Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Geprinte onderdelen voor de HO baan

Gestart door Wim-Z, 13 april 2022, 07:15:46 AM

Metpetergaathetbeter

wat Janie wou zeggen weer zo'n overbodig toestel dat in de weg staat  als je het nauwelijks gebruikt

rixke rail

Zo negatief, Peter ...  ???
Zou je geen onderdelen voor treinen zelf kunnen maken, Wim ? Ik dacht aan bvb bogies (ik heb er zelf nood aan) ...
Of dingen die echt nog niet te vinden zijn : Belgische overwegslagbomen zouden mij ook interesseren.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

gardevil

Citaat van: rixke rail op 14 april 2022, 14:21:57 PM
..............
Of dingen die echt nog niet te vinden zijn : Belgische overwegslagbomen zouden mij ook interesseren.
Modelspoorse groeten,
Eric
Mij ook.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Metpetergaathetbeter


ramdani

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 april 2022, 12:45:43 PM
wat Janie wou zeggen weer zo'n overbodig toestel dat in de weg staat  als je het nauwelijks gebruikt

ik vind dat een beetje onzin, iedereen heeft wel een boormachine in huis, maar daarom loop je toch niet elke dag gaten te boren ;);

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

raf

Iedereen heeft een vrouw in huis maar ??, ok ik wijk weer een beetje af .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

beter één in de hand dan 10 in de lucht Raf ;)

Thommy

Citaat van: ramdani op 14 april 2022, 16:24:27 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 april 2022, 12:45:43 PM
wat Janie wou zeggen weer zo'n overbodig toestel dat in de weg staat  als je het nauwelijks gebruikt

ik vind dat een beetje onzin, iedereen heeft wel een boormachine in huis, maar daarom loop je toch niet elke dag gaten te boren ;);

mvg,
Michel

Hog... mijne 3D printer staat nu al zeker 2j gewoon aan de kant. Niet meer gebruikt, maat z'n printer print fijner (oja, geen resin omdat ik toepassingen voor andere zaken dan modelbouw teken meestal). Dat ding pakt eigenlijk echt veel plek in, zeker ivm een boormachine of meerdere machines eigenlijk  >:(

Dus ik snap die redenering wel. Das goed als het zoals bij m'n maat quasi dagelijks of zeker meermaals per week gebruikt wordt.
Greetz

Thommy

Havoc

Citaat van: janieburton op 14 april 2022, 11:01:13 AM
Niet iedereen wil/kan een 3D printer kopen voor maar 1 of 2 projecten.

Awel, ik heb hetzelfde idee. Toen die dingen betaalbaar werden was ik heel enthousiast. Ik heb jaren 3D tekenen gedaan als job en toen ook helemaal in het begin prototypes laten maken bij Materialise (de enige toen!). Dus ik zag dat helemaal zitten. Maar achteraf bekeken... 3D printen is goed voor sommige stukken. Maar niet voor alles. Soms moet je frezen of draaien of etsen of nog iets anders. Er staat hier al genoeg spul. Ik zal wel mijn plan trekken zonder printer. En als het echt moet, dan kan je het nog altijd ergens laten maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

#24
we wijken of vrienden
Maar ok ik heb 2 anycubic's staan ;dan nog een anet a8 en en anet a8+ ;dan nog een stepcraft 420 frees machine .
De anet a8 is omgebouwd naar een laser graveerder/cutter en overlaatst nog naar een (die zelfde) naar een smd reflow station zeg maar.
Dat toestel kan dus nu 3 dingen wat ik best vind .
Twee keer een boor kolom waarvan een tafel model en een andere is een op een staander.
Drie zaag machines waar van 1 afkort ,1 voor stronken en zware balken en dan de derde voor het fijnere werk ;Dan nog een lintzaag machine ;Dan tel ik de mini niet mee van proxxon
En nee dat is niet stoefen van kijk wat ik heb maar eerder van kijk wat ik van de schroot hoop gered heb .
Buiten de printers en de frees heb ik deze toestellen gekregen van familie en vrienden die er mee gestopt zijn of overleden .
Maar ik doe boten bouwen in de kelder dus daar staat een deel materiaal .
Dan de garage is een plaats waar ik algemeen zaken doe
En dan de zolder treinen en daar staan ook de 3D printers en frees machine .
Je kunt natuurlijk altijd bij shapeway's je delen laten printen of ze daar aan kopen
Ik vind Wim zijn idee niet slecht maar ik zie er geen winst in of kost terug verdienen .
Vooral omdat niet elk geprint deel goed uit de printer komt.
de belgische slagbomen die ik print zijn een ellende want ze beginnen na een tijdje te buigen .
Dan word er gezegd je moet ze schuin zetten ??? hoe zet je een ronde staaf schuin .
Het probleem deed zich ook voor met de seinen maar als ik alles recht op print is de vervorming minimaal .
Maar dan moet ik om uit de kost te komen er een 24 tegelijk printen .

deze was die het minste gebogen was en redelijk recht blijft .
Willy heeft er een stuk of 5 mee maar ook hij krijgt ze niet recht.
Ze buigen steeds terug krom
gr raf



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Citaat van: ramdani op 14 april 2022, 16:24:27 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 april 2022, 12:45:43 PM
wat Janie wou zeggen weer zo'n overbodig toestel dat in de weg staat  als je het nauwelijks gebruikt

ik vind dat een beetje onzin, iedereen heeft wel een boormachine in huis, maar daarom loop je toch niet elke dag gaten te boren ;);

mvg,
Michel

Onzin?? Waarom Michel? Je doet precies of dat alle modelbouwers een 3D printer zouden moeten hebben.

Een boormachine(om een gat te boren moet men niet studeren) kan men catalogeren als een "gebruiksvoorwerp" dat het "gezin" ten goede kan komen op een dag; een 3D printer is een "folie" dat ik zelden kan of zal gebruiken om verschillende redenen en persoonlijke redenen(lees geen goesting om er in te investeren en geen goesting om 3D tekenen te leren), en iemand die er mee overweg kan ongeacht zijn leeftijd daar heb ik alle respect voor.

Citaat van: raf op 15 april 2022, 06:28:06 AM

Vooral omdat niet elk geprint deel goed uit de printer komt.
de belgische slagbomen die ik print zijn een ellende want ze beginnen na een tijdje te buigen .

Het probleem deed zich ook voor met de seinen maar als ik alles recht op print is de vervorming minimaal .
Maar dan moet ik om uit de kost te komen er een 24 tegelijk printen .

deze was die het minste gebogen was en redelijk recht blijft .
Willy heeft er een stuk of 5 mee maar ook hij krijgt ze niet recht.
Ze buigen steeds terug krom
gr raf


Uit bovenstaand citaat blijkt dat een 3D printer toch ook niet perfect is om "smalle en lange" onderdelen te printen.

Als ik seinen nodig heb zal ik ze wel aankopen bij een gekend merk of ik koop simple en neutrale 3 kleuren seinen bij onze alom gekende "Nonkel Ali"

En succes aan al de 3D printer adepten.

Wim succes met het printen!
 

Wim-Z

Bedankt voor alle leerzame reacties. Ik ben nu dagelijks kleine dingen aan het printen voor iemand die ze op zijn baan kan gebruiken. Gisteren bankjes voor op het perron en laadpalen die je overal kunt plaatsen. Vandaag ga ik prullenbakken maken voor op het perron en openbare plaatsen.
Daarna ga ik eens kijken voor mensen die in de stad kunnen lopen en zitten.
Het gaat dus prima met het printen.
Fijne dag allemaal en spoor ze. :)
Spoor-HO 
Printers Creality 3D Ender 3 Max.  2x Elegoo Mars pro.
Elegoo Mercury Plus Wash & Cure Machine. Werk met Fussion- 360

henry

Hallo

Ik denk dat er wel vraag is naar 3d geprint materiaal, ik kom er graag op terug via een pb.


Groet Henry

Wim-Z

Spoor-HO 
Printers Creality 3D Ender 3 Max.  2x Elegoo Mars pro.
Elegoo Mercury Plus Wash & Cure Machine. Werk met Fussion- 360

Peter

Waarom bv. onderdeeltjes maken zoals ik die uit de USA heb gekocht
Lavabos, wc's enz. Of gewoon Belgische kaartjes automaten

PA120001-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN3716 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter