Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Roco z21 detector en z21 multi loop

Gestart door Gust56, 20 augustus 2023, 17:23:59 PM

Gust56

Hoi

Ik ben nieuw in het 2rail digitaal wereldje na 15j Märklin fanaat. Het enige probleem dat ik momenteel ken is: Keerlus en detectie.
Voor de keerlus geef ik de voorkeur aan de "Roco Z21 multi loop" en voor stroomdetectie "de Z21 detectie".
Nu zij er 2 soorten: Z21 Detectie en Z21 Detectie x16. Het verschil tussen beiden is mij niet duidelijk. Bij de eerste spreken ze over een Can-bus?? en een R-bus??? en bij de 2de enkel over een R-bus???
Wat is het verschil?
Kan ik één module zowel gebruiken binnen de keerlus en de rest van de baan of moet dit een aparte zijn? Hoe zit het met de ompoling want dan wisselt in mijn ogen de stroomdetectie naar een massadetectie of vergis ik mij?

Groet
Gust

ronaldk

#1
Hoi,

Citaat van: Gust56 op 20 augustus 2023, 17:23:59 PMIk ben nieuw in het 2rail digitaal wereldje na 15j Märklin fanaat.

Zit niet verschil tussen die twee  ;)

Welke zwarte Z21 / witte z21 / z21start heb je? Bij de Witte z21 en z21start heb je een detector met R-bus nodig. Met de "Z21 Detectie (artikel 10808) heb je de mogelijkheid om Railcom via de CAN-bus te gebruiken. Dat heeft bij de Z21 serie alleen de zwarte Z21-versies. De Z21 Detectie x16 Artikel 10819) heeft geen Railcom en geen CAN-bus maar kan wel 16 railsecties "bewaken" in plaats van 8 secties.


Over het gebruik bij de keerlus: Zie het filmpje van Roco zelf: Z21 multi-loop videos. Daar laten ze het zien hoe het een en ander aangesloten wordt en werkt.


Gust56

Hoi Ronald,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb een z21 start en zal dus gebruik maken van de " Z21 Detectie x16". Ondertussen heb ik de filmpjes bekeken en voor de detectie in een keerlus wordt het wel een kostelijke affaire want je moet een aparte module gebruiken ook al heb je maar 2 of 3 meldpunten.Ik zou een klein landelijk trajectje willen maken in H0e (zie afbeelding).
Het gearceerde gedeelte is onzichtbaar. Misschien komt, in de grote keerlus, nog een kleine stationnetje (2-sporig).