Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Negatieven

Gestart door janieburton, 30 maart 2024, 21:43:39 PM

janieburton

Hoe kan men het beste negatieven stofvrij maken voor men deze gaat scannen?

Met een microvezeldoekje?

Of zijn er speciale doekjes in de handel voor het reinigen van negatieven.
 

Koen

Dag Janie,

Ik maak gebruik van een "peer" die zorgt data het stof weggeblazen wordt. Deze gebruikt ik ook om een lens stofvrij te maken. Dergelijke peer is te vinden in een foto winkel of mogelijk ook bij Conrad.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

adrievans

Citaat van: Koen op 31 maart 2024, 10:41:35 AMDag Janie,

Ik maak gebruik van een "peer" die zorgt data het stof weggeblazen wordt. Deze gebruikt ik ook om een lens stofvrij te maken. Dergelijke peer is te vinden in een foto winkel of mogelijk ook bij Conrad.

Groetjes,
Koen



Is denk beter ook,met wrijven heb je altijd kans op (micro)krasjes door fijnstof.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

janieburton

Citaat van: Koen op 31 maart 2024, 10:41:35 AMDag Janie,

Ik maak gebruik van een "peer" die zorgt data het stof weggeblazen wordt. Deze gebruikt ik ook om een lens stofvrij te maken. Dergelijke peer is te vinden in een foto winkel of mogelijk ook bij Conrad.

Groetjes,
Koen

Ik heb zo'n peertje met borsteltje aan voor mijn lenzen te "ont-stoffen" heb dit al gebruikt maar toch blijven er stofjes op de negatieven, niet echt te zien met het blote oog maar wel op de scan.(en het ligt niet op de glasplaat want die is zuiver gemaakt).

Is er geen vloeistof voor het reinigen van negatieven?

 

janieburton

Heb een bus met lucht( letterlijk lucht verkopen  :D ) aangekocht voor het ontstoffen, werkt degelijk maar bestaat er zoiets niet waar men zelf de lucht in pompt zodat?
 

perk

misschien eens denken aan een goedkope airbrush compressor (set) ?
ik heb dat al gebruikt om mijn resin prints mee schoon te spuiten.


janieburton

Dank u voor de tip. Daar had ik niet aan gedacht