Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

treinstel NMBS AM54 open maken zonder brokken ?

Gestart door sn00zerman, 25 september 2023, 16:21:37 PM

sn00zerman

Hoi allen,


Ik ben normaal een Märklin rijder, maar een bevriende modelspoorder bezit een treinstel NMBS AM54, artikelnr 7002.02 van Van Biervliet,
waar hij wat hulp bij nodig heeft.

1. Hoe krijg je dit gehele treinstel open, zonder brokken te maken ?
   Wat ik van hem begreep, is dat de interne bedrading, zodanig kort is, dat het voor hem onmogelijk is om dit treinstel te openen
   zonder brokken te maken. (hij wil passagiers toevoegen in beide rijtuigen)
2. Welke decoder zit hierin ? Volgens het bijgeleverd blaadje zou het om een ESU loksound V4 gaan,
   maar hij vertelde me dat zijn locmaus deze decoder niet als een ESU loksound zag ...
   (en ik wil de binnenkant van dit treinstel wel eens bekijken, of het om een ESU loksound gaat,
   en of die decoder makkelijk te vervangen is)


groeten,
Kris (die op deze manier zijn eerste stappen zet in 2-Rail en Belgisch materiaal, en wie weet, ooit ...)
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Bonaza

Dag Kris,

Als je druk uitoefend op de gele pijtjes gaat het dak openen.



Als je de drie schroefjes los maakt kan je de printplaat losmaken. Veel plek is er niet dus het kan zijn dat je enkele draden moet lossolderen. (goed de kleuren merken)



Met vriendelijke groeten

Marcel

Bonaza

Toch nog een foto ter verduidelijking. Gewoon vast nemen tussen duim en wijsvinger op de plek van het gele pijltje en druk uitoefenen.



Marcel

sn00zerman

Marcel,

Mijn dank is groot, en die van mijn bevriende modelspoorder nog groter :-)
Ik bezorg hem vandaag nog de foto's !

thanks,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


evan

Heren jullie zijn hier over twee verschillende stellen bezig he.

AM54 Vs. AM86

De kappen van de AM 54 komen er helemaal anders af dan de 86. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Bonaza

Hallo Evan,

Ik heb te vlug aangenomen dat het over de duikbril ging. Of er een verschil is in het afnemen van het dak weet ik niet.
Ze zijn beiden wel op ongeveer op dezelfde basis gebouwd.
Maar als je weet dat hij anders opengaat Evan kan je dan even de nodige handeling plaatsen.

grts

Marcel             

f.cloots

Dag beste modelspoorders, mezelf even voorstellen, ik ben Filips en bevriend met Snoozerman, hij heeft jullie de vraag gesteld om een van biervliet open te krijgen, het is me gelukt. De duikbril ligt al open en ga hem nu bevolken en zeker van een machinist voorzien.

Ik ga in de komende weken die AM 54 ook eens proberen langs boven open te krijgen. Als hier iemand tips over heeft dan lees ik ze graag. Deze is DCC met optie verlichting, hier zitten wel al lichtstrips in maar branden niet, ik vermoed dat er een of andere cv moet aangepast worden. Is er iemand die dat weet?

Aan allen alvast bedankt en zeker aan mijn maatje Kris.

evan

Hallo Filips;

De kap komt volledig van het chassis af.   Het dak is dus niet afzonderlijk te verwijderen.  De kap zit geklemd op het chassis.  Best is de onderkant van de kap zijdelings te trekken tot de tabs vrijkomen en er enkele tandenstokers tussen te steken ter hoogte van de tabs die over het chassis klemmen.  Nadien kan je het chassis er voorzichtig uit trekken.  Ik weet niet meer of de dummy koppeling er ook af moet om de kap te verwijderen.  Ik heb er zo twee hersteld vorig jaar.  De inferieure motoren van deze stelletjes waren reeds versleten na een jaar dienst.  Er zit inderdaad een ESU loksound decoder is (Type 4) en de verlichting zou moeten werken volgens de functies vermeld in de handleiding.  Wat ik wel merkte was dat de aansluitingen (solderingen) ondermaats waren qua kwaliteit.  Het is raadzaam van al de solderingen tussen print en bedrading na te gaan.

Mvg

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

f.cloots

Bedankt voor je reactie Evan,ik ga dit morgen even bekijken,

f.cloots

Vrienden, even melden dat ik mijn AM 54 en AM 86 eindelijk heb voorzien van reizigers en machinisten.

Nu is er wel een ander probleem opgedoken, in de motorwagen van de duikbril is de binnenverlichting uitgevallen, in de getrokken bak brandt ze nog wel??? Ik zelf denk aan een defecte led.

En nu van die AM 54 enkel de binnenverlichting nog brandend zien te krijgen met F2.

Hoe moeilijk kan men het maken!!! voor de betaalde prijs.

Alvast nog eens mijn dank aan Marcel en Evan voor de juiste tips.