Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sophan Industrie

Gestart door GVL, 19 maart 2024, 22:37:23 PM

henry

GDE

Fantastische baan met oog voor detail . Echt wel al veel sfeer te bespeuren .

GVL

Dank voor jullie reacties.

Met die grassen en struiken kan men werkelijk bezig blijven. Daarom ter afwisseling een gebouwtje ...

De kolenhandel zal uit enkele elementen bestaan waarvan de voornaamste de overdekte opslagplaats is.  Een simpele opbouw uit beton en baksteen die men evenwel met de nodige zorg moet monteren (de nok dient nog wat bijgewerkt).

[/url]

De open constructie laat leuke doorkijkjes toe.  Het naambord helpt de baan te situeren in ruimte en tijd.

Tussen de kolenloods en de brandstoftanks komt er nog een rudimentair bureaugebouwtje met weegbrug evenals een soort installatie om de kolen in vrachtwagens te laden.  Bij Wespe Models zal ik ook nog een passende Poclain-kraan bestellen die zal instaan voor het ontladen van de wagons.

[/url]
(schaduw op de achtergrond door gebruik van bijkomende verlichting bij het werken aan de baan)

Groeten.

Fred

Knap gebouwd!  De sfeer zit helemaal goed. Ik blijf benieuwd naar verdere vorderingen.
Frederic

GVL

De werken aan de brandstoffenhandel naderen stilaan hun voltooiing.

Een bureaugebouwtje en wat extra opslagplaatsen flankeren thans de kolenloods.  De oorspronkelijk geplande weegbrug heb ik achterwege gelaten om de beperkte ruimte niet overmate te belasten.  Naast de bufferstop van het kolenspoor komen immers nog een kleine trechter en een transportband die in aanbouw zijn.  Onderstaand beeld leverde wat inspiratie. 

Een omheining, vervaardigd uit messingdraad, houdt ongewenst bezoek buiten. Op advies van Staf Demeester heb ik de beveiliging van de 2 sporen uitgebreid met 2 STOP-borden zodat de machinist enkel onder begeleiding wagens kan afzetten of ophalen.

Laad- en losactiviteiten worden voorlopig uitgevoerd door een Poclain TY45, een favoriet uit mijn jeugdjaren.  Dit iconisch type was in productie vanaf begin jaren '60 tot midden jaren '70 en helpt dus het tijdperk te definiëren.

Tussen de mazouttanks en de steunmuur loopt het spoor richting Sophan Formation, het derde en laatste deel van de baan dat binnenkort aangevat wordt.

Groeten.

cousin_hub

Hallo,

Wat een mooie baan !!

Heb je zin om met het Waybills-systeem te spelen?

Groetjes,

Seb

Sikko

GVL

Seb,
Geen waybill-systeem in de strikte zin (met aparte kaarten voor wagon en lading) maar een vereenvoudigd systeem met wagon en lading vermeld op eenzelfde kaart. Voorzijde kaart is 'heen', achterzijde is 'terug'. Staat beschreven in MSM127.
Geeft wat meer zin aan de bewegingen en vertraagt het spel.
Groeten.

Herwig

Erg fijn gemaakt en overdacht opgesteld is dat allemaal .
Ook de (dure) omheining met poort. Waarvan 'k me wel afvraag of zulks in de (nog relatief onschuldige) jaren 1960/70 reeds 'nodig' was en dus werd geinstalleerd?   Wellicht heb je voorbeeldfoto's .....

GVL

Herwig,
Wellicht zal de noodzaak om een omheining te plaatsen in de jaren '70 niet zo groot geweest zijn als heden ten dage. Anderzijds loopt de 'hoofdlijn' vlak naast de opstelsporen en wordt de scène nu iets beter gekaderd, lijkt me. Ik wou wel iets met doorkijk en dus werd het een paar meter messingdraad knippen en solderen. De uitvoering als draadhekwerk zou in de periode moeten passen; 'tennisdraad' bestaat al meer dan 100 jaar.
Ik herinner me van mijn bezoek aan Couvin lang geleden dat de opslagtanks aldaar zo'n omheining hadden (alhoewel ze toen niet meer via het spoor bediend werden).
Groeten.

vanmiegroet

Hey Gino,

de stopborden aan de industrie werken het wel af.
Het leuke aan de jaren '60/'70 zijn de besparingstruckjes die werden toegepast.  :D

cousin_hub

Citaat van: GVL op Vandaag om 09:21:27 AMSeb,
Geen waybill-systeem in de strikte zin (met aparte kaarten voor wagon en lading) maar een vereenvoudigd systeem met wagon en lading vermeld op eenzelfde kaart. Voorzijde kaart is 'heen', achterzijde is 'terug'. Staat beschreven in MSM127.
Geeft wat meer zin aan de bewegingen en vertraagt het spel.
Groeten.

Dag Gino,

Dank u voor het feedback.  Ik zal eens MSM127 kijken.

Groetjes

Seb