Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Het kasteel van Groscon de Bonpourien

Gestart door Alan On Track, 10 februari 2023, 15:53:54 PM

Alan On Track

Doublenghien is nog geen week de deur uit, of ik zit al met iets anders in gedachte  ;) . Ik heb soms van die modelbouw hersenspinsels die ik plots wil uitwerken terwijl ik anderzijds met mijn bestaande projecten zou moeten voortdoen (zie het stationsgebouw dat ik een paar weken terug bouwde). Dat zijn de risico's van de hobby... Het is gewoon ook leuk om gebouwen te verkennen die ik in mijn andere projecten niet zou gebruiken.

Zo kreeg ik afgelopen maandag plots zin om een kasteeltje te bouwen uit forex. Ik heb dit materiaal leren kennen door de mensen van MSC Het Spoor, en ben er al even mee aan het experimenteren.
Voor het gebouw heb ik geen middeleeuws fort of koninklijk paleis in gedachte, maar een neoclassicistisch woonkasteeltje waardig voor een adellijk geslacht van gemiddeld aanzien. Het soort kasteel dat je over heel West-Europa wel kan tegenkomen. De basis uit forex heb ik verder afgewerkt met onderdeeltjes die ik nog her en der in de rommeldoos had liggen.

20230206_213213 by Alan Jockmans, on Flickr

20230207_235409 by Alan Jockmans, on Flickr

Na een week avondlijk knutselwerk ben ik al erg tevreden over hoe het kasteel gelukt is, zeker wat de kleur betreft. Ik wilde de sfeer wekken van een kasteel dat misschien nog lang niet vervallen is, maar wel nog eens een renovatie kan gebruiken. Het is de woonst geworden van de Baron Groscon de Bonpourien en zijn gezin. Een familie met oud geld, dat minder en minder begint te volstaan om hun domein te onderhouden.
Bovenop wat oude boeken krijgt het gebouw meteen heel wat sfeer.

20230209_231430_2 (2) by Alan Jockmans, on Flickr

Nu is de vraag: wat gedaan met dit gebouw? Op Doublenghien bijduwen ga ik niet doen, en hoewel dit kasteel op zich prima in het Brusselse zou kunnen staan heb ik er niet echt een plaats voor op Zwanzebeek.

Ik zou het voorlopig met een ringetje kunnen uitrusten zodat ik het aan de muur kan hangen, maar ik heb ook al zitten denken aan de bouw van een diorama rond het kasteeltje. Het thema zou dan een kasteeldomein met een stuk spoor erdoorheen zijn, een beetje zoals het geval is bij het kasteel van Freyr: (als ik even deze foto van het profiel van Peter Van Gestel mag lenen ter illustratie)

CFV3V 158 @ Freyr by Peter Van Gestel, on Flickr

Ik wil de persoon niet zijn die de Baron moest melden dat er een spoorlijn dwars door zijn domein zou komen te lopen, maar dit is ongeveer het uitgangspunt van het diorama. Het zou 120 op 40 cm zijn (met een bolle achtergrond tot 50cm diepte), met de uitdrukkelijke bedoeling om het zowel als losstaand diorama te kunnen gebruiken als het aan Doublenghien te kunnen koppelen.

De bijzonderheid van het geplande diorama is dat ik het zo rijdperk- en regioneutraal mogelijk zou willen uitvoeren. Ik wil vermijden om elementen te gaan gebruiken die het diorama dateren, of die typisch zijn voor een bepaald land. Op die manier zou mijn hele treinencollectie (met uitzondering van mijn Elocs) hier in principe op kunnen worden ingezet. Een kasteel is hiervoor een perfect thema, aangezien landerijen als deze door hun eigenaars doorgaans in een zo origineel mogelijke staat behouden worden. Het soort kasteel dat ik hier gebouwd heb kan bovendien zowel in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Luxemburg,... voorkomen. Het kan hier bovendien om een gewoon zijlijntje gaan, een fabrieksaansluiting of zelfs een toeristische spoorlijn. Alles wordt hier mogelijk.

Dit is alvast de concepttekening die ik heb gemaakt voor het diorama:

20230210_112326 by Alan Jockmans, on Flickr

Of en wanneer dit er zou komen ga ik me niet uitspreken. Ik kan mezelf moeilijk inschatten op dat vlak. Op groenmateriaal na heb ik in feite alles in huis om dit te bouwen, maar mijn tijd is ook beperkt en ik wil graag ook Zwanzebeek verder uitbouwen. We zien dus wel wat er van komt, maar als dat gebeurt zullen jullie het hier wel lezen  ;)
Modelbouw is een kunst

ramdani

heel mooi, zoals we gewoon zijn van jou;

waar haal je die forex vandaan?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Murphy

MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Martin Welberg

Citaat van: ramdani op 10 februari 2023, 16:32:03 PM
heel mooi, zoals we gewoon zijn van jou;

waar haal je die forex vandaan?

mvg,
Michel

Op geschuimd pvc plaat zoeken Michel. Ik zal in Nederland andere resultaten krijgen als jij in België.

Kautenbach


SuSke

#5
Dat is een echt 'hof van plaisance' zoals ge er inderdaad zowat in heel Europa vindt.
Knap werk Alan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Citaat van: ramdani op 10 februari 2023, 16:32:03 PM
heel mooi, zoals we gewoon zijn van jou;

waar haal je die forex vandaan?

mvg,
Michel

https://kunststofplaten.be/ Zijn nog redelijk bij prijs ook.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Prachtig gebouw, mooi project  8)

Citaat van: Alan On Track op 10 februari 2023, 15:53:54 PMIk wil de persoon niet zijn die de Baron moest melden dat er een spoorlijn dwars door zijn domein zou komen te lopen

Ik denk dat het vaak andersom was. Het gaf nu eenmaal status als je een eigen spoorhalte had.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045


Alan On Track

Citaat van: ramdani op 10 februari 2023, 16:32:03 PM

waar haal je die forex vandaan?


Ik koop die rechtstreeks bij de club, heb er een eigen voorraadje van kunnen inslaan op die manier. Maar ik denk dat je het anders wel vrij gemakkelijk online kunt kopen.
Citaat van: Murphy op 10 februari 2023, 20:05:53 PM
Deed me spontaan hieraan denken.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fkastelenbelgie.be%2Fnl%2Fkasteel-van-acker-destelbergen&psig=AOvVaw0_ME3HqTBv3Q-9HPaT4lSH&ust=1676141376018000&source=images&cd=vfe&ved=0CBAQjRxqFwoTCKjRpazPi_0CFQAAAAAdAAAAABA-

Nu gemeentehuis Destelbergen.
Ben vroeger veel in die tuin gaan ravotten.
Those were the day's

Dat gebouw kende ik niet, maar het is inderdaad wel in de zelfde stijl, erg mooi.
Modelbouw is een kunst

Murphy

Destelbergen is rijk aan kastelen,
maar liefst 21 stuks. En dat voor een gemeente van 18.000 inwoners.
8)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

sdz1976

Is weer een echt kunstwerkje jongeman  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner