Testervaring Trix draaischijf

Gestart door videofred, 30 maart 2024, 16:26:53 PM

videofred

Hallo iedereen,

Eigenlijk wou ik gewoon een ouderwetse draaischijf kopen met een simpele analoge bediening met knopjes: links/rechts, vorige spoor/volgende spoor. Maar dat kan niet meer tegenwoordig: alles is digitaal.

Dan maar bij Conrad de Trix draaischijf aangeschaft, die enkel digitaal kan bediend worden. Ik heb begrepen dat dit eigenlijk een Marklin draaischijf is, die op zijn beurt eigenlijk een Fleischmann draaischijf is, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Eerste indruk: allemaal plastic en zeer fragiel, maar ze ziet er verder goed uit.
Het plastic uitzicht kan ik k later nog verbeteren met een likje verf.

Op Youtube vond ik een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe je de draaischijf toch nog analoog kunt bedienen met het Marklin 72760 schakelbord.

https://www.youtube.com/watch?v=06jWNN9BcGc&list=PLZlinXQrd5MrA8HUgM8JKcITIxVlloBdY&index=5

Bij Conrad schakelbord 72760 gekocht met bijhorende voeding. Maar dat werkt dus niet. Waarschijnlijk moet eerst het protocol van de decoder gewijzigd worden, maar dat kan niet met mijn Mobile Control, daar heb je een Central Station voor nodig en dat heb ik niet.

Maar niet getreurd, hieronder wordt uitgelegd hoe je de draaischijf kunt aansturen met de Mobiele Control, en dat werkt dus wel.

https://www.youtube.com/watch?v=vhYDqje1Rdk&list=PLZlinXQrd5MrA8HUgM8JKcITIxVlloBdY&index=3

Ik kreeg de draaischijf dus aan de praat. En dan had ik een paar vervelende problemen:
Die piepkleine onderdeeltjes die nodig zijn voor de detectie zitten niet goed vast.
Als er eentje loskomt, blokkeert de draaischijf. Ik heb ze dan maar vastgelijmd.



Dat was dus opgelost, tijd voor een test.
Tot mijn teleurstelling was er geen rijstroom op de brug, alhoewel ik dit goed aangesloten had.

Met de multimeter ging ik op zoek waar de onderbreking zat.
Ik hoopte ergens aan het begin, maar het bleek aan het einde te zitten.
Met gevaar voor eigen leven demonteerde ik de draaischijf volledig. ;D



De onderbreking zat onderaan de draaibrug, waar de rijstroom contact moet maken met de rails. Het is mij niet volledig duidelijk hoe dit contact werkt, maar door er op te drukken was er opeens wel contact met de rails.




Alles weer gemonteerd, en alles werkt nu goed.

Tot zover mijn ervaringen met de Trix draaischijf.

Beste groeten,
Fred.


Model Railroading is ..... plezant!

janieburton

Tof dat je dit hebt opgelost en je er de moeite voor hebt gedaan, ik had vroeger ook zo'n draaischijf van Fleischmann en heb er nooit problemen mee gehad.

Sorry, ik had ze gewoon teruggezonden.

Maar ik denk dat je nu later geen gebruik kunt maken van de garantie van 2 jaar als er nu iets stuk gaat en je het niet zelf kunt verhelpen.
 

ronaldk

Citaat van: videofred op 30 maart 2024, 16:26:53 PMDan maar bij Conrad de Trix draaischijf aangeschaft, die enkel digitaal kan bediend worden. Ik heb begrepen dat dit eigenlijk een Marklin draaischijf is, die op zijn beurt eigenlijk een Fleischmann draaischijf is, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dit is geen Fleischmann draaischijf. Dit is de nieuwe draaischijf van Märklin. Een eigen ontwikkeling van Märklin. Daar is al veel over geschreven. Ook over de inbouw, werking e.d.

Citaat van: videofred op 30 maart 2024, 16:26:53 PMEigenlijk wou ik gewoon een ouderwetse draaischijf kopen met een simpele analoge bediening met knopjes: links/rechts, vorige spoor/volgende spoor. Maar dat kan niet meer tegenwoordig: alles is digitaal.

Fleischmann is overgenomen door Roco. De schijf is dus nog als Roco-schijf onder Artikelnummer 6152 Draaischijf te krijgen. Bij andere kleinere merken zijn ook nog wel draaischijven te vinden. Zelf heb ik een Hapo Bahn schijf. Goed je mag zelf aan de hobby. Dat wil zeggen: Als je zonder aandrijving doet: Zelf aandrijven. Met aandrijving mag je zelf de aansturing doen.