Piko (HO) Type 97 (50657) nmbs

Gestart door factageklerk, 28 oktober 2022, 22:40:09 PM

raf

Bedankt Peter voor de info

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rixke rail

Ik ben een buffertje kwijt. Iemand een idee, want Piko antwoordt niet ...  :-\
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

RUNE

Bij Piko online bestellen, wordt verkocht als volledige bufferbalk :
https://www.piko-shop.de/en/artikel/pufferbohle,-komplett-36903.html
Denk niet dat buffers los te krijgen zijn

factageklerk

ik had destijds dit draadje gestart, maar ben er nu pas aan toe gekomen om de loc eens te laten rijden. Ben er lang tussenuit geweest. Hoewel deze op adres 3 staat volgens de handleiding reageert de loc niet. Ik gebruik het mobile station. Weet iemand wat eventueel de oorzaak is? Ander adres dan de handleiding ofzo? andere locs reageren/rijden wel.

stoomlokje

als die op adres 3 staat zal hij ook standaard op DCC staan met 28 rijstappen.
De Mobile station zal waarschijnlijk op 14 rijstappen staan, en dan zal de loc niet reageren.

factageklerk

Citaat van: stoomlokje op 25 januari 2025, 23:27:55 PMals die op adres 3 staat zal hij ook standaard op DCC staan met 28 rijstappen.
De Mobile station zal waarschijnlijk op 14 rijstappen staan, en dan zal de loc niet reageren.

Hoe kan ik dat oplossen?

stoomlokje

als uw mobile station DCC aankan ( weet ik niet zeker, want ben geen Märklin kenner ), de instellingen van de rijstappen aanpassen in de mobile station, anders in de decoder de CV waarde( CV 29 ) aanpassen, zodat DCC uitgeschakeld is en alleen op Motorolla ( Märklin ) kan gereden worden.

Jacques D

Ik snap niet goed waarom je die op DCC-protocol zou laten rijden, aangezien de decoder ook MFX aankan. In principe zou de loc dus zichzelf moeten aanmelden, zo doet die dat dus toch op mijn baan. Ik heb wel een Märklin Central Station CS3+, maar dat zou geen verschil mogen maken.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

factageklerk

Citaat van: Jacques D op 26 januari 2025, 20:21:29 PMIk snap niet goed waarom je die op DCC-protocol zou laten rijden, aangezien de decoder ook MFX aankan. In principe zou de loc dus zichzelf moeten aanmelden, zo doet die dat dus toch op mijn baan. Ik heb wel een Mërklin Central Station CS3+, maar dat zou geen verschil mogen maken.

Neen de loc meld hier zichzelf niet aan

GVL

Piko levert deze lok met de chamois/zwarte belijning op de watertanks, cabine en kolenbunker.  Deze livrei situeert de machine in de jaren 1950, vermoed ik.
Als men de lok in het begin van de jaren 1960 wil inzetten, is het dan noodzakelijk de belijning te verwijderen?  Dienen er nog andere zaken gewijzigd?
Zal wellicht ook afhangen van het nummer (97.035)?
Groeten.

ACFI

Normaliter is de livrei in de jaren '60 vereenvoudigd, zonder biezen.

Maar misschien is het toch mogelijk met.

(c) Bundesbahnzeit.de Herbert Schambach
Foto van 97.028 in Verviers Centraal op 3/9/59

Op de foto staat ze glimmend in een nieuw verflaagje. Ik betwijfel dat de loc nog herschilderd werd voor haar uitdienststelling op 5/8/63.

Het laatste groot onderhoud van de 97.035 (het model van Piko) was in mei 57 met afstelling op 5/8/63. (info van Spoorse Zolder).

ACFI

PS. Op de pagina bundesbahnzeit.de staan een60-tal foto's van eind jaren '50 in België.

GVL