Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Ombouw DC naar AC serie 201

Gestart door ronny-vdv, 01 mei 2023, 15:46:46 PM

ronny-vdv

Hallo,

Ik heb een Trix 201/59 in DC en wil deze naar AC ombouwen.
De originele AC-bogies van Marklin heb ik, maar dient er nog iets anders te gebeuren qua electronica/decoder?

Alvast bedankt om mij verder te helpen.
Mvg,

ronny-vdv

krispy

Volgens mij niet , gewoon de marklin bougies der in , sleper op ,  de contacten van al de wielen naar ingang decoder (bvb spoor A ) en de sleper naar de andere ingang (spoor B) en alles zou moeten werken volgens mij.
De decoder doet de omschaleling ( als je 100% marklin rijd wel zien dat de decoder MM verstaat )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

ik heb zo een DC en die rijd perfect op AC met de dc boogies
deze ombouw heb ik gedaan omdat die voor geen meter wilde rijden op 2 rail
gewoon de linker en rechter contacten op de boogies door verbonden en een sleper er onder gezet
esu V5 decoder er in (ik rij marklin dcc)en na het programmeren een perfecte 3 rail loc

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 02 mei 2023, 08:18:27 AMik heb zo een DC en die rijd perfect op AC met de dc boogies
deze ombouw heb ik gedaan omdat die voor geen meter wilde rijden op 2 rail
gewoon de linker en rechter contacten op de boogies door verbonden en een sleper er onder gezet
esu V5 decoder er in (ik rij marklin dcc)en na het programmeren een perfecte 3 rail loc

gr raf

Zo doet Piko het ook. Hun 3r modellen hebben geisoleerde assen maar zijn binnenin doorverbonden.
Greetz

Thommy

oli 11/01

Mischien de breedte tussen de wielen aanpassen van DC naar AC : 14,2 mm in DC, 13,8 bij Märklin


raf

Olivier het probleem is niet dat hij ontspoord of zo maar gewoonweg slecht stroom op neemt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: oli 11/01 op 02 mei 2023, 15:16:10 PMMischien de breedte tussen de wielen aanpassen van DC naar AC : 14,2 mm in DC, 13,8 bij Märklin
Bij 2-rail geen 14,2 maar minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm.

Olivier77

En bij 3rail best 14,1 mm.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper