Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Muziekbos

Gestart door mahtoska1, 19 augustus 2023, 10:35:40 AM

mahtoska1

Omdat de hartafstand in schaal Z nogal ruim is tussen de verschillende boogstralen (195mm en 220mm), heeft dit rechtstreekse impact op de wissels als je de Maerklin geometrie volgt. Deze zijn zodanig gemaakt door Maerklin dat er tussen twee sporen ook 2,5cm is als je de standaard geometrie gebruikt van de wissels. De meeste fabriekanten hebben Maerklin hierin gevolgd. (Wel niet allemaal)

Vorig weekend heb ik een wissel aangepast zodat de hartafstand +/-2,0cm wordt:


Op deze foto kan je zien het verschil zien:


en een detail opname:


Hopelijk geeft dit een betere indruk in het toekomstige station van Ronse.

Klaas Zondervan

Hou je er rekening mee dat rijtuigen in bogen overhangen? Misschien is de hartafstand van 25 mm gekozen om te voorkomen dat rijtuigen elkaar raken. Of ga je ruimere bogen toepassen?

mahtoska1

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 november 2023, 21:19:14 PMHou je er rekening mee dat rijtuigen in bogen overhangen? Misschien is de hartafstand van 25 mm gekozen om te voorkomen dat rijtuigen elkaar raken. Of ga je ruimere bogen toepassen?

Dat zal geen probleem zijn. Het is een enkelsporige lijn en we werken met ruime bogen ook in het station.

Klaas Zondervan

Oja, ik had kunnen weten dat die lijn enkelsporig is. Enkele keren helemaal langsgefietst van Eeklo tot Ronse.

loco

Dat laatste gedeelte met de fiets (van Oudenaarde tot Louise-Marie) moet dan wel heel lastig zijn geweest. Daarna lekker bergaf.

Klaas Zondervan

Daar zit inderdaad een klimmetje in. Maar ik kan me niet heugen dat ik daar veel moeite mee had.

mahtoska1

#21
Het is al weer een tijdje geleden dat er een update geplaatst is. Dit will niet zeggen dat er niet aan de baan gewerkt wordt. Het gaat echter nogal traag vooruit.

Een paar maanden geleden zijn we begonnen met het leggen van kurkstroken waar de sporen zullen op geplaatst worden. De kurk wordt vastgelijmd met boekbinderslijm.

Hier zal het toekomstig station van Ronse komen.


Als we het station richting Oudenaarde verlaten, komen we met een wijde bocht door het muziekbos om helemaal op het einde te verdwijnen in de tunnel van Louise-Marie:


Zicht van aan de tunnel richting Muziekbos:


Het onzichtbare gedeelte. Links rijdt de trein de tunnel uit, rechts ligt het station van Ronse:


Intussen zijn er 2 bruggen geplaatst.
De eerste brug licht over de Hermes Van Wynghenestraat (link) net buiten het station van Ronse:



De tweede brug ligt over de Savooistraat (link).




Klaas Zondervan

Mooi dat er weer wat vordering te zien is. Ben twee weken geleden nog in Ronse geweest.
Ik zag daar dat de bruggen over de Hermes Van Wynghenestraat en de Elzelestraat nu vervangen zijn door beton. Over die bruggen ligt ook een fietspad naast het spoor. Dat heb ik bij vroegere bezoeken nooit opgemerkt. Of was dat er toen nog niet?

mahtoska1

CiteerIk zag daar dat de bruggen over de Hermes Van Wynghenestraat en de Elzelestraat nu vervangen zijn door beton.

Als je in mijn vorige post op de link klikt, zie je op streetview voorlopig de oude brug nog.


Klaas Zondervan

Heb ik gezien. Heb zelf ook foto's gemaakt van de oude en de nieuwe situatie.