Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Sophan Industrie

Gestart door GVL, 19 maart 2024, 22:37:23 PM

Floris

mooi kraantje op n mooi baantje! Ik heb m ook maar nagemaakt van cockerill dus mijn zegen heb je.  :P

Herwig


De Koninklijke Stapelhuizen (den Entrepot, Antwerpen) had gevelkranen. 
Geplaatst op een verdieping:  langere kabels nodig, met kabelwielen ..

uit het prachtige Felix/Gilbertus-archief:  https://oudedokken.gilbertus.com/documents/fotoszien.php?id=Gebouwen&aantal=273           foto 193

GDE

Heel mooie detaillering en knappe verwering . Dit gaat een heel mooie baan worden .

GVL

Dank voor de reacties.

Ik kan ondertussen melden dat mijn loods nog steeds intact is, ondanks intensief gebruik van de zwenkkraan ... Maar in een poging om de ongerustheid weg te nemen die bij sommige forumlezers heerst, is er toch besloten een raam van het gebouw op te offeren ten behoeve van een extra versteviging tussen de  staanders (en achter de betonblokken).  Zodoende komt er een groter oppervlak beschikbaar om de zwaardere plaat te verankeren, waaraan het bovenste scharnier van de kraan bevestigd is.

Tegenover de loods ligt een losspoor met verhoogde kade en een portaalkraan, die in aanbouw is.  Omdat de kraan tegen de rand van het baantje staat, breng ik in de achterliggende zone eerst de grondbedekking en wat groen aan.  Begroening is allerminst mijn sterk punt dus heb ik mijn toevlucht genomen tot bij de 'kant-en-klare' grasjes en struiken van Martin Welberg, aangevuld met wat turf.  Op onderstaande foto is eea nog aan het drogen.  Eens droog zullen de rails en de ballast nog wat bijgekleurd worden.



Groeten.

DFS

Het sfeertje is niet mis alvast!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: DFS op 18 mei 2024, 20:55:55 PMHet sfeertje is niet mis alvast!
en bovendien niet overdreven, fraai geweatherd ;) Leuk ook die nieuwe hopen aanvulling voor tss de dwarsliggers

GVL

Nu de achterliggende zone verder afgewerkt is (er ontbreken nog wat details), kan de portaalkraan gemonteerd worden.  Die is gebaseerd op het exemplaar dat in Bescot (Engeland) staat maar om het haalbaar te houden, heb ik bij het nabouwen wel de nodige vereenvoudigingen doorgevoerd.  De kabels van de hijshaak, alhoewel gedrenkt in superlijm, moet ik nog retoucheren want nu lijkt het alsof de zwaartekracht niet echt z'n werk doet. 
Voorlopig zijn enkel de 4 staanders vastgemaakt.  De bovenbouw met rolbrug dient nog lichtjes vervuild en ligt los op de staanders.





Groeten.

Herwig

Vind zo'n HLD60proto zonder 'schorten' een merkwaardige verschijning  Doet wat denken aan de oude hoog-op-de-poten Lima's.
Maar deze 60 is wel mooi-subtiel vervuild.

DFS

Die portaal kraan, is die gemaakt in plasticard of messing?


GVL

Herwig, klopt. Niet meteen moeders mooiste. De overhang tov de bogies is nogal groot. Maar wel een loc met een  markante smoel die mi best tot zijn recht kwam in deze schildering.

Sven, een combi. De staanders zijn gemaakt uit messing profielen. De liggers uit plasticard platen en profielen.

Groeten.

GVL

Als korte update, 2 foto's van de afgewerkte portaalkraan. 
De bovenbouw is thans vastgelijmd, er is nog een elektriciteitskast toegevoegd en het geheel is verweerd dmv een wash en wat poeders.
Ik laat de kraan nu zo (tenzij ik nog een laatste poging doe om die kabels mooi gespannen te krijgen ...).  Met goedkeuring van de redactie komt er in een toekomstige MSM nog een korte bouwbeschrijving, met tussentijdse foto's.
Ondertussen maak ik plannen voor het volgende deelproject -- het achtergrondgebouw dat in de plaats komt van het kartonnen model op de foto.





Groeten.

RUNE

Mooie portaalkraan Gino, je zegt misschien nog een laatste poging te willen doen om ze mooi strak te krijgen. Denk dat je het hangend deel best vervangt door messing draad van de zelfde dikte. Zo doe ik het meestal als het  strak moet zijn en niet hoeft te bewegen.

GVL

Rudi, dank voor de tip maar zal voor een volgende keer zijn.  Aangezien de draden vastgemaakt zijn aan de binnenkant van de loopkat, ben ik bang schade aan te richten als ik ze verwijder.  Heb elastisch garen gebruikt maar zelfs gedrenkt in superlijm, leidt dit nog een eigen leven.  Messing draad of zelfs gewoon garen zou beter geweest zijn ...
Groeten.

Metpetergaathetbeter

misschien dezelfde bewerking overdoen maar dan mits de draad onder spanning staat van een minimaal gewicht zou toch een oplossing kunnen zijn ?

GVL

Zo heb ik het gedaan, Peter. 
Draadjes opspannen, superlijm aanbrengen en laten drogen.  Na het lossen is het geheel toch een beetje bol gaan staan ...