Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

beursbezoek Engeland

Gestart door Hugo, 03 augustus 2023, 14:08:15 PM

Hugo

Verleen jaar december heb ik een uitnodiging ontvangen om in Engeland deel te nemen aan de Jubileum Tentoonstelling van de 009 society om daar te verschijnen met mijn modelbaan "De Niggende Saligheyd" Deze uitnodiging vind ik een hele eer en wilde die graag accepteren toen niet wetend wat de douane formaliteiten zijn. Op Beneluxspoor heb ik eerst gevraagd wie daar ervaring mee heeft maar niemand wist mij te vertellen hoe ik dit moest aanpakken. Na veel vragen een googelen bleek dat ik via de Kamer van Koophandel een ATA carnet moest aanvragen. De kosten daarvan bedragen ca. 250,00 euro.De organisatie van het evenement was zo coulant om die kosten te vergoeden bovenop mijn gevraagde vergoeding.
Maar de aanvraag van het ATA carnet blijkt één grote misère te zijn. Je dient een inventarislijst te maken van alle goederen die je wil meenemen. Mijn eerste aanvraag werd niet goedgekeurd om reden dat ik 6 PDF files heb gemaakt en deze moest worden samen gevat in 1 PDF file. Ik kreeg een voorbeeld van deze medewerker hoe ik de PDF file moest inrichten. Deze is gemaakt en opgestuurd naar de betreffende medewerker die een aantal opmerkingen heeft gemaakt die gecorrigeerd diende te worden. De PDF file is dienaangaande aangepast en opnieuw ingediend in de veronderstelling dat hiermee het ATA carnet kon worden afgegeven. Maar niets bleek minder weer tot 4 keer is de inventarislijst opgestuurd en telkens door een andere medewerker(ster) beoordeeld. Liefst 56 op en aanmerkingen kreeg ik van de diverse medewerker(ster) voor mijn kiezen. Ambtelijke muggenzifterij ten top. Een van de opmerkingen was dat ik inclusief diende te veranderen door incl. Ik was besloten de organisatie maar te melden dat ik van deelname wil afzien maar wilde nog één poging wagen en dat was een mail sturen naar de KvK met als kop "hoe breng je een droom om zeep" en daarin vermeld dat ik met naam en toenaam door de eerste medewerker voortreffelijk was geholpen. Wonder boven wonder kreeg ik een bericht van deze medewerker dat ik de laatste Exel file naar hem moest sturen. Hij wilde die aanpassen en daar een PDF file van maken. De aanvraag diende ik opnieuw in te dienen. Binnen één dag kreeg ik de aanvraag goedgekeurd thuis. Vervolgens dien je de procedure zoals aangegeven te volgen. En schrik niet.
Een paar dagen voor je vertrek moet je je melden bij een douane kantoor. In mijn geval gelukkig bij Eindhoven airport. Daar krijg je een stempel dat alles ???? conform de inventarislijst aanwezig is.Vervolgens dien je bij de Nederlandse douane bij de ferry uit te klaren kom je Engeland binnen in te klaren bij vertrek bij de Engelse douane weer uit te klaren en ten slotte bij de Nederlandse douane weer in te klaren.
De ambtenarij ten top dank zij de Brexit. Van Sven van der Hart van De Tramfabriek kreeg ik te horen dat sinds de Brexit geen buitenlandse banen meer naar Engeland komen en andersom ook geen Engelse banen naar het vaste land.
 Ik ben er helemaal klaar mee maar ik kan nu toch uitzien naar een prachtige tentoonstelling van de 009 society 50th. Anniversary Exhibition in Statfold Barn Railway in Tamworth op 16 en 17 september.

Als iemand met zijn baan naar Engeland wil waarschuw ik 'BEDENK WAAR JE AAN BEGINT'
 
Hugo

rgp

Hugo,
Als je naar Zwitserland gaat miet je ook uitklaren en inklaren bij de douane.

Roland

Klaas Zondervan

Citaat van: Hugo op 03 augustus 2023, 14:08:15 PMDe ambtenarij ten top dank zij de Brexit.
Hoeft niet per se samen te hangen met Brexit. Ook met Brexit hadden ze het proces een stuk simpeler en klantvriendelijker kunnen maken. Maar de ambtenarij maakt het ingewikkeld omdat ze zich tegen alles willen indekken.

Zelf heb ik zoiets meegemaakt voordat het Schengenakkoord bestond. Wij hadden als elektriciteitsbedrijf in Zeeland een noodkoppeling op hoogspanningsniveau naar België. De meting zat in Maldegem en daar zat ook een datarecorder met magneetband. Die band moest elke maand gewisseld worden en daarvoor moest die bij de Belgische douane in- en uitgeklaard worden. Elke keer een stapeltje formulieren waar een hele rij stempels op ging.
Die formulieren waren belangrijk, de spullen waar het om ging blijkbaar niet. In alle jaren dat we dit deden heeft er nooit een douaneambtenaar gevraagd of hij de banden mocht zien.

Luc

Hallo, Hugo!
"Geen engelse banen in Europa" is niet waar, ik heb een dame gezien op de N-schaal conventie in Stuttgart verleden jaar, en die had dat gemakkelijk gevonden.
Wordt vervolgd na het eten!  ;)
Oufti!

Luc

Wij zijn uitgenodigd in Manchester in december, met "Bolormaa Mashbalgir", en ik heb dit gezien :

https://www.gov.uk/bringing-goods-into-uk-personal-use
Oufti!

Luc

Sorry, maar ik ben onderweg met juist een smartphone, en het is niet gemakkelijk !

Klik op "arriving in Great Britain" en daar vind je dat geval met 390€ personal belongings.
Oufti!

Luc

Hoeveel is "Bolormaa" waard ? Beetje plankskes, beetje verf, beetje zand, drie meter spoor en een Fleischmann trafo, 4 okkaziemachientjes à 50€ stuk en 10 wagentjes à 10€ stuk, we zijn zeker ver van 2 maal 390€; ik zal het zo proberen!
Oufti!

ronaldk

Voor de beurs Dutch US Convention waren we bezig met een Engelse baan naar Nederland te halen. Dat was net na de Brexit. Niemand in Engeland (douane) of Nederland (ook douane) kon ons vertellen hoe het een en ander ging. Het verhaal van Hugo klinkt heel bekend in dat opzicht. Zeker ook omdat de Engelsen iets van een paar honderd pond moesten betalen om het formulier te krijgen. Het was voor hun een te groot risico. Daarom zijn ze helaas niet gekomen.

In dat geval is Zwitserland gemakkelijker dan de UK.

@Hugo: Veel plezier in Engeland. Geniet ervan!

Luc

De dame die in Stuttgart stond heet Paula McKenna. Als iemand ze kent mag je misschien vragen?
Oufti!

Hugo

Ik ben met mijn modelbaan op 16 en 17 september naar Engeland geweest. Het hele gedoe met het ATA carnet is een grote farce geweest. Geheel volgens de regeltjes heb ik mij op de dag van vertrek bij het douane kantoor in Rotterdam gemeld. Die zouden na inspectie van de mee te nemen goederen het ATA carnet bevestigen. Die inspectie vonden zij niet nodig en vertrouwde mij op mijn blauwe ogen. Ook hebben zij meteen de uitklaringspapieren in orde gemaakt. Na de bootreis van Hoek van Holland naar Harwich werd mij bij de paspoortcontrole vriendelijk gevraagd wat wij gingen doen en wenste me een goede reis. Nergens werd mij gevraagd om de goederen in te klaren. Op de terugweg weer de Engelse paspoortcontrole en zij wenste mij eveneens een goede reis en verwezen mij naar de rij waar ik mij moest opstellen om naar de boot te gaan.Tijdens het wachten sprak ik een Nederlander die ook met een aanhanger stond te wachten en die vertelde mij dat het niet onverstandig is om bij de Nederlandse douane de goederen weer in te klaren. Hij had daar ervaring mee en vertelde me dat dit een fluitje van een cent was. Zonder inspectie van de goederen werd de inklaring geregeld.Ik heb dus mijn modelbaan met alle bijbehoren Nederland uitgeklaard en weer ingeklaard. Als ik de brutaliteit had gehad om zonder het ATA carnet te reizen had waarschijnlijk niemand iets gezegd maar wilde dat risico lopen. Je zal maar een douanier treffen die met ruzie met de vrouw van huis is gegaan en zijn frustratie op jou wil bot vieren.

Overigens de jubileumbeurs van de 009 society was een groot succes. Deze werd gehouden in het Engelse Statfold Narrow Gauge Museum Trust Ltd. in Tamworth waar een geweldige collectie van hoofdzakelijk stoomlocomotieven te bekijken viel. De Engelse zijn helemaal gek van stoom. De deelnemers aan de tentoonstelling bestonden louter uit leden van de 009 society. Er waren juweeltjes van modelbanen te zien. De schaal 009 is in Engeland enorm populair in tegenstelling van b.v. België en Nederland. Waarom is mij niet helemaal duidelijk. Alle scenery is gewoon H0 alleen de spoorbreedte is 9 mm gelijk aan spoor N. En er is een overvloed van rijdend materiaal te koop. Ook het digitaliseren en geen probleem. De decoders en speakertjes zijn tegenwoordig zo klein dat ze bijna overal in te bouwen zijn. Je hebt van beide schalen voordeel. Op schaal H0 kan je makkelijk zelf bouwen en op schaal N heb je het voordeel dat op een beperkte ruimte je toch een leuk spoorplan kan maken. Wellicht onbekend maakt onbemind en dat is jammer.
Hugo

Thommy

@Hugo, sowieso best terug inklaren. Kan nogal een rare worden anders.
Voor het werk zijn ze vorig jaar, na corona, 1e keer terug veldtesten gaan doen. Bestelwagen met wat materiaal na gereisd, wel op voorhand ingeklaard in Calais. Bij terugkeren hebben die daar niet aan gedacht en gewoon terug naar België gereden. Die hebben toch paar dagen nadien een melding gekregen dat bij niet terug inklaren er een boete van een mooi bedrag aan hing. Dus die mannen mochten terug naar Calais voor inklaren  :o
Greetz

Thommy

Hugo

Thommy daar heb ik ook aan gedacht. Bij de Nederlandse douane in uit- en inklaren voorkom je een hoop problemen. Het interesseert de Nederlandse douane geen moer waar je geweest bent.
De beurs jubileum beurs van de 009 society was fantastisch maar of ik nog een keer naar Engeland wil gaan s voor mij zeer twijfelachtig. Het ATA carnet is ook maar 12 maanden geldig daarna moet het circus weer opnieuw opgetuigd worden en kan je weer ca.250 euro ophoesten.
Hugo