Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Profi Rails

Gestart door janieburton, 30 maart 2024, 22:44:13 PM

Herwig

forum pers. bericht aan Klaas Z.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 april 2024, 20:54:10 PM
Citaat van: janieburton op 01 april 2024, 14:23:49 PMZijn die langer dan bij andere merken?
Vergelijk foto's van echte sporen, van Profirail en andere merken. Dan zie je vanzelf wat er anders is.

Herwig, ik weet dat ik mijn mening over Profirail vaker heb gegeven, en die mening is in de loop der jaren niet veranderd.

Dat je een eigen mening hebt over deze rails kan ik begrijpen en heb daar zeker respect voor maar zoals ik schreef vind ik ze persoonlijk heel mooie rails en je kon ook "steenslag" kopen zodat je je het nog beter kon afwerken; feitelijk zijn ze mooier dan de huidige speelgoed ogende C rails van Märkli/Trix, de rails van Piko en Roco met bedding om het dan scherp te stellen dan vond ik de M rails van Märklin nog beter ogende dan der huidige rails met bedding van de hier boven genoemde fabrikanten.

Maar, zoals ik al aangaf valt het me op dat veel van deze rails in het 2de hands circuit komen, zijn het dan allemaal mensen die hun Profi rails uitbreken om deze te vervangen door C rails of andere rails met bedding van de andere fabrikanten?

Ik vind het nog steeds jammer dat Fleischmann met die productie is gestopt

 

Klaas Zondervan

Janie, mijn mening is gebaseerd op een feit. Dat feit heeft te maken met de dwarsliggerlengte. In het grootbedrijf is die 2,60 meter. Omgerekend naar H0 is dat ongeveer 30 mm. De meeste fabrikanten houden zich daaraan. Fleischmann heeft er voor gekozen om het ballastbed 30 mm breed te maken. Voor het beeld moesten de dwarsliggers daarom korter worden. Toen ik Profi rail voor het eerst zag viel het me meteen op, want het is overduidelijk zichtbaar. Zulke sporen profi noemen getuigt van veel lef.

Dat jij het persoonlijk mooie rails vindt, dat mag je zelf weten. En je bent niet de enige. Al die profi gebruikers storen zich kennelijk niet aan de te korte dwarsliggers. Of ze hebben het gewoon niet in de gaten.

Over het stoppen van de productie lees ik verschillende verhalen. De een zegt dat het komt doordat Fleischmann en Roco in een samenwerkingsverband zitten, de ander zegt dat het komt omdat de mallen versleten zijn.
Hoe dan ook, iemand die tot nu toe profi gebruikte kan bij uitbreiding bijna niks meer krijgen. En daardoor ontstaat een drukke handel in tweedehands. De een doet alle profi van de hand en begint met een ander type, de ander probeert uit alle macht nog iets te pakken te krijgen om er maar mee verder te kunnen.

janieburton

#18
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 april 2024, 15:14:25 PMJanie, mijn mening is gebaseerd op een feit. Dat feit heeft te maken met de dwarsliggerlengte. In het grootbedrijf is die 2,60 meter. Omgerekend naar H0 is dat ongeveer 30 mm. De meeste fabrikanten houden zich daaraan. Fleischmann heeft er voor gekozen om het ballastbed 30 mm breed te maken. Voor het beeld moesten de dwarsliggers daarom korter worden. Toen ik Profi rail voor het eerst zag viel het me meteen op, want het is overduidelijk zichtbaar. Zulke sporen profi noemen getuigt van veel lef.

Dat jij het persoonlijk mooie rails vindt, dat mag je zelf weten. En je bent niet de enige. Al die profi gebruikers storen zich kennelijk niet aan de te korte dwarsliggers. Of ze hebben het gewoon niet in de gaten.

Over het stoppen van de productie lees ik verschillende verhalen. De een zegt dat het komt doordat Fleischmann en Roco in een samenwerkingsverband zitten, de ander zegt dat het komt omdat de mallen versleten zijn.
Hoe dan ook, iemand die tot nu toe profi gebruikte kan bij uitbreiding bijna niks meer krijgen. En daardoor ontstaat een drukke handel in tweedehands. De een doet alle profi van de hand en begint met een ander type, de ander probeert uit alle macht nog iets te pakken te krijgen om er maar mee verder te kunnen.

Sorry Klaas,

Ik wou je zeker niet op de kast jagen.

Ik vind het spijtig dat ze niet meer te verkrijgen zijn en dat ik nooit met de Profi Rails ben begonnen( mijn baantje is ondertussen afgebroken) en ja de dwarsligger zijn niet op 1/87.

Zoals je zelf aangaf zijn er mensen die de Profi's goed vinden anderen zweren dan bij de gewone rails en ballasten het zelf.

Maar het was gemakkelijk, de rails waren al met ballast en sorry ze waren mooier dan de nu spuuglelijke rails met ballast van Piko, Märklin/Trix, enz...

Ik heb dit draadje gestart omdat het mij opviel hoeveel deze op de verschillende 2de hands sites komen, maar blijkbaar is er op dit forum niemand buiten Ervin die de Profi's gebruikt en of zijn er geen forumleden die nog op zoek zijn of deze van de hand doen.

Ik wou het gewoon weten omdat men soms  "zotte" prijzen bid voor wissels en rails.

En mbt de 2 redenen die je aangaf waarom ze niet gemaakt worden daarvan zal denkelijk een de waarheid zijn of er is misschien nog een andere reden die.