Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

mfx

Gestart door glamo, 24 november 2006, 14:46:39 PM

glamo

jips mannen;
een tijd geleden heb ik de loc ref:37272 marklin gekocht. dat is de 59 met zwaluwstaart die in 1000 stuk is gemaakt door de dealers.
daar zit een mfx decoder in en hij melde zich probleemloos aan.
ik heb hem zowat 3uur laten rijden zonder probleem.
nu heeft hij een tijdje stilgestaan naast de baan door werkzaamheden.ik heb hem nu weer op de baan gezet en zijn adres is verdwenen uit de mobil station en hij meld zich ook niet meer aan.
in de data van de mobil zit hij niet dus kan ik hem zo ook niet oproepen.
wat zou hier de oorzaak kunnen van zijn?

er zitten nu 7 loc in het geheugen van de mobil station.

mvg kurt

n/a

Weet je zeker dat je loc niet tussen die 7 staat? Want een mfx loc meldt zich in principe maar 1 keer aan op je Mobiele station. Je loc staat daarna in je locdatabase. Pas als je hem daaruit hebt verwijderd zal je loc zich weer aanmelden.

Zo niet, neem hem mee naar je handelaar en test hem daar met een ander mobiel station. Heb je wel alles netjes gescheiden zoals staat in de beschrijving van je mobile station.
Anders zitten er stoorzenders op je rails en kan je decoder niet goed communiceren met je MS.

Ligt het hier aan niet ga er dan mee terug naar je handelaar. Er wordt dan waarschijnlijk door Marklin een nieuwe mfx decoder gemonteerd.
Garantie geval.

LockyLuke

citaat:
Geplaatst door glamo

ik heb hem zowat 3uur laten rijden zonder probleem.
nu heeft hij een tijdje stilgestaan naast de baan door werkzaamheden.ik heb hem nu weer op de baan gezet en zijn adres is verdwenen uit de mobil station en hij meld zich ook niet meer aan.
in de data van de mobil zit hij niet dus kan ik hem zo ook niet oproepen.
wat zou hier de oorzaak kunnen van zijn?

er zitten nu 7 loc in het geheugen van de mobil station.

mvg kurt

of je er nu een tijdje niet meer mee rijdt speelt geen rol,
mfx blijft zijn eigen 'adres' impuls doorsturen.
zoals Davy schrijft, ga terug naar uw winkelier en laat dit daar eens testen.
Daarvoor is de marklin dealer er, om uw artikelen na te kijken en eventueel in garantie te laten herstellen.

Klaas Zondervan

Bij het aanmelden van een loc aan het Mobile station gebeuren er twee dingen: de locgegevens worden opgenomen in de database van het Mobile station, en de de gegevens van het Mobile station worden opgenomen in het geheugen van de decoder.
De decoder zal zich niet opnieuw aanmelden als hij uit de database van het MS is verdwenen, want dat weet hij niet.
Je zit dan in een soort patstelling waar je misschien uit komt door de loc een keer bij een ander MS op het spoor te zetten. Hij ziet dan dat er een andere centrale is en meldt zich opnieuw aan.
Zet je hem dan weer op je eigen baan terug, dan ziet de decoder daar weer een andere centrale dan er in zijn geheugen staat, en zal hij zich daar weer nieuw aanmelden.

railbusje

Welkom in de wondere wereld van Marklin systems.[:D]

Klaas Zondervan

Je hoort mij ook niet zeggen dat MFX een verbetering is.[8D]

INFO

Waar zou dat dan een verbetering van moeten zjn??? Hooguit van het Motorola systeem, maar van het DCC systeem zeker niet. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

railbusje

Hopelijk is de Ecos een beter product dan MFX.

Klaas Zondervan

Wim,

er zijn lieden die MFX een verbetering vinden omdat een decoder zich zelf aanmeldt en de gebruiker geen adres hoeft toe te kennen en te onthouden.
Maar aan het hier gepresenteerde probleem zie je dat de gebruiker hopeloos vast komt te zitten als het systeem zich een keer verslikt.

INFO

citaat:
Geplaatst door railbusje

Hopelijk is de Ecos een beter product dan MFX.

Een ECoS is een Intellibox/Twin-Center/Piko PowerBox/Tams Easy Control, met een beeldscherm, maar zonder een werkende computer aansluiting.

glamo

de loc heeft zichzelf probleemloos aan gemeld als hij de eerste keer op de baan werd gezet. nu is zijn adres verdwenen en doe hij niks meer. ik kan hem ook geen ander adres geven want zijn nr (37272) staat niet in de database.
ik zit dus hopeloos vast.
morgen ga ik naar de dealer om te kijken wat er mis is.

alvast bedankt voor de hulp.

mvg kurt

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door glamo

de loc heeft zichzelf probleemloos aan gemeld als hij de eerste keer op de baan werd gezet.

Logisch, een loc meldt zich alleen maar aan als hij voor het eerst bij een centrale wordt gezet die hij nog niet kent.
Zet je hem daar een volgende keer weer neer, dan meldt hij zich niet opnieuw aan omdat hij de betreffende centrale al kent. En de loc ziet niet dat de centrale hem vergeten is.
Daar zit hem de kneep. Het is inderdaad een goed idee om terug te gaan naar de winkel, daar zetten ze hem op een centrale die hij niet kent en meldt hij zich nieuw aan. Zet je hem daarna thuis weer terug, dan zal hij zich daar weer nieuw aanmelden omdat jouw centrale voor hem dan weer nieuw is.

glamo

zou het probleem dan bij mijn mobil station liggen?
mijn ander mfx loc's doen het wel nog.

mvg kurt

INFO

Glamo, het is een algemeen probleem, je bent ??n van de velen met dit zelfde probleem. Dit probleem is dus veel erger dan dat jij je lokadres vergeet, want dan kun je het nog opzoeken, nu zit je hopeloos met je handen in het haar, want je centrale lijdt aan geheugenverlies.
Het voordeel van DCC en zijn CV's is dat je deze altijd terug kunt vinden en kunt uitlezen. Zo vaak als jij maar wil. Moraal van het verhaal MFX lijkt leuk, maar geeft je een heleboel ongemakken.

Jurgen

Glamo, ofwel zit je nog met een overgangsdecoder, ofwel zit je met een kapotte decoder. Meer zal het niet zijn. De eerste MFX-decoders waren overgangsdecoders, maar ik dacht dat de zwaluw 59 reeds een echte MFX-decoder had. Volgens mij is jouw decoder dus gewoon stuk.

Ik heb eens getest met mijn reeks 59 (37271) en die meldt zichzelf gewoon opnieuw aan nadat hij verwijderd geweest is. Ik heb 3 maal de test gedaan en telkens werd de loc zonder problemen aangemeld.

Ga dus gewoon met je loc naar je handelaar en die zal je probleem, al dan niet onder garantie, oplossen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.