Lijm op lockap

Gestart door n/a, 06 december 2006, 13:41:34 PM

n/a

Hoi,

Ik heb weer wat voor...
Bij mijn marklin reeks 22 vielen de ronde ramen er vaak uit dus ik die dingen er in kleven en ergens moet er een drupeltje lijm gemorst geweest zijn want wanneer ik klaar was bleek er voor het nummer een mooi lijmvlekje te zitten :( :( :(
Nu zit ik met de vraag (jullie kunnen het al raden) kan dat vlekje er nog af op de ??n of andere manier?
Het betreft hier seconde lijm van Bison op een metalen kap van marklin....

Alvast bedankt voor de hulp
MvG
Peter

Peter

Het spijt me, maar secondenlijm, of zoals het officeel heet: Cyano-acrylate lijm, kan je in de meeste gevallen enkel oplossen met Aceton.
Aceton kan, en zal waarschijnlijk je verflaag aantasten.
Mijn raad is: probeer voorzichtig de lijm eraf te schuren met een glasvezelpotlood "VOORZICHTIG" waarbij je er wel voor moet zorgen NIET door de verflaag te schuren. Nadien de matte plek die ontstaan is door het schuren met een HEEL KLEIN beetje auto-polish terug wat glans geven.
Het alternatief is van de bovenbouw alle verf verwijderen met bv. Remolie, oven cleaner of (enkel voor metaal) met MEK (Methyl ethyl ketone) wel schadelijk voor de gezondheid, dus enkel buiten of in goed verluchte ruimte gebruiken) en daarna de bovenbouw terug spuiten.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Is het nummer of verf al uitgelopen zo ja dan is er niet veel aan te doen, zo neen volledig laten opdrogen en pas dan voorzichtig er af halen, je cuttermes als plamurmes gebruiken, nooit snijden. Eerlijk ik heb weinig hoop dat je loc volledig onbeschadigd er gaat uitkomen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

De lijmplek lichtjes afschuren zonder de verf weg te schuren.Daarna de kap herspuiten met matte vernis dan verdwijnt de lijmplek ook.

Erik

ysbeer

Dat is inderdaad waardeloos.
Het zelfde gebeurde mij met ROCO plan D rijtuigen bij het onvermijdelijk vast lijmen van de ROCO buffers.
Spatjes lijm op de ramen.
Ik heb ze er nooit meer af gekregen,en troost mij maar met de gedachte dat in het groot bedrijf er ook wel eens ramen vuil zijn.
maar kl.... blijft het wel.
Op de lak wil tandpasta nog wel eens helpen,met daarna auto polis.
maar het blijft knoeien

wim ysbeer

Tom

Een heel ander idee van mij.
Laat de vlek gewoon zitten waar hij zit en verweer de loc eens heel goed zodat je de vlek niet meer ziet.
Tom

jean-luc

STOOOOOOP !!!

Voor je begint te krabben, doen eens een beetje huishoud olie (sla-olie, ...) op een papieren zakdoekje en laat dit enkele uren op de vlek liggen. Mogelijks komt alles er probleemloos af; let wel, ik heb dit zelf nog niet geprobeerd met bizon-vlekken.

Toch succes, Jean-Luc