Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

Sophan Industrie

Gestart door GVL, 19 maart 2024, 22:37:23 PM

GVL

Henry, met karton ben ik voorzichtig wegens de vochtgevoeligheid van het materiaal en de kans op vervormingen/scheeftrekken op langere termijn. Als ik het al gebruik, wordt het steeds voorzien van enkele lagen lak.
Sophan Indus ligt even stil wegens een zijprojectje waarover ik hopelijk binnenkort kan berichten.
Groeten.
Gino

GVL

Na lange tijd nog eens een update.

De jongste weken verder gewerkt aan de strook tussen de laad-/losweg en het kruispunt, langs de voorkant van het baantje.  Die biedt plaats aan wat struiken, een zone voor de diensten van de NMBS en het seinhuis dat de wissels en seinen bedient.

Jaren na de aankoop van de 3D-prints van Benoît van Asten ben ik er eindelijk toe gekomen het seinhuis naar het voorbeeld van Quenast te monteren.  De kit bestaat uit slechts 3 delen – de muren, het dak en de deur.  Het vraagt wat moeite om het dak vlak (staalplaatje van 3 mm dik) en mooi passend te krijgen.  Ik heb een nieuwe deur gemaakt en ook een vloer geplaatst.  Te laat heb ik me herinnerd dat de kit en het grote voorbeeld in MSM 163 beschreven werden.  Blijkt dus dat er aan mijn model nog wat details ontbreken maar die zullen eerst in een later stadium aangebracht worden.  In elk geval is het dak afneembaar zodat er nog een interieur kan voorzien worden.

De keet is gebouwd naar het voorbeeld dat lange tijd naast de tankinstallatie van het depot van Brugge gestaan heeft.  Het deed dienst als opslagplaats van zand en antivries.

De Brossel is ondertussen gedeeltelijk verweerd.  Het koetswerk dient nog lichtjes bijgewerkt.

Groeten.

Jappy

Wat een sfeertje! Dat seinhuis past daar echt als gegoten.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Metpetergaathetbeter

Toch prachtig  hoe eenvoudig zo mooi kan zijn kan zijn  ;)

henry

Prachtig geheel met mooie gebouwen,  echt genieten!  :P

sdz1976

Dit draadje blijft genieten.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Zonde dat het een vast baan is, anders ....   8)  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GVL

Dank voor jullie reacties. 

Ondertussen heeft dit project een nieuwe wending genomen.

Na wat onderhandelen met de 'lokale autoriteiten' thuis heb ik de mogelijkheid een strook van ongeveer 270 x 50 cm toe te voegen aan het baantje.  Daardoor komt er een (naar mijn maatstaven) royale L-vorm van 340 x 315 cm ter beschikking.  Betekent dat er eerst wat kapwerken aan de orde zijn vooraleer ik opnieuw kan bouwen. 

Dit gedeelte wordt bijgevolg niet verder afgewerkt.  Het gebogen deel in de achtergrond wordt afgebroken en er komt een overgang naar de achtergrond van de uitbreiding.

Ook het schaduwstation, de zone waar de 2 benen van de L samenkomen, wordt verwijderd. 

Hoogstwaarschijnlijk voorzie ik aan het uiteinde van de uitgebreide baan geen schaduwstation meer maar eerder een kleine bundel, die ingewerkt wordt in de scenery.  Daar wordt dan een trein samengesteld die de verschillende spooraansluitingen bedient.  Een zichtbaar opstelstation dus dat het voordeel biedt dat de rangeersessies iets langer duren.

Vooruitgang de komende maanden zal evenwel minimaal zijn aangezien ik me eindelijk hebben kunnen inschrijven voor de Missenden Modelling Courses die eind maart plaatsvinden en wat voorbereiding vergen.

Groeten.

DFS

Mooie toekomstige uitbreiding! Ik volg verder...

sdz1976

Leuk dat het nog groter word, maar idd ook jammer dat het een vaste baan is.  8)  8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tothebeach

Toffe modelbaan. Mooie sfeer neergezet!

Groet,
Michel