rond de 14 cm in schaal H0)
Meer specifiek een liggerbrug op 2 stalen balken, zonder reling of vakwerk, met 2 gemetselde brughoofden.

Wellicht is het in de werkelijkheid niet zo een probleem, maar om een treinbaan is toch veel meer samengedrukt en ik vraag me af wat de beste keuze zou zijn.

Ik beoog een lichte daling van de baan, zoiets van 1 cm ofzo over een lengte van 70 cm.   Gewoon om visueel iets meer dynamiek in de baan te krijgen. 
Echter ongeveer in het midden zit de brug, en als ik eerst terug horizontaal moet, dat gaat het wellicht opvallen dat er een knik zit en bovendien ga ik ook nooit die +/- 1 cm kunnen zakken.
Als ik echter de brug mee laat gaan met de helling kan het misschien raar uitzien. (en totaal onrealistisch zijn)

Het project is trouwens een nieuwe pendelbaan van 80 x 35 cm voor die Brossel.    Die heeft ook maar 1 aangedreven as, dus 'k moet ook niet overdrijven in hellingen.

Het geheel moet harmony hebben, en een zekere rust en ontspanning uitstralen (dat is het onderwerp van de baan).   Ik zit nog in de ontwerp fase en ben al de opties eens aan het bekijken.

Klaas Zondervan

Citaat van: perk op 05 april 2024, 10:03:06 AM..... dat gaat het wellicht opvallen dat er een knik zit
De overgang van horizontaal naar helling moet je nooit met een knik laten lopen, maar via een vloeiende lijn. Maar ook dat kost extra lengte.

Wellicht even wachten tot Suske dit topic opmerkt, hij is deskundig op dit gebied.

RobVille

#6
Ik pas even mijn topic aan ;D Even niet begrepen dat het een technische vraag betrof.

Nog even een aanvulling. Zelf heb ik deze brug ingebouwd en ligt in een hellend tracé, de stijging bedraagt 1 cm op 40 cm. Je kan de hellingshoek enigszins camoufleren door de bruggenhoofden ongelijk in het landschap te plaatsen.



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

SuSke

#7
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 april 2024, 10:56:40 AMWellicht even wachten tot Suske dit topic opmerkt, hij is deskundig op dit gebied.

Met dank voor de introductie Klaas.
Hier is hij dan....   ::)

Kort en bondig: Je kan een brug hellend in de baan inbouwen. Dat is voor de brug geen enkel probleem.

In realiteit komen er een heleboel 'onzichtbare' dingen bij in de berekening en stabilisering van de brug.
Zo zal het afwaartse landhoofd veel meer druk krijgen en dus ook zwaarder en breder uitgevoerd worden. Het talud afwaarts moet meer druk van de brug tegenhouden en heeft daarvoor meer massa nodig.
De steunpunten van de brug moeten aangepast worden om de verhoogde horizontale druk op te vangen en weg glijden van de brug te voorkomen.
Nu stel je daar in model niet te veel van voor. Zoals gezegd is de helling op een spoorbaan redelijk beperkt en dus ook  de impact op het horizontale evenwicht in de brug.

Vroeger werden stalen bruggen wel horizontaal ingebouwd omdat de landhoofden dikwijls nog uit metselwerk opgebouwd waren en de technieken betreffende opleggingen ook nog veel 'simplistischer' was (gewoon rol en pendel). Heden heeft men opleggingen met versterkt neopreen welke een horizontale kracht kunnen opvangen.
De 'nieuwe' HSL bruggen over het Albertkanaal werden onder een zachte helling geplaatst. Dit valt bijna niet op, maar toen de oude bruggen er nog naast lagen was het zeer duidelijk zichtbaar. (ik heb alleen geen foto's, wel de plannen 8) )

Edit:

De grote bruggen over het Albertkanaal hebben een niveauverschil van 15cm over een lengte van 115m = 0,13% - een te verwaarlozen helling dus.
brug Albertkanaal - zijzicht by Frans Peeters, on Flickr

De brug die iets meer richting Antwerpen Dam over de IJzerlaan ligt heeft daarentegen een hoogteverschil van 268cm !!! over een lengte van 58,8m wat een helling van 4,56% is en dat valt zeer duidelijk op. (Het gaat hier wel om een zeer korte steile helling bij het verlaten van de Noord-Zuid tunnels vanuit Antwerpen Centraal Station)
brug IJzerlaan - zijzicht by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

perk

Hier gaat het wel om een oude situatie, anno 1950's.   Dus een brug met rol en pendel ophanging was mijn eerste idee.

Ik ben een fan van de stalen bruggen, omdat ik ze simpel en toch gedetaileerd kan maken, en ook omdat ik gewoon graag die industriele look heb van vroeger.   Smeedijzer, klinknagels etc.

Dus als ik het goed begrijp, in die jaren zou zulke stalen brug in werkelijkheid toch horizontaal liggen, echter in onze modelbaan kan je dat wat verbergen en maakt het niet zo veel uit.

Het kan echter allemaal nog veranderen, want een stenen brug geeft me wel het voordeel van een bocht eerder te kunnen inzetten en de vloeiende lijn van de baan te verbeteren.

PS, Rob ... echt mooi brugje dat je daar toont.

Suske, stel dat ik een stenen brug zou hebben, dan moet die toch recht lopen tussen elke pijler he?   Je kan toch niet zomaar een gebogen brug hebben in de lucht, zelfs niet voor een korte afstand.   Ik kan die dan wel lichtjes laten afhellen.

SuSke

Zelfs een stenen viaduct kan in een bocht uitgevoerd worden. De oude stenen bruggen waren veel breder dan ze feitelijk moesten zijn. Ook de straal waarop deze werden uitgevoerd speelt een rol. De overspanningen in een stenen boog viaduct zijn ook niet zo groot in vergelijking met een stalen vakwerkbrug.

Op je baan heb je natuurlijk ook een gigantisch schaalverschil tussen de lengte schaal en de andere dimensies (1/87 voor de verticale vlakken tegenover 1/1000 in het horizontaal vlak - wie heeft een baan met bloklengtes van 20m op zijn zolder liggen??) waardoor je een vertekend beeld krijgt.

Persoonlijk vind ik een stenen viaduct in de bocht als meegebogen brug mooier ogen. Een stalen brug daarentegen zou ik sowieso met recht brugdelen uitvoeren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

CiteerDe brug die iets meer richting Antwerpen Dam over de IJzerlaan ligt heeft daarentegen een hoogteverschil van 268cm !!! over een lengte van 58,8m wat een helling van 4,56% is en dat valt zeer duidelijk op. (Het gaat hier wel om een zeer korte steile helling bij het verlaten van de Noord-Zuid tunnels vanuit Antwerpen Centraal Station)

@Frans,
Was dat niet het rekenfoutje dat men gemaakt had waardoor de locs nu in dubbeltractie moeten rijden?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Zou best kunnen Koen, maar ze zitten daar gevangen tussen de tunnels die onder de stad door komen en het Albertkanaal waar ze een minimum hoogte moesten garanderen.
Er is daar amper zo'n 700m om van 'begane grond' niveau naar 9 à 10m boven begane grond te geraken aan het Albertkanaal en ondertussen ook nog over de IJzerlaan (op zowat 300m reeds naar 6m). Kan je zelf uit rekenen wat de gemiddelde helling worden.
Bij een zachtere helling zouden er problemen zijn rond de brug over het Albertkanaal, want die zou ook nog stijgen richting Nederland terwijl ze nu al daalt in die richting.
Dat allemaal bij alkaar en je komt aan zo'n steile helling om uit die put aan 'den Dam' te geraken. Een langere tunnel had misschien beter geweest, maar ook veel duurder.
En dan hadden ze nu problemen gehad met de kanaaltunnels voor de Oosterweelverbinding  ::)  ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


perk

Iedereen bedankt voor alle informatie.    We zijn een weekendje weg geweest en ik had een kladblok bij om wat schetsen te maken.
Nu ga ik eerst eens het baanplan (wel, die enkele lijn) wat beter uitleggen op een blad papier en dan wat verdere tekenen.
Ik vind het makkelijker op 1:1 op een stuk oud behangpapier alles eens te schetsen.

Maar daar ga ik in een ander onderwerp mee verder, mijn brugvraag is prima opgelost nu.