Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Meerdere keerlussen.

Gestart door RobVille, 10 februari 2024, 12:20:30 PM

RobVille

Hallo,

Tussen mijn twee modelbanen wil ik een schaduwstation, BNSF - Yard, met twee, driehoeken inbouwen. Zelf had ik het idee om in beide driehoeken een stuk rail compleet te isoleren en in het schaduwstation zelf, eveneens een segment, Yard 3. De beide wissels aan elk einde van het spoor Yard 3 worden ook bij dit spoor betrokken. Op die manier kan ik kortsluiting in dit gedeelte voorkomen. Voor elk van die afzonderlijke keerlussen, wil ik dan een module gebruiken.

Schema -->



Hoop, dat jullie het overzicht kunnen lezen. Klopt mijn redenering?

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

#1
Jammer genoeg geen reacties. Bij nader inzien bleek deze oplossing niet uitvoerbaar te zijn. Toch weer heimwee naar 3L ....  ;D Ik hield even geen rekening met het feit dat je een complete trein in een keerlus moet kunnen parkeren.

Hopelijk kunnen jullie nu wel controleren of deze opstelling correct is.


Overzicht Cornfield Junction


Rechter zijde schaduwsattion


Linker zijde schaduwstation

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

SuSke

Je zou het heel eenvoudig kunne oplossen door je treinen steeds langs het schaduwstation te sturen.

Zoals ik het nu zie rijdt je in 'Glacier Industries' met de klok mee en in 'Cornfield Junction' tegen de klok in.
Zonder de sporen om rondjes te rijden ligt de 'polariteit' van je schaduwstation voor deze richtingen altijd goed.

Wil je dat rondgaand spoor toch hebben, leg dan de keerlus in een stuk dat zelfs deels in de desbetreffende zichtbare gedeelten komt.
Eigenlijk zoals je het nu voorzien hebt.

Je kan dan aan de rechterkant toch wel je driehoek inbouwen en naar 6 sporen in je schaduwstation gaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Dank je, zit in ieder geval op het juiste spoor. Het schaduwstation is essentieel in de bedrijfsvoering. Het rondgaand spoor ga ik ook gebruiken om de treinen te keren. Nou,we kunnen in ieder geval verder met de bouw van deze modules.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!