Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

M1 rijtuigen en HLD212

Gestart door Dafke, 21 juli 2023, 18:42:35 PM

Dafke

Ik had dus graag geweten hoeveel rijtuigen, stuurstand inclusief de HLD212 heeft geduwd? Daar ik momenteel het OVB set heb van 3rijtuigen + stuurstand heb maar twijfel om misschien nog 1 rijtuig erbij te plaatsen.


alvast bedankt.

Metpetergaathetbeter

#1
ik dacht dat ze ontworpen werden om te rijden met 3rijtuigen(maar ook vaak zie je 4 rijtuigen)
Vreemd genoeg 1 stuurrijtuig M1 met 4 M2 vind je ook geregeld terug op foto's

Getrokken M1'en  met een bagagerijtuig vond je dan weer wel in langere uitvoeringen achter 59(die niet trek-duw konden/mochten rijden


Peter

Op lijn 52, van Antwerpen-Zuid naar Boom/Puurs reden de 212 loks steeds met 2 M1 rijtuigen en een M1 stuurstandrijtuig

06 by Peter Verlooy, auf Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

#3

Mol 30 mei 1987
De laatste inzet van een M1 stam tussen Mol en Hasselt als trekduw.
Let op de derde koplamp op het M1 rijtuig.
Foto Fernand Maes, collectie MSC De Kempen

Bestond er zoiets als een maximaal aantal rijtuigen dat ingezet kon worden met M1 in trekduw?
Aan het einde van hun inzet hebben de M1 rijtuigen nog lange tijd dienst gedaan voor een stam M2 rijtuigen op Neerpelt. Dit bij gebrek aan M2 trekduw rijtuigen. Zulk een trein bestond normaal uit 7 rijtuigen maar ik sluit 8 niet uit.



Herentals
IR Antwerpen - Neerpelt
april 1986
Foto: wijlen Fernand Maes col MSC De Kempen

Metpetergaathetbeter

#4
https://www.trainworld.be/src/Frontend/Files/userfiles/files/Fiches%20informatives_Historiques/Mat%C3%A9rie%20roulant/M%201-rijtuig_NL_V1.pdf
https://www.flickr.com/photos/johnybrauns/49827184637   met 59

in mijn zoeken naar info....kwam ik de intentie tegen dat een 212 met drie rijtuigen zou (moeten/kunnen?)rijden maar dan voor de andere zuiderlijke kant Belgie........

rixke rail

#5
De samenstelling met 2, 3 of 4 rijtuigen kwam het meeste voor ,het maximum aantal hv = 10, de mogelijkheid bestond om twee stellen BDD M1 te koppelen, maar dit werd praktisch nooit gedaan, ik zag wel ergens een foto met 2 stuurposten ,,,
Enkele stuurposten kregen een derde koplamp, om dienst te doen op grensoverschrijdende lijnen, bv Luik – Maastricht voor de elektrificatie ,,,
Het AB-rijtuig moest met de B-kant naar de locomotief gericht ,,,

Indien meer info gewenst, kan ik een volledig dossiertje gescand doorsturen, mits een pm met uw meeladres ,,,
Alhoewel hierboven al een leuke link staat ...

Grootspoorse groeten,
Eric

Edit :
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 juli 2023, 11:30:37 AMhttps://www.flickr.com/photos/johnybrauns/49827184637   met 59

De 59ers waren nu net niet voorzien voor de tdd ...

5941 hangt achter trein naar Antwerpen. by Johny Brauns, on Flickr
defecte stuurpost ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Sicco

Gaat het hier nu specifiek over de tijd tot 1970 aangezien specifiek type 212 genoemd wordt, en niet de veel bekendere reeks 62?
Veel van de inzetten die ik hier zie langskomen zijn van na 1970 namelijk. De trekduwstammen dateren van vanaf halverwege de jaren zestig, dus een 212 heeft hier nog enkele jaren mee kunnen rijden. Wel reden aanvankellijk vooral de Cockerill locs met M1 trekduw (type 200 en 210)

Voor zover mijn herinnering reikt konden technisch gezien alle MU-geschikte locs met zowel M1 als M2 trekduw rijden. Immers, In België is nimmer een aparte trekduwkabel gebruikt, maar is de aansturing via de bestaande multiple kabel. Echter, in praktijk werkte het niet altijd even goed in alle combinaties. M1 reed in principe probleemloos met de Cockerills, maar enkele GM's kregen een kleine aanpassing. Bij M2 was het precies andersom. De hiervoor getoonde type 201/reeks 59 reed niet lekker met trekduw, wellicht vanwege de wat oudere techniek, en dat kwam dus niet veel voor. Het kon technisch echter wel en het is bij speciale gelegenheden ook wel eens gebeurd.

rixke rail

Zullen we het ooit weten, Sicco, want de vraagsteller laat niets meer van zich horen ...
Eén van de dingen, waar ik mij dus enorm aan erger ...

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

doomslu

Citaat van: rixke rail op 28 juli 2023, 22:56:16 PMZullen we het ooit weten, Sicco, want de vraagsteller laat niets meer van zich horen ...
Eén van de dingen, waar ik mij dus enorm aan erger ...


8 dagen, zo lang is dat niet in deze vakantieperiode.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dafke

Dag Eric (rixke rail),

sorry voor m'n afwezigheid maar heb een zware revisie periode achter de rug op m'n werk. Ik heb zeker interesse in de extra info en zal je via pm mijn emailadres doorsturen.

Aan alle anderen reeds bedankt voor de reacties.


rixke rail

Ok Dave, ik begrijp de reden van je laattijdige reactie.
De info wordt gescand en a.s.a.p. doorgestuurd aan de personen die ze opgevraagd hebben ...  ;)
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Dafke

ondertussen ontvangen en al bekeken. Bedankt voor de info.