Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Modelverf verdunner

Gestart door argilla, 11 februari 2024, 11:40:38 AM

argilla

Vraagje; kan ik Revell modelbouw email verf verdunnen voor de airles zonder dat het oppervlak  (huisjes locomotieven uiteraard plastiek e.d) wordt aangetast ? is bv een cellulose thinner hiervoor geschikt of een synthetische thinner  of is een wasbenzine meer geschikt ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Floris

ik donder dr altijd gewoon cellulosethinner in. Gaat prima. Stinkt wel maar uh ja dan voel je dat je leeft ofzo. Een beetje invreten in t oppervlak is trouwens niks mis mee, hecht t beter hoop ik dan altijd maar.

loco

Om revell emailverf te verdunnen heb  ik zelf nooit cellulose thinner gebruikt. Ik raad het ook niet aan omdat het inderdaad  het kunststof oppervlak of eerdere verflagen zou kunen aantasten. . Misschien is mijn vrees ongegrond, maar ik ga het niet proberen. Verdunnen zou ik doen met de thinner van Revell of Humbrol. Vind je die te duur, dan kan je ook white spirit of wasbenzine nemen. Wasbenzine geniet dan mijn voorkeur. Cellulose thinner gebruik ik wel om mijn airbrush terug proper te maken.

Floris

nouja, ik heb t wel geprobeerd, een bouwdraadje van inmiddels 264 pagina's lang, en heb dr geen problemen mee gehad, voor wat t waard is. :P

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

argilla

dank U wel voor de info.....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

erwin9

Citaat van: svvander op 11 februari 2024, 19:45:55 PMhttps://www.artobi-airbrush.be/verf-additieven-thinners/acryl-thinners/revell-aqua-color-mix-thinner-39621/a-19153-10000516

Deze is de correcte voor Revell. Heb het ook geprobeerd met andere... maar was niet het verwachtte resultaat.

Ik denk dat hier een verkeerd advies wordt gegeven. De verdunner die Sven hier voorstelt is GEEN verdunner voor synthetische (email) verven, maar een verdunner voor acryl (watergedragen) verf!
Deze zou ik zeker NIET gebruiken om email verven te verdunnen, want de aqua-verdunner is op basis van isopropanol-alcohol!

Om de email-verven te verdunnen heb je veel alternatieven. Je kan de enamel verdunner van AK of andere merken gebruiken, maar ook white spirit (minder agressief), terpentine (zeer lange droogtijd) of zoals Floris doet met thinner, hoewel deze laatste redelijk agressief is, maar als deze wordt gebruikt in de air-brush, dan is al een groot deel van de oplossing verneveld, en zal deze weinig of geen schade aanrichten aan de ondergrond, op voorwaarde dat er dunne laagjes worden gespoten!

Er is dus een DUIDELIJK en GROOT onderscheid tussen email en aqua verven! Let dus goed op met welke verf je werkt, en de bijhorende verdunner!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Thommy

Citaat van: loco op 11 februari 2024, 15:27:27 PMOm revell emailverf te verdunnen heb  ik zelf nooit cellulose thinner gebruikt. Ik raad het ook niet aan omdat het inderdaad  het kunststof oppervlak of eerdere verflagen zou kunen aantasten. . Misschien is mijn vrees ongegrond, maar ik ga het niet proberen. Verdunnen zou ik doen met de thinner van Revell of Humbrol. Vind je die te duur, dan kan je ook white spirit of wasbenzine nemen. Wasbenzine geniet dan mijn voorkeur. Cellulose thinner gebruik ik wel om mijn airbrush terug proper te maken.

cellulose thinner of white spirit ja. Werkt perfect en het is niet dat je daar liters van op een model spuit. Merendeel is al verneveld/verdampt als je dat spuit met een airbrush.
Heb zelfs modellen waar isopropanol (dus voor watergedragen lak) zelfs de originele lakken aantastte bij wat verweerwerk  :(


Citaat van: svvander op 11 februari 2024, 19:45:55 PMhttps://www.artobi-airbrush.be/verf-additieven-thinners/acryl-thinners/revell-aqua-color-mix-thinner-39621/a-19153-10000516

Deze is de correcte voor Revell. Heb het ook geprobeerd met andere... maar was niet het verwachtte resultaat.

lees es goed Svvander... voor revell aqua color. Niet voor de enamel soorten, daar heeft revell hun specifieke verdunner voor

Greetz

Thommy

svvander

Oh, inderdaad sorry... had niet gezien dat het over enamal ging. Als ik Revell zie, denk ik automatisch aan Aquacolor. Mijn excuses.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be