Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Ronding boven stationsraam

Gestart door n/a, 25 november 2006, 13:33:22 PM

n/a

IMGhttp://i131.photobucket.com/albums/p281/Japie_Metal/RondingRaam.jpg/IMG
Hallo
Ik wil een sation gaan nabouwen, maar ik loop tegen een probleem.
Hoe maak ik een ronding boven een raam na?
groetjes en bedankt

Fretbol

Hallo,

In het huidige nummer van MSM (54) staat een reportage over het maken van bruggen op een module uit de jaren 1800.

De methode die daar gebruikt wordt om de sierbogen te maken kan je ook toepassen om een stenen boog te maken voor je ramen.

Je neemt gewoon een recht stukje steenplaat zoals je voor de rest van de gevel gebruikt van zo'n 1,5 stenen dikte ( even breed zoals op de foto dus ). Op dit stukje steenplaat ga je dan om de 2-3 stenen een inkeping snijden die tot ongeveer halverwege de breedte van het stukje steenplaat komt. Doe dit wel voorzichtig want er is altijd een risico op het afbreken van stukjes steenplaat.

Als de steenplaat ingesneden is kan je ze voorzichtig in een boog plooien en boven de ronding van je raam kleven. De kieren en voegen kan je opvullen met een vulmiddel zoals beschreven in het artikel.

Groeten,

Fretbol [;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Op dit stukje steenplaat ga je dan om de 2-3 stenen een inkeping snijden die tot ongeveer halverwege de breedte van het stukje steenplaat komt.

Dit is op zich de goede methode. Maar je krijgt een mooier resultaat als je op elke voeg zo'n inkeping snijdt.

jean-luc

Jullie nemen me de woorden uit de mond ...

Groeten, Jean-Luc

n/a

Bedankt voor reactie, laat wel weten als het gelukt is, groetjes