Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Winterlandschap

Gestart door jarikd, 10 december 2006, 12:14:13 PM

jarikd

Mijn nieuwe baan wil ik als winters landschap uitvoeren. Nu ben ik op de sites van diverse fabrikanten (Faller, Busch, Noch, Woodland) strooisneeuw tegengekomen. Heeft iemand ervaring met een of meer van deze merken en komt het een beetje realistisch over?

Groeten,

Jarik
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

Sibelit

Ik heb me ooit laten opmerken dat een winterlandschap zeer onderheven is aan vuiligheid en stof.  En dat na een tijdje niks meer overblijft van het mooie witte landschap.  Of het waar is , laat ik in het midden.

Peter

Ik heb eens een klein diorama met sneeuw gemaakt en mijn voorkeur gaat naar Heki sneeuw, samen met de verschillende items van Faller.
Hiermee heb je volgens mij het beste resultaat.
Wel niet aan te raden voor een hele baan (vlug vuil e.d.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Sibelit

Ik heb me ooit laten opmerken dat een winterlandschap zeer onderheven is aan vuiligheid en stof.  En dat na een tijdje niks meer overblijft van het mooie witte landschap.  Of het waar is , laat ik in het midden.



>>> Dat is inderdaad zo ,op een witte ondergrond zie je alles en een sneeuwlandschap dat onder het stof ligt ziet er niet uit.Regelmatig onderhoud (stofzuigen)is dus de boodschap.

Gerrit

hobbyist

Ik heb hier een winterlandschap op m'n kerstdiorama. Om dat het jaarlijks wordt tentoongesteld moet ik het iedere keer kuisen wat niet gemakkelijk is. Stofzuigen is wel de beste methode maar alles wat niet vast ligt is vaak weg. Ik had daarvoor de wintersetjes gebruikt van Faller. Ik moet toegeven, een echte tegenvaller. In de doos zitten een potje witte lijm ( vermoedelijk witte houtlijm, een zakje geelachtig poeder, een zakje glitters en ijspegels voor aan de goten. Na het drogen heb ik het nog moeten verven met matte witte verf(wie wil er nou geelachtige sneeuw). De ijspegels zijn volgens mij te groot voor HO norm( vele waren 2 a 3 cm lang. Bij het laatste kerstdiorama heb ik voor het grondopppervlak structuurverf voor muren gebruikt en dat uitgerold met een kleine mousse verfrol.Dit geeft toch min of meer het zelfde effect.In ??n van de eerste MSM is er een artikel geweest over winterdiorama's.

jarikd

Bedankt voor de reacties.

Aangezien ik twee banen boven elkaar wil gaan bouwen (??n zomer, ??n winter) vormt de onderbouw voor de bovenste baan een "dak" boven de onderste baan. Dus de onderste baan is wanneer ik niet rijd eenvoudig met plexiglasplaten te beschermen tegen het meeste stof.

Verder hebben de reacties mij overtuigt het landschap op kleine handzame afneembare delen te bouwen. Om een landschapsdeel te bewerken word het uitgenomen en na bwerken weer teruggeplaatst. Bij veroudering, beschadiging of vervuiling van een deel kan dit eenvoudig worden gerepareerd of vervangen.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

willem22

citaat:
Geplaatst door jarikd

Mijn nieuwe baan wil ik als winters landschap uitvoeren. Nu ben ik op de sites van diverse fabrikanten (Faller, Busch, Noch, Woodland) strooisneeuw tegengekomen. Heeft iemand ervaring met een of meer van deze merken en komt het een beetje realistisch over?

Groeten,

Jarik



Beste Jarik,

Ik heb al jaren een winterlandschap, stof is wel een probleem maar na drie jaar zuig ik de baan schoon en doe ik nieuwe namaak sneeuw er op ,dit verdeel ik goed met een thee zeefje.

De sneeuw ligt dus los op de baan maar niet tussen de rails daar heb ik deze voorbewerkt met muurverf. Als deze nog nat is sneeuw er op
en later met de stofzuiger vrij maken van losse sneeuw.

Op daken,lantaarns enz enz waar een dikke laag zichbaar moet zijn heb ik witte kit op waterbasis gebruikt en ook in natte vorm met sneeuw bedekt,je heb tijd genoeg om deze kit te moduleren gewoon weer even nat maken en je kan weer verder.

Het merk van de sneeuw weet ik niet meer want deze bewaar in een groot glazen pot,de verpakking weet ik nog wel plastik verpakking met een rode draaidop er op.

wil.