Lima AM75 : meer technisch.

Gestart door eve, 29 november 2023, 16:02:36 PM

eve

#15
Deel 3

Motorisatie vervolg.

Een nieuw motordraaistel.

In het AM66 draaistel is het hoogste punt tevens de bovenkant van de motor. Als ik onder de bodemplaat wil blijven moet ik een andere motor kiezen of de motor in het draaistel laten zakken tussen de assen. Ik moet minstens 3 à 4 mm vinden. Daar is bij een wielbasis van 28,7 mm (2500 : 87) geen plaats voor...Dus geen AM66 draaistel.

In het grootbedrijf zitten bij de AM75 de aandrijvingen in de middelste (B en C) eenheden. En die draaistellen hebben een wielbasis van 2670 mm. Omgerekend naar 1:87 is dat 30,7 of zowat 2 mm meer.
Ik heb het geprobeerd : het lukt niet.

Maar dan komt Lima ter hulp. Zij hebben de draaistellen van de B en C eenheden voorzien van een wielbasis van 32 mm (4,2 % te groot). Omdat ik tot dan het ontwerp maakte in 1 mm-wandtechniek was ook deze afstand onvoldoende. Dan ben ik overgestapt naar de 0,5 mm wandtechniek en na heel wat woekeren met de de beschikbare plaats lukte het uiteindelijk wel. Deze laatste techniek is wel (fors) duurder in de productie, maar primordiaal is hier het vinden van een werkende oplossing. Het drukken van de prijs is een probleem voor later.

Dit ontwerp ziet er zo uit :


by Erik Verleysen on Flickr

Ter vergelijking met de AM66 :


by Erik Verleysen on Flickr

Het bevestigen van de draaistellen zou als volgt moeten gebeuren (gepland, nog niet getest) :


by Erik Verleysen on Flickr

De bodemplaat vlak maken en het bovenste van het draaistel AM75 (die ingesneden champignon) in het gat drukken (gele pijl). Dit gaat 3 maal. Het keldergat waar nu de Lima-aandrijving zit, moet met een geschikte plaat gedicht worden.

De draaistellen (de 3D prints) zijn besteld en komen binnen enkele weken binnen. Ik moet beginnen onderdelen verzamelen. Ondertussen kan ik verder werken aan stroomafname, LED's voor de koplampen, digitalisatie, KK-verbinding tussen de eenheden...

(wordt vervolgd (zie bijdrage #22))

Mvg, Erik.

Klaas Zondervan

Erik, kun je ook laten zien hoe de motor en de overbrenging daar in past?
Als ik de plaatjes bekijk zit er nauwelijks ruimte voor tandwielen op de wielassen.

eve


T13 rules

MMMMMMMMMMMMM, dit klinkt als muziek in de oren!
Bedankt Erik dat jij hier uw expertise en kennis op los laat en een oplossing tracht te vinden voor dit aandrijvingsprobleem dat reeds dateert van begin jaren 80...
ik blijf vol spanning volgen ;)
 

SuSke

Dit ziet er inderdaad veelbelovend uit
maar er is ook zoiets als dat verhaal van dat berenvel...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Goedemorgen Suske,
Niet geschoten is altijd mis.
En zoals geschreven : de bedenksels zijn ter realisatie verstuurd.
En dan moeten per draaistel een 30-tal onderdelen samengevoegd worden.
De kans dat ik op mijn bek ga, is nog steeds vrij groot.
Maar succes hebben is éénmaal meer opstaan dan je gevallen bent...
Mvg, Erik.

eve

#21
Deel 3

Motorisatie

Een kleine zijsprong.

Eens een pad gevonden naar een mogelijke oplossing ziet men gemakkelijker eventuele zijstraten.
Zo ook met het motordraaistel voor de Lima AM75.
Door gebruik te maken van een andere motor is de nabootsing van het 2500 mm draaistel mogelijk geworden.
Ter vergelijking :


by Erik Verleysen on Flickr

Bovenaan de 32 mm wielbasis versie voor de Lima AM75. Onderaan de eerste benadering voor een model van het 2500 mm (1:1) draaistel.
Dit laatste zal niet toegepast worden, omdat de motor duidelijk minder krachtig is dan de lange versie.


(wordt vervolgd (zie bijdrage #27))

Mvg, Erik.

Floris

Ben benieuwd wat dit gaat opleveren, ben zelf meer fan van 1 flinke motor die t stel goed van zn plaats krijgt maar dat zal meer werk worden om in te bouwen. de echte AM75 heeft trouwens boven 1 kopdraaistel een bagageruimte, daar kun je wel een stevige motor kwijt zonder dat je veel verliest qua doorkijk. Klein puntje: moet je wel eerst even een kopbak van juiste wanden voorzien. :P

eve

Dag Floris,
In mijn starttekst heb ik aangegeven dat ik mij niet ga bezig houden met het cosmetische zoals zijwanden ed.
Daar zijn hier op het forum andere specialisten voor...
Mvg, Erik.

755philippe

Hoi Floris,
ben ook fan van de varkensneus. Enkele jaren geleden heeft een forumlid een set samengesteld om de rijtuigen om te bouwen met de juiste raam en deurindeling. heb er 3 sets van gekocht die wachten op de ombouw, maar ik hoopte dat er iemand die assen en motorisatie zou verbeteren en hopelijk hiervan een kleine produktie voor verkoop doet.

Eve, mooi werk dat je levert en ik kijk uit naar de resultaten en de ombouw want ben hierin veel interesse in. Ik hoop dat in je ombouw ook de lelijke koppelingen tussen de rijtuigen kunnen aangepast worden in nem-koppelingen.
Mvg

755philippe

Floris

Citaat van: eve op 03 december 2023, 13:47:21 PMDag Floris,
In mijn starttekst heb ik aangegeven dat ik mij niet ga bezig houden met het cosmetische zoals zijwanden ed.
Daar zijn hier op het forum andere specialisten voor...
Mvg, Erik.
Das duidelijk! Wilde t alleen even noemen omdat de verbouwing van de zijwanden in dit geval een behoorlijk verschil maakt qua wat voor aandrijving je kwijt kunt. De aandrijving zoals jij nu maakt zal er goed uitzien in een verbouwd of onverbouwd stel dus dat is altijd goed natuurlijk.

eve

#26
Lima AM75 Stroomafname

De beschrijving van de stroomafname bij de originele Lima AM75 is een kort verhaal. In de eenheden A, B en D zijn er contacten voorzien maar ze worden niet gebruikt. Er is 1 contact per draaistel, twee assen per contact.


by Erik Verleysen on Flickr

De wielen zijn, nieuwe en originele, enkelzijdig geïsoleerd (op foto : links nieuw, rechts oud).


by Erik Verleysen on Flickr

Je kunt de wielassen gewoon vervangen door nieuwe zonder elektrisch iets te wijzigen.

Let goed op hoe je de geïsoleerde wielen plaatst. De isolatie moet per draaistel aan dezelfde kant zitten. Zeer belangrijk om kortsluitingen te vermijden !


by Erik Verleysen on Flickr

De hele stroomafname voor het ganse stel Lima AM75 komt van de motor-eenheid C. Daar zijn twee wielen aan de aandrijving en twee wielen aan het draaistel contact bij betrokken.
Op 32 wielen zijn dat schamele 4 stuks, 2 per toevoerleiding.

Dat moet anders en beter.

(wordt vervolgd (zie bijdrage #28))

Mvg, Erik.

eve

#27
Lima AM75 Stroomafname

Een probeersel van deze middag


by Erik Verleysen on Flickr

Elke wiel is nu een contact, een verbinding tussen rail en stel. De kans op een onderbreking in de stroomtoevoer is zeer sterk geminderd. Een "stay-alive" overbodig. Maar tussen elke eenheid moeten er wel twee geleiders komen. Voor analoog bedrijf volstaat dat. Bij digitalisatie zal het aantal kabels toenemen en gevolgen hebben voor de keuze van de koppelingen.


by Erik Verleysen on Flickr

(wordt vervolgd (zie bijdrage #29))

Mvg, Erik.





eve

Lima AM75 Stroomafname (deel 6)

In deel 5 (zie bijdrage #28) stelde ik volgende oplossing voor voor de stroomafname :


by Erik Verleysen on Flickr

Het nadeel van deze uitvoering is dat de twee stutten (zie gele pijlen op de volgende foto) moeten verdwijnen.


by Erik Verleysen on Flickr

Feitelijk zijn dat aanslagen : zij beperken de uitslag van de draaistellen.

Ik heb een andere versie bedacht waarbij die stutten niet moeten weg gefreesd worden.


by Erik Verleysen on Flickr

Hier is ook een bevestiging van de contact-draden voorzien dmv een gaatje in het draaistel.

Beide oplossingen werken. Met een persoonlijke voorkeur voor dit laatste systeem : minder werk en er blijft meer Lima intact.

(wordt vervolgd)

Mvg, Erik.

eve

Gisteren aangekomen. Kleurtje gegeven en enige onderdelen gepast.


by Erik Verleysen on Flickr

Het is geduldig wachten op de andere onderdelen.

Mvg, Erik.