Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Trein en stationsgeluiden automatiseren

Gestart door catweazle, 24 november 2006, 10:44:54 AM

catweazle

Ik ben vollop met plannen en bouwen bezig van mijn nieuwe baan en al werkende komen er allerlei wilde ideeen  boven.
Mijn baan wordt geautomatiseerd met Mrdirect en gekoppeld aan een tweede pc waar de verder automatisering op gaat plaatsvinden.

Nu bedacht ik mij dat het leuk zou zijn als ik geluiden laat aansturen door de pc bijvoorbeeld:

1 Optrekkende en afremmende treinen
2. fluittonen
3. Omroeperster op het station
4.etc.

De besturingspc weet straks waar een bepaalde trein zich bevindt. Is er software die aan de positie ook een geluidsfragment kan koppelen.
Kan Koploper dat bijvoorbeeld? Daar heb ik nog geen ervaring mee.

Wie heeft er tips en ideeen?

rixke rail

Sorry dat ik dit er even tussenwerp, Erwin, maar het is iets wat ik mij allang afvraag. Als je het geluid van de treinen hebt, moet je dan ook niet h??l je baan, t.t.z. ook de omgeving van geluid voorzien.
Auto's, omgevingsgeluid, vogeltjes die fluiten, het geluid van een rivier, kerktoren,...[:I]
Het lijkt mij stug dat alleen de treinen zouden geluid maken, namelijk.[:o)]
Dit is zo een beetje een droom van mij hoor, ik ben nog (lang) niet digitaal bezig. Ht lijkt mij dus een enorme uitgdaging om dat te realiseren.[8)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ysbeer

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Sorry dat ik dit er even tussenwerp, Erwin, maar het is iets wat ik mij allang afvraag. Als je het geluid van de treinen hebt, moet je dan ook niet h??l je baan, t.t.z. ook de omgeving van geluid voorzien.
Auto's, omgevingsgeluid, vogeltjes die fluiten, het geluid van een rivier, kerktoren,...[:I]
Het lijkt mij stug dat alleen de treinen zouden geluid maken, namelijk.[:o)]
Dit is zo een beetje een droom van mij hoor, ik ben nog (lang) niet digitaal bezig. Ht lijkt mij dus een enorme uitgdaging om dat te realiseren.[8)]
Modelspoorse groeten,



Eric.



Die achter grond geluiden valt natuurlijk wel mee,een cd speler of een mp3 speler die continu rond loopt en daarbij en versterker en 2 of 3 spiekers op de goede plaats.
dan maak je op de computer een mooie cd met vogels een kerklok een brandweer auto en weet ik veel wat nog meer.
dat heb ik geprobeerd en het klink heel goed.
wel een beetje proberen met hoe hard en aanwelke kant het geluid moet zitten.
maar met een simpel audio programma op de computer laat zich dat realiseren.
Ik heb ook een paar conrad geluidsmodule voor een stationsomroep en vertreksignalen enzo.
wim ysbeer


pahasoft

citaat:
Geplaatst door catweazle

De besturingspc weet straks waar een bepaalde trein zich bevindt. Is er software die aan de positie ook een geluidsfragment kan koppelen.
Kan Koploper dat bijvoorbeeld? Daar heb ik nog geen ervaring mee.


KOploper kan wel op basis van de positie van de trein een bepaald geluidsfragment laten afspelen. Echter het kan maar 1 formaat *.wav. Windigital is hier volgens mij veel uitbreider in.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door pahasoft

citaat:
Geplaatst door catweazle

De besturingspc weet straks waar een bepaalde trein zich bevindt. Is er software die aan de positie ook een geluidsfragment kan koppelen.
Kan Koploper dat bijvoorbeeld? Daar heb ik nog geen ervaring mee.


KOploper kan wel op basis van de positie van de trein een bepaald geluidsfragment laten afspelen. Echter het kan maar 1 formaat *.wav. Windigital is hier volgens mij veel uitbreider in.



Paul, dank voor de referentie !

Dit klopt inderdaad, WinDigital heeft een geluidssysteem aan boord dat "TASS" gedoopt werd: Train Acoustic Sound System. Het werkt via een 5-kanaals geluidskaart en volgens mij laat het toe om net dat te realiseren waar catweazle het over heeft.

Groetjes,
Mattias

pahasoft

Mattias,

Graag gedaan, maar dat is ook wel het enige waarvoor ik doorverwijs naar andere programma's [;)]

Tom

Heeft Bush voor die stationsgeluigen niet zo'n aparaatje?
Tom

ysbeer

Ja maar nogal duur en beperkt in mogelijk heden,een geluids moduul is beter en goedkoper.

wim ysbeer

catweazle

Goed om te lezen dat ik een aantal opties heb. Ik ga ze eerdaags uitproberen.

catweazle

citaat:
Geplaatst door catweazle

Goed om te lezen dat ik een aantal opties heb. Ik ga ze eerdaags uitproberen.



Sorry deze NOOB heeft zijn profiel weer aangevinkt!

MARKLINRIJDER

Kent iemand een intersante link met daarin een stationsomroeper die een trein  aankondigd, al dan niet met vertraging?
Andere leuke stationsgebonden en treingebonden geluiden zijn ook welkom.

Groetjes,

David

dancer

ik had ook een idee om geluidop de baan te zetten.. maar dan misschien met muziek erbij...

Binnenkort ga ik naar Zwitserland en zoek ik voor cd's met geluid van treinen en stations....
Ik had ook gedacht om zelf/via hulp van mijn vader of wie dan ook.. verschillende geluiden te mixen... met een synthesizer en muziek er bij...

Of anders is het ook mogelijk om het geluid zelf te maken:  via een microfoon zelf spreken...


Groetjes


SBB en BLS