Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

diodes

Gestart door Alberke, 17 juli 2023, 14:44:34 PM

Alberke

in een lok met 8-polige stekker zitten nog twee diodes, wat doe ik daarmee?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

ligt eraan waar ze zitten. Als ze niet later zijn ingebouwd zullen ze waarschijnlijk zo in t schema zitten dat ze bij analoogbedrijf wat nuttigs doen (verlichting regelen ofzo) en digitaal geen kwaad kunnen. Als ze er niet af fabriek in zaten zou ik wat voorzichtiger zijn.

eve


by Erik Verleysen on Flickr

Diode zijn nuttig met een dummy-stekker.

Mvg, Erik.

Klaas Zondervan

Als de loc is voorzien van een decoderplug, dan kun je er vanuit gaan dat die diodes niet in de weg zitten. Dus lekker laten zitten.

Ik heb het eens uitgeplozen voor een Nederlands Blokkendoos treinstel van Roco. Hoe dat zit kun je hier zien: https://people.zeelandnet.nl/zondervan/frontsein.html
Schakeling 8

Alberke

Het rare is dat de functie toetsen niet "normaal" werken, de lichten (front en binnen verlichting) gaan niet normaal aan en uit en sommige combinaties veroorzaken zelfs een storing op mijn servo's
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Het helpt wel als je ons wat concrete dingen vertelt...wat voor loc? foto van de print? wat voor decoder? Is de decoder nieuw uit de winkel of is er misschien aan de instellingen gerommeld? welke functie geeft welk probleem? en als je de stekker andersom in de loc steekt, doet alles t dan wel?

Alberke

Het is een oude Amerikaanse loc, het verwonderde me dat er een decoder stekker in zat!
Intussen al een paar fouten gevonden, zo was de groene met de witte verbonden.
Nu werkt alles met het raar verschijnsel dat bij achteruitrijden alles uitgaat en de servo's weer reageren 

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Buiten de frontlichten alle Functies afgekoppeld, bij achteruitrijden storingen in de servo
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

decoder aangesloten op decodertester en aan de rail gehangen, geen storingen!
Moet dus de print zijn
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

dat zou goed kunnen. Maarre, moeten wij meedenken of beschrijf je gewoon je avonturen met de loc hier? "amerikaanse loc" geeft nog niet veel aanwijzingen.... succes ermee in elk geval!

Klaas Zondervan

Je bent inderdaad niet erg scheutig met concrete informatie.
Dus welke loc? Merk, type?
Laat ook eens een foto zien van de geopende loc.

Het is wel erg vreemd dat een fout in een loc servo's beïnvloedt die ergens anders in de baan zitten.

raf

klaas zo gek is dat  niet
Ik heb een loc en als die over een bepaalde wissel rijd dan gaat die zot beginnen doen
Alle andere loc's geven geen probleem ;alleen die ene
Ik heb zowat alles geprobeerd wat mogelijk is van condensatoren tot een wijziging in het programma
De wissel ongevoeliger gemaakt en noem maar op
als de loc er overheen gaat is het ellende

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

raf, wat bedoel je met: het wissel gaat zot doen?
Ik lees wel eens vaker zulke verhalen, maar nooit een verklaring gezien.

raf

Klaas als de loc over die bepaalde wissel rijd dan begint die link/rechts te gaan
En het is alleen die ene wissel en ja die heb ik ook reeds vervangen alsook de servo
Wat lijkt te werken is de stuur draad laat ik een opto koppel sturen die dan weer de processor die de servo stuurt schakelt
Als er massa opstaat dan buigt de wissel af
Staat er niets op (poort ligt dan aan de positief met een 10K weerstand)
Maar als de loc er overheen ging maakte het niet uit of de wissel op afbuigen staat of recht door
Maar na die opto setup was het probleem van de baan
Maar k blijf het raar vinden want de loc zou geen invloed mogen hebben op die servo daar die op een aparte 12 volt voeding staat

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, het lijkt er op dat er dan inductie is van de rijstroom van de loc naar de stuurdraad van de servo.
Wij hebben dat op de club ook eens gehad, maar dan op een analoge baan. Als er een loc over een bepaald punt reed, dan gingen enkele servo's onbeheerst heen en weer.
Degene die het had aangelegd had een cruciale fout gemaakt. Hij had alle stuurdraden over een aparte stekkerverbinding lopen. Maar iedereen die met servo's werkt weet dat je de plus, de min en de stuurdraad over de hele lengte in 1 kabeltje bij elkaar moet houden.

Wat wel eens helpt is vlakbij de servo tussen de stuurdraad en de voeding een weerstand van 4k7 schakelen. Even proberen of die weerstand naar de plus of naar de min moet, dat hangt af van de manier van aansturen van de servo.