Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

soldeerprobleem

Gestart door bumper, 03 augustus 2023, 14:43:33 PM

bumper

Een tweetal maanden geleden een nieuwe soldeerpunt gemonteerd.
Keurig vertint en dat is tot gisteren zo gebleven.
Maar plots was de vertinning weg, punt zo bruin als maar kan zijn, slechte geleiding, kortom gedaan met solderen.
Ik heb altijd keurig kunnen solderen, niets veranderd, en toch plots gedaan.
Iemand een idee waaraan dat te wijten kan zijn?

Ludo.
 

ceuleer

Punt toch niet afgeschuurd met schuurpapier of staalwol ?

raf

ik heb nieuwe tin gekocht en deze vreet de punten op als zot
nooit problemen gehad en nu opeens dit probleem
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Paulogic

Temperatuur te hoog geworden misschien? Ik zou de soldeerstift van mijn 40 wattje niet durven monteren op
mijn soldeerstation...
mvg,
Paul(ogic)

bumper

Allen,

Neen ik heb mijn stift niet afgeschuurd. Ik ben er met niets aan geweest.
En neen de temperatuur is niet te hoog geweest. Althans niet door mij geregeld. Als mijn soldeerstation tussentijds geflipt heeft dat weet ik niet, maar die kans is zeer miniem denk ik.
Ondertussen een nieuwe punt gemonteerd, en alles werkt perfect.
Ik vind het zeer raar. Daarom mijn vraag. Want ik ben niet van plan om alle twee maanden een nieuwe soldeerpunt te plaatsen.
Dank voor de hulp.

Ludo.
 

raf

Ludo op hoeveel heb jij de temp staan
Voor bekabeling heb ik die op 35 °c staan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Raf,

IK heb mijn temperatuur op 350° staan.
Dat bedoel jij ook waarschijnlijk want 35° is toch wat weinig denk ik.

Ludo.
 

raf

#7
Ja Ludo inderdaad mijn nul doet het niet altijd
Ik kan kiezen of inspreken maar dan geen hoofd letters of typen en dan loopt het ook soms fout

350 ° c inderdaad
Voor smd ga ik lager omdat ik deze met pasta soldeer en die zijn smelt munt ligt lager
Maar ik heb een nieuwe rol en dat is echt klote soldeer
Features:
Type: Rosin Solder Wire
Materials: Tin(60%) and Lead(40%)
Color: Silver
Wire Diameter: 1.0mm
Flux Content: 2.0%
Melting Point: 190 °C
Die zou op 19° moeten smelten maar dat lukt echt niet
Ik moet de soldeer bout op 43° zetten en dan nog gaat het shit
Ik denk dat ik in het zak gezet ben en dat het lood vrije tin is
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Ik wilde daar ook op ingaan. Ik heb loodhoudende soldeer bij de chinees besteld. (hier niet meer te krijgen denk ik). Tin 60 %, lead 40%, Flus L5-2 0%, zo staat het beschreven op het etiket van het bobijntje. Werkt prima bij mij. Eerder heb ik loodvrije soldeer gekocht maar daar kan ik niet mee overweg. Ik kan hiermee zelden goede soldeerverbindingen maken.
Is het misschien te wijten aan de Chinese harskern soldeer dat mijn soldeerpunt zo snel versleten is?

Ludo.
 

ceuleer

Deze van Velleman gebruik ik al jaren, ik koop die in Aarschot bij een electronica zaak.





Online gevonden :

https://www.allekabels.be/werkplaats/102/1069337/soldeertin.html

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 04 augustus 2023, 05:45:44 AMMelting Point: 190 °C
Die zou op 190° moeten smelten maar dat lukt echt niet
Ik moet de soldeer bout op 430° zetten en dan nog gaat het shit
Ik denk dat ik in het zak gezet ben en dat het lood vrije tin is
gr raf
Het smeltpunt van loodhoudend soldeer ligt inderdaad ergens tussen 180 en 190 graden. Maar als je de bout op 190 zou zetten, dan duurt het veel te lang voordat het smelt. Daarom moet je hoger gaan zitten. Ik werk met loodhoudend op 430 en dat gaat vlot.
Loodvrij tin smelt bij 230 graden, dan zou je de bout ook 50 graden hoger moeten zetten.

bumper

Klaas,
190 +50 = 240.
En ik dacht dat loodhoudend gemakkelijker smelt dan loodvrije
Kan even niet volgen.

Ludo.

 

raf

#12
ik heb hier een groot stuk overschot van tin die reeds een 2 tal jaren oud is en die soldeerd perfect op 250°
dat nieuw spul inderdaad op 450 °
en je kunt er geen mooie glanzende solderingen mee leggen
het is gewoon bagger
en lood houdende smelt inderdaad op een lagere temperatuur
https://nl.aliexpress.com/item/1005005099740095.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.40ab4fc0EihQXH&algo_pvid=40230011-6158-48d0-bf6c-ffa071da240b&algo_exp_id=40230011-6158-48d0-bf6c-ffa071da240b-1&pdp_npi=4%40dis%21EUR%2118.30%2112.81%21%21%2119.58%21%21%402101d91e16913366559855371e3a56%2112000031657322683%21sea%21BE%21134830795%21&curPageLogUid=kbrxGVg272UU
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: bumper op 06 augustus 2023, 17:30:54 PMEn ik dacht dat loodhoudend gemakkelijker smelt dan loodvrije
Kan even niet volgen.
Wat kun je niet volgen? Dit is toch precies wat ik zeg? Loodhoudend smelt bij ongeveer 190, loodvrij bij 230.
Is een vrij algemeen verschijnsel dat mengsels van verschillende metalen een lagere smelttemperatuur hebben dan de metalen afzonderlijk.

bumper

Gunter,

Soldeer besteld. Wordt morgen geleverd. Ben benieuwd naar het verschil met de Chinese tegenhanger.

Ludo.