Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Makette KKK

Gestart door eve, 17 februari 2024, 11:22:53 AM

eve

Voor een specifiek project (Lima AM75) had ik een KKK nodig die :

- compact was
- zo vlak mogelijk was
- redelijk aanpasbaar

Geen van de mij bekende merken in kunststof kwam in aanmerking, zodat ik uiteindelijk bij Makette terecht kwam. Maar dus ook nieuw voor mij.

De dikte van het sturende gedeelte is circa 1,2 mm : 3 lagen van 0,3 mm en dan nog 0,3 mm voor de 4 klemhouders langs de zijkanten. Dat is wel vlak. Maar daarover verder meer.

De Makette KKK 1.17 wordt geleverd als een geëtste plaat ter grootte van een A4-tje ongeveer.  De kwaliteit van het etswerk is perfect.


by Erik Verleysen on Flickr

Neem vooral uw tijd. De handleiding is niet moeilijk te volgen, maar overleg elke stap. Zeker de eerste montages.


by Erik Verleysen on Flickr

En als alles goed gaat krijg je dit resultaat :


by Erik Verleysen on Flickr

Ik was niet tevreden. De koppelingshouder bewoog ZEER stroef zodat ik problemen voorzag bij gekoppelde rijtuigen of wagons. Er moest wat ruimte komen. En daar ben ik in geslaagd met de volgende oplossing.

Dit stukje pak ik in, in TESA blauwe afplakband : voor en achter.


by Erik Verleysen  on Flickr

Met een scalpel snijd ik alles mooi uit. Met een fijn vijltje verwijder ik alles van de tape en lijm aan de binnenste geleiding van de koppelingshouder.


by Erik Verleysen on Flickr

De tape heeft een dikte van ongeveer 0,05 mm. Zo krijg je 0,1 mm meer ruimte en de koppelingshouder werkt nu soepel en perfect. De grootste dikte is nu 1,3 mm.

Prima KK-koppeling nu.

Mvg, Erik.

SuSke

Is een mooi alternatief voor de andere KKK's
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.