Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

NMBS wagens voor houttransport

Gestart door Cozzy, 19 augustus 2023, 12:11:51 PM

Cozzy

Even een vraagje ivm houttransport over het spoor:

Onderstaande wagons zijn bekend voor gebruik vanaf TP IV (dank voor de foto Peter!)
Type 3514E5 by Pim Van Gestel, on Flickr

Heeft er iemand een idee hoe dergelijke transporten georganiseerd werden in TP III?
Welk materieel komt daarvoor in aanmerking?

Zomerse groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

SuSke

#1
Vermoedelijk gewone rongenwagens type Res of Ks.
Met iets minder lading natuurlijk.

20200319_222427 by Frans Peeters, on Flickr

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Bovenstaande, uit Tom zijn post, is denk ik eentje type ROOS. Ik zat al een tijdje met een gelijkaarde vraag: zijn er ook 2-assige wagons geweest, rond de jaren '90 (dus ook IV nog) voor hout-transport? Wij zitten op ons baan met een houtoverslag, maar geen enkele vier-asser kan daar laden.

Tom, ik heb misschien wel iets waar je info kan vinden: https://dybas.de/index.html Het zijn wel Duitse wagons (grotendeels), maar de code is volgens mij identiek aan de omschrijving van deze van de NMBS.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PeterVG

In tijdperk III gebruikte men E bakjes met kortere stammen.

Herwig

 
    En hoe werd dan  'grote mast' (den) per spoor vervoerd ?    Voor telefoon- en elektriciteitspalen, bijvoorbeeld.

adrievans

Citaat van: Herwig link=msg=507601date=1692466487En hoe werd dan  'grote mast' (den) per spoor vervoerd ?    Voor telefoon- en elektriciteitspalen, bijvoorbeeld.




https://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Schmalspurbahnen~Harzer+Schmalspurbahnen/753476/die-beiden-drehschemelwagen-99-04-06-und-99-04-19.html
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Cozzy

Bedankt voor de reacties!
@Suske: dit was ook mijn aanname, maar niet zeker.
@Peter: E bakjes - bedoel je hier Eanos mee?

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

loco

#7
Neen geen Eaos'n op draaistellen maar tweeassige bakwagens of open stortwagens die vaak gebruikt werden voor kolentransport en dergelijke. Uiteraard ook voor hout. De Eaos'n kan je inzetten in tp IV.

mark7758

Een Rs of Res kan ook.
Lange boom gewoon op de platte wagen met draaistellen en vastbinden. Mogelijkheden genoeg.
En als je het gewicht kan verklaren, en dat het goed vastzit. Lever dan maar het bewijs dat het niet kan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

Voor zulke vragen raadpleeg ik het boek:
Manuel de premier Chef-Garde, Fascicule III Transport des Marchandises uit 1931.
U heeft dit boek wellicht niet in de kast staan. Geen probleem op Spoorse Zolder kan je het raadplegen.

https://www.tassignon.be/trains/documentation/download.php?f=../Garde_III/Garde_III.htm

Scroll naar beneden en je komt heel wat laadvoorbeelden in figuren tegen.




Cozzy

Bedankt voor alle info iedereen, ikke blij!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Herwig

#11
Citaat van: Herwig op 19 augustus 2023, 19:34:47 PMEn hoe werd dan  'grote mast' (den) per spoor vervoerd ?    Voor telefoon- en elektriciteitspalen, bijvoorbeeld.

>  >    VI. Poteaux télégraphiques en bois, mâts de lignes électriques et longues perches.                   :)

( Wat was er eerst ?      Het Nederlandse mast    of   het Franse mât  ?     Veel Nederlandse/Vlaamse scheepsterminologie kwam later in het Frans & Engels terecht )

doomslu

Een lid van het TMM-forum vroeg me om deze foto's te publiceren in dit draadje.




luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig


     Vraagsteller Tom had graag info/foto's  tijdperk 3  :

     citaat  #0  :        "  Heeft er iemand een idee hoe dergelijke transporten georganiseerd werden in TP III  ?
                                  Welk materieel komt daarvoor in aanmerking?  "



Cozzy

Dank aan het TMM-lid voor de inbreng Luc!
Idd vooral TP III, echter wel handig om weten dat je voor TP IV al een heel eind komt op basis van een Jouef model.
Het kan anderen ook maar inspireren... 8)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog