mensen met beperking

Gestart door n/a, 14 december 2006, 15:30:02 PM

n/a

Hallo,

Dit is mijn eerste post hier en ik kom met een zeer specifieke vraag.
Ik werk op een woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. E?n van de clienten daar is gek op modelspoorbanen en zou er graag een hebben als hobbie.

Als begeleider heb ik me enigzins in de modelspoor-wereld verdiept en kom er zo al snel achter dat e.e.a. nogal ingewikkeld is.

Weet iemand van jullie misschien of er speciale modelspoor-clubs zijn voor mensen met een verstandelijke beperking ? Of sites/mensen die me meer zouden kunnen vertellen over het aanleggen van een simpel spoor wat iemand met een verstandelijke beperking zelf (met lichte ondersteuning van begeleiding) kan onderhouden ?
Tips voor boeken die bijvoorbeeld ook geschikt zijn voor kinderen ?

In eerste instantie ben ik al erg blij met elke tip die jullie me kunnen geven. Mocht iemand een club weten in zuid-west Brabant, die ook nog mogelijkheden heeft om een man met een verstandelijke beperking te helpen bij het realiseren van zijn eigen modelspoor, dan hoor ik het helemaal graag.

Jammergenoeg krijgen wij als begeleiding geen uren om hem hierbij in praktische zin te helpen, vandaar dat ik hier deze vragen deponeer.

Alvast bedankt.
Kik

Peter

Dit is een ondewerp dat voor een aantal mensen nogal gevoelig ligt, maar volgens mij bestaan er goede en goedkope begindozen, met bv. een ovaaltje en 1 of 2 handwissels. De begindoos hoeft echt geen digitale superdeluxe doos te zijn van 5 ? 600 euro. Er zijn al dozen van 65 euro en zo verder opwaarts in prijs. Deze dozen zijn eigenlijk bedoeld om aan kinderen te geven om er mee te leren omgaan (en spelen uiteraard)
Zo'n doos zou volgens mij uitermate geschikt zijn voor een minder begaafde (niet negatief bedoeld hoor) om mee te beginnen. Indien het meevalt kan je nog altijd uitbreiden.
Een club in de zin dat je bedoeld weet ik zo direkt niet, maar volgens mij ga je hier op het forum toch een aantal positieve reakties mogen verwachten
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Kik, een antwoord op jouw vraag is niet zo eenvoudig zonder meer informatie. Wat kan van die man verwacht worden ? Ik ben er van overtuigd dat elke club uit de buurt je graag meer persoonlijk advies zal geven. Waar zitten jullie ergens ? Laat even weten en misschien zit hier iemand van een club uit de buurt ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Er moeten zeker mogelijkheden zijn, of gecre?erd kunnen worden voor je cli?nt/bewoner.
Er bestaan eenvoudige manieren om een modelbaan op te zetten en te besturen, evenals eenvoudige en goedkope producten voor de aankleding ervan.
Je geografische ligging is mij ook niet duidelijk. Zuidwest Brabant ... in Nederland (in de buurt van Roosendaal?) of het zuidwesten van Vlaams of Waals-Brabant in Belgi
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

@ allen:

Dank voor de reacties.
Geografisch: inderdaad Zuid-West-Brabant in de zin van vlakbij Roosendaal. (het Zuid-Westen van het Nederlandse Noord-Brabant dus)

Het gaat om een man die zelf technisch geen/nauwelijks inzicht en/of vaardigheden heeft.
Een spoorbaan voor hem zal dus eenvoudig te bedienen moeten zijn.
Voor het in elkaar zetten ervan en het onderhouden is hij aangewezen op hulp.
Helaas kan ik die hulp zelf maar zeer beperkt geven. Dit omdat het eigenlijk niet tot mijn taken behoort als begeleider. Het is geen basis-begeleiding en daarvoor krijg ik dus geen uren.

Vandaar ook mijn vraag of er clubs zijn speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking of clubs die bereid zijn hem daarin te ondersteunen. Mocht iemand daar nog iets over weten, dan hoor ik het graag. (email me gerust op: s_kikker(at)yahoo(dot)com)
((at)= @, (dot) = .  (dit om spambots om de tuin te leiden, zou het werken ?;)

Ik zal in ieder geval de tips over de beginnersdozen voor kinderen ter harte nemen en daar een start mee maken.

Nogmaals bedankt voor de reacties !

Met vriendelijke groet,
Kik

Kedeng Kedeng

Een aangepaste club denk ik dat niet bestaat maar iedereen die bezeten is door
treinen is welkom in zo een club.
Kijk hier is voor een club: http://www.modelspoormagazine.be/introclubs.asp

Ik zou zeggen ga eens kijken met die man naar zo een club dat hij kan zien
hoe & wat het is, Hij zal zijn baan misschien niet zo mooi kunnen maken lijk je op clubs kunt zien,
maar zolang hij er over content is is het toch goed he.

Je kan al een startset vinden in de speelgoed winkel van Mehano voor ? 50?.

Ik vind het fijn van jou dat je moeite doet voor iemand anders [^].

Gerolf

In Roosendaal is er een club. MSV Post B, denk ik dat die heet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eric

Yep,

Dat zijn wij.

Er wordt ??n dezer dagen contact opgenomen met Kik.

Gerolf

Ik hoopte al dat je deze draad mee zou lezen, eric [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Mooi initiatief, applaus!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric

Het heeft even geduurd, maar na een gesprek met de man, zijn begeleider en de leden kan deze man zonder probleem lid worden van onze club.
Er is besloten om zijn nieuw baantje samen met hem in ons clublokaal te bouwen.
Daarna kan alles verhuisd worden naar zijn woonplaats.
(hij moet zelfs geen lid worden als hij het na een paar maanden niet meer ziet zitten bij ons)

Gerolf

Hier mogen jullie fier op zijn, Eric! Knap!
Het maakt zelfs niet uit wat het uiteindelijke resultaat is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

dat vindt ik ook tof, een club met een hart!

mvg kurt
 

Greg

Dat is een zeer mooi gebaar.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Brunel