Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Transformator

Gestart door Frank_N, 26 november 2006, 17:01:36 PM

Frank_N

Als hoofdtrafo voor de electronica, verlichting en aanverwante zaken betreffende mijn modelbaan gebruik ik een halogeentrafo van Philips. 220-230 ~ primair, 12 V ~ 100 VA sec. Ruim 8 A in 12 Volt.
Hij (of Zij..., zijn er eigenlijk vrouwelijke transformators?) is ingegoten in een blauwe kunstof behuizing, met primair en secundair vaste aansluitingen.

Een vergelijkbare uitvoering vond ik op: http://www.kelpa.nl/Produkten/200404.htm

Mijn vraag is: op de trafo staan buiten de bekende symbolen ook de tekst: SEC niet wijzigen. Aan de secundaire kant bevind zich een rode (siliconen??) kabel, met daarin een bruine en blauwe draad. Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik die kabel niet mag inkorten, verder zou ik geen reden kunnen bedenken.... Of weet iemand iets meer te zeggen over deze voor mij raadselachtige voorwaarde?

Frank
Groet van Frank

Havoc

Zo lijkt het er op. Maar de enige reden warom je een kabel niet zou mogen inkorten is dat als je het "slecht" zou doen, je de interne aansluitingen zou kunnen beschadigen. Maw, dat er intern iets zou kunnen loskomen als je te hard aan de draden trekt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dikken

Ik dacht dat de secundaire spanning enkel kon gewijzigd worden door het aantal windingen te veranderen.
De lengte van die uitloper speelt daarbij geen rol tenzij ze dan misschien om de blok heen wordt gedraaid.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

ik zou niet al teveel aandacht besteden aan die waarschuwing. Gezond verstand is voldoende.
Zelf heb ik een 400VA halogeentransfo (11,8V AC en 32A) als hoofdvoeding in gebruik, en geen problemen tot nu toe.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Hallo Allemaal, heb eens horen vertellen dat de secundaire kabel niet verlengd mag worden ivm brandgevaar. Is niet voor niets uitgevoerd als siliconenkabel. Het bleek dat sommigen ivm de 12 v deze met te dunne kabels verlengde waardoor de verlengde draden te heet werden en de isolatie in brand vloog. Ook worden sommige halogeenlampen zeer heet. Bij mij is er een keukendeurtje verschroeid doordat als deze open stond net onder een halogeenlamp uitkwam. En wij maar zoeken waar die brandlucht vandaan kwam.
Groeten van Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Gezond verstand is voldoende.
Wat onder andere wil zeggen: geen brandbare materialen bij hete spullen plaatsen. Sorry van je keukendeurtje, maarreuh ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

citaat:
citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Gezond verstand is voldoende.
--------------------------------------------------------------------------------

Wat onder andere wil zeggen: geen brandbare materialen bij hete spullen plaatsen. Sorry van je keukendeurtje, maarreuh ...

Wou dat de reactie van mijn vrouw ook zo rustig was.[:D][:D]

Groeten van Jan

Gerolf

Jan, als het een troost kan zijn: Ik heb mijn vrouwke ook al een paar keer een hoge bloeddruk bezorgd [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik heb nog gezien dat bij MTE Blankenberge een rookmelder onder de plaat bevestigd werd, waar de elektriciteit allemaal loopt. Goed gedacht vind ik toch, niet?
Wat ik wel kan zeggen, hoe verder je gaat met elektriciteit hoe dikker je kabel moet zijn. Ik heb ook al gedacht aan halogeen lampen, als ze goed van alles verwijderd zijn en geen stralingswarmte kunnen afgeven aan andere stoffen kan het geen kwaad als je de bedradingsdiktes respecteert.
Halogeen lampen zijn nog al dikwijls een de oorzaak van een brand, soms ook door het verkeerd installeren.

Bundesbahnfreak

Halogeens inbouwen in valse plafonds dat ge?soleerd is is niet goed voor de levensduur en erger brandgevaar, de warmte gaat naar boven en hoopt zich op met alle slechte gevolgen vandien.

ysbeer

Wat dramatische.
Ik heb zelfs gelezen dat het bezit van bommen en granaten minder gevaarlijk is als het hebben van halogeen verlichting.
Maar dat is misschien iets overdreven.

wim ysbeer

just4fun

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

... op de trafo staan buiten de bekende symbolen ook de tekst: SEC niet wijzigen ...

Ik denk dat dat tegenwoordig op zowat elk apparaat staat, gewoon om zich als producent tegen allerhande schadeclaims in te dekken.
Zoals Gerolf reeds aanhaalde: gezond verstand! Let op de stroom die ge uit de transfo wil trekken en pas uw kabelsectie aan aan deze stroom! Ge spreekt zelf over ruim 8A, dus minimum 1,5mm?, over niet te lange afstand (anders krijgt ge een spanningsval over de kabel zelf).
Groet,
Paul