Nieuws:

Nu in MSM 256 PRAKTIJK: Bouwen met gevels Rascall Miniatures * Een Roco BR38 omgevormd tot NMBS 64.149 * Industriële veiligheidshekken van Busch

Hoofdmenu

foto's publiceren van tentoongestelde banen , diorama's, mag dit?

Gestart door Michael, 06 maart 2023, 12:22:23 PM

Michael

Gezien wat in het draadje staat van MSM 233 vraag ik me het volgende af.
Mag het wel of niet, ik bezoek een tentoonstelling en fotografeer daar enkel tentoongestelde banen, zonder de eigenaars van deze banen wat te vragen, ik plaats bij thuiskomst de foto's in een google album en zet dit album openbaar.

Mag dit of mag dit niet?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

Het antwoord is vrij eenvoudig:

Als je er geld mee verdient, mag het zeker niet zonder schriftelijke afspraken van de bouwer.
Als je de foto's publiceert zonder verdienste, vraag je toch best toestemming en vermeld je op zijn minst de naam van de bouwer.

Tenzij dat de bouwer reeds 70 jaar overleden is dan vervallen deze rechten.

Dus neem je een portret van jezelf met de Eiffeltoren en je verkoopt die dan kan het geen kwaad want de ontwerper is er al even niet meer, maar als die foto s'avonds genomen is met de artistieke verlichting aan dan mag het niet want die verlichting is een recent werk van een andere creator.

Ik heb er recent opleiding over auteursrecht en naburige rechten gevolgd en vandaar de kennis over de materie ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Als je foto's openbaar publiceert zonder winstoogmerk, dan lijkt me er geen probleem te zijn.
Bij een tentoonstelling staat soms in de voorwaarden voor deelnemers dat ze moeten toestaan dat er foto's gemaakt worden en dat die gepubliceerd worden.

Op tentoonstellingen wordt volop gefotografeerd en die foto's verschijnen dan ook vaak op flickr en sociale media. De meeste exposanten hebben daar geen moeite mee, vinden het zelfs wel mooi.
En de exposant die er wel moeite mee heeft, die moet maar niet op een tentoonstelling gaan staan.

Martin Welberg

CiteerAls je de foto's publiceert zonder verdienste, vraag je toch best toestemming en vermeld je op zijn minst de naam van de bouwer.

Is het niet zo dat je op het moment dat je de foto's zelf maakt je ook het beeldrecht bezit?

evan

Citaat van: Martin Welberg op 06 maart 2023, 14:27:40 PM
CiteerAls je de foto's publiceert zonder verdienste, vraag je toch best toestemming en vermeld je op zijn minst de naam van de bouwer.

Is het niet zo dat je op het moment dat je de foto's zelf maakt je ook het beeldrecht bezit?

de Foto is jouw eigendom, maar de inhoud behoort toe aan de uitvoerder van de creatie en deze is auteursrechtelijk beschermd.   Dus wil je de foto gebruiken voor een publicatie betaald of niet...  eerst toelating vragen.   De uitvoerder kan deze dan gratis toestaan en dan is de kous af.  Of hij kan zijn rechten ook aan jou verkopen als dat nodig geacht wordt.   

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Even melden dat ikzelf geen vergoeding meer vraag voor bijdrages aan MSM. Dit om het voortbestaan van het blad meer kansen te geven. Dat is trouwens al enkele maanden zo.

Koen

Ik ben van mening dat je toch een zekere fierheid mag hebben als ze iets van je publiceren. Moet je daar geld voor vragen, ik denk het niet (maar dat is mijn mening/ideologie).
Dat ze foto's publiceren zonder het te vragen, is bedenkelijk. Even een mailtje sturen om het te vragen, kost geen moeite en bespaart een hoop frustraties langs beide kanten.
Naar mijn mening moeten we toch zoveel mogelijk ons lijfblad behartigen en ondersteunen.
We mogen blij zijn dat we nog een Vlaams tijdschrift hebben. Vele tijdschriften verdwijnen van de markt door de huidige digitalisering.
Waarop wachten we nog? Zorg voor leesvoer en geef het door aan de redactie van Modelspoormagazine.
Wees fier wanneer er iets van je gepubliceerd wordt! Dit geeft veel meer dan de vergoeding die je ervoor krijgt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

aan Koen V. en Peter VG  :          :D

- - - - - - - -

> >   https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,34082.msg503910.html#msg503910          vanwege Luc

evan

In dit draadje gaat het niet over MSM, maar de regelgeving omtrent het verspreiden en publiceren van foto's zonder toestemming eender waar.

;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 07 maart 2023, 10:13:13 AM
In dit draadje gaat het niet over MSM, maar de regelgeving omtrent het verspreiden en publiceren van foto's zonder toestemming eender waar.

;)
zoals zo vaak blijkt een geschreven woord al een bron van discussie op te leveren, laat staan een (af)gespoken afspraak/(hoe je/wanneer je het )vraag(t)? Misschien moet men maar voor men iets doet op papier gaan zetten en dan hoeven zo'n discussies niet....

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 07 maart 2023, 10:13:13 AM
Zoals ik eerder schreef, als je foto's maakt op een tentoonstelling en je plaatst die zonder winstoogmerk op een forum of een fotosite, dan lijkt me dat geen enkel probleem. Als dat niet mag, dan moeten de foto's die hier vandaag zijn geplaatst over Model Train Luxembourg ook maar schielijk worden verwijderd.
Maar blijkbaar mag dat, want het wordt veelvuldig gedaan en ik heb daar nog nooit een klacht over gelezen.

evan

Klaas,

Er wordt niet over geklaagd omdat veelal "het sop de kool niet waard is" op gebied van modelspoor en velen zien het als publiciteit, maar er is nog steeds het wettelijke kader.   Dus foto's plaatsen van een show zonder het vermelden van de bouwer mag niet, maar "who cares" denken we ... toch?

Dus beleefd de toelating vragen en de bron vermelden is al een hele weg in de goede richting.   
En als het echt wettelijk moet zijn is het een SCHRIFTELIJKE toelating dat je afstand doet van de rechten.

Maar weet je...   Ik ga nu terug over naar modelbouw modus  ;)

Ronald

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *