veel vragen, weinig kennis

Gestart door Henk, 25 december 2023, 12:49:13 PM

Henk

60 jaar na mijn eerste jouef treintje ben ik opnieuw begonnen. Op internet lukraak zonder kennis oude rails, trafo, locomotieven etc. aangeschaft. Vragen;
-zijn er betere trafo's dan jouef en kan ik die aansluiten op rails / jouef treinen
-is 1 trafo genoeg voor rail met kruisingen en wissels of moet ik een 2e baan bouwen met een eigen trafo en eigen loc.
-kan ik twee banen op elkaar aansluiten (wissel) waarbij beide banen een eigen trafo hebben.
dit was het vooreerst, hoop van iemand te horen, prettige feestdagen. Henk

Klaas Zondervan

Jouef heeft verschillende typen trafo's gemaakt. Kijk naar de capaciteit die er op staat.
Als dat 0,5A is voor de gelijkspanning en 0,5A voor de wisselspanning, dan is dat een beetje mager. Neem liever een trafo die voor allebei minstens 1A opgeeft.

Je kunt een spoorbaan inderdaad in twee delen opbouwen. Die delen moeten dan wel van elkaar geïsoleerd zijn (plastic verbinders tussen de rails).
Je kunt een trein dan over de isolatie van het ene deel naar het andere laten rijden, mits de rijrichting op beide delen gelijk is.

Bjor

Citaat van: Henk op 25 december 2023, 12:49:13 PM-zijn er betere trafo's dan jouef en kan ik die aansluiten op rails / jouef treinen
-is 1 trafo genoeg voor rail met kruisingen en wissels of moet ik een 2e baan bouwen met een eigen trafo en eigen loc.
-kan ik twee banen op elkaar aansluiten (wissel) waarbij beide banen een eigen trafo hebben.
dit was het vooreerst, hoop van iemand te horen, prettige feestdagen. Henk

Moderne trafo's van bijvoorbeeld Fleischmann, Trix, Roco kun je prima gebruiken voor je Jouef treinen.
Het zijn ook allemaal trafo's met DC (gelijkstroom) als rijstroom en wisselspanning voor verlichting en wissels.
Maerklin trafo's leveren Wisselstroom en zijn niet geschikt voor jouw loks.

Het is voor mij ook ruim 60 jaar geleden dat ik Jouef materieel had. Zeer betaalbaar en de kwaliteit was er dan ook naar. Veel blik, roest en geoxideerde rails. De Jouef trafo vond ik ook een onding.
Het moderne Jouef materieel ziet er een stuk beter uit en rijdt ook veel beter.

Groet,

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

Henk

ik heb ondertussen een occasion fleischmann trafo gekocht, de locs rijden er op echter ieder met zijn eigen snelheid. wanneer ik twee locs op de rails zet dan kan ik het moment zien aankomen dat de een de ander er probeert af te drukken. is dat alleen op te lossen door iedere loc zijn eigen spoorbaan te geven?

Peter

Inderdaad Henk
Alle modellen hebben hun eigen snelheid die zelf zover gaat dat bv. twee dezelfde modellen van hetzelfde merk
soms niet dezelfde snelheid rijden en dat heeft niks te maken of je een Fleischmann of Trix trafo gebruikt
Met vriendelijke groeten
Peter

Henk

hallo Peter

dank voor je reactie. ik ben typisch zo iemand die op 10 ~ 12 jarige leeftijd een treintje had en nu als 66 jarige deze hobby opnieuw ontdekt zonder enige technische kennis. juist de techniek wil ik toepassen. morgen ga ik mijn baan (rails verzameld van Marktplaats) uitleggen, met wissels. heb vele projecten gezien, mijn ruimte is 2.20 meter bij 1,20 meter.
ik wil op deze beperkte ruimte zoveel als mogelijke treinen laten rijden