Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Nieuwe rails of niet?

Gestart door Janssfs, 13 november 2006, 22:35:18 PM

Janssfs

Bij de heraanleg van mijn baan vorig jaar gebruikte ik oude rails en 2de hands aangekochte. Een deel bestaat uit Lima en een deel uit Fleischmann.
Vluggere oxidatie bij Lima is mij al duidelijk geworden. Maar bij de Fleischmannrails valt het voorlopig wel mee.
Is het naar de toekomst toe toch aan te raden om nieuwe rails te kopen en de oudere weg te doen? Gezien toch blijkt dat die uit "nieuw zilver" blijkbaar minder oxideren.

Jan
 

ysbeer

#1
Nogal simpel gesteld.

Gooi de lima rails weg,dat bespaart hart en ander kwalen.
gebruik de fleischman rail op onzichtbare plaatsen
Zijn dat messing(geelkleurige)rails.

koop voor het zichtbare deel inderdaad nieuwe rails van b.v code 83 of zelfs 75.
Die zijn mooier en ze roesten niet.(nieuw zilver roest niet inderdaad maar ook hier geld,wel goed schoon houden)

wim ysbeer

modelbaanHO

#2
Wanneer je de Fleischmann rails op onzichtbare plaatsen zou wegwerken moet je er wel voor zorgen dat zij goed bereikbaar blijven. De messingsporen oxideren vrij snel waardoor regelmatig schoonmaken een absolute must is, en om de sporen goed te kunnen schoonmaken moet je er ook gemakkelijk bijkunnen.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Tom

#3
Beter zou ik het niet kunnen zeggen.
dat van goed bereik baar, je verdechte gedeeltes moeten altijd goed bereikbaar zijn voor een of ander kwaal, en je hebt van de kuiswagons voor sporen dus dat kan ook al helpen.
En een kleine code op de zichtbare gedeeltes zal nooit misstaan. [;)]
Tom

Janssfs

#4
Mag ik daaruit concluderen dat treinen vrij vlot van de ene railcode naar de andere rijden? (en dan bedoel ik niet om de 30 cm een andere  code [:p]).
Ik had daar een wat schrik voor.
Momenteel heb ik die Lima-rails op de onzichtbare plek en daar heb ik nu al spijt van. Denk dus dat ik toch terug zal herbeginnen. Mede met de idee om reeds een aantal digitale voorbereidingen te treffen.

Bedankt !!
Jan

 

loebaske

#5
kleine codes misstaan nooit..... maaaaar dan mag je bijna al je oude wagons voorzien van andere wielen.... en zo kan men verder doen...
men redenering is gewoon, hou gewoon code 100 aan van rails, en tot nu toe is nog niemand die ons attent maakte van "hey...je rijdt op code 100" [:I] dus in mijn ogen is al die codes gedoe bullshit [:(!]

13erke

#6
citaat:
"hey...je rijdt op code 100"  dus in mijn ogen is al die codes gedoe bullshit

Eeeeel just!

Ludwig

#7
Voila zo denk ik er al een tijdje over .
Geef mij maar code 100 rails,dan hoef ik mij geen zorgen te maken over al dat oudere en moderne materiaal dat lekker door elkaar rijdt op mijn baan .
Als ik een diorama zou bouwen dan zou ik ook wel voor een andere code opteren maar als het rijden op zich belangrijk is dan opteer ik voor code 100 rails.
Groeten,Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

#8
citaat:
Geplaatst door cota

Voila zo denk ik er al een tijdje over .
Geef mij maar code 100 rails,dan hoef ik mij geen zorgen te maken over al dat oudere en moderne materiaal dat lekker door elkaar rijdt op mijn baan .
Als ik een diorama zou bouwen dan zou ik ook wel voor een andere code opteren maar als het rijden op zich belangrijk is dan opteer ik voor code 100 rails.
Groeten,Ludwig



Hoe oud is jullie materiaal eigenlijk,ik rij met roco loks ui 1975 over rocoline code 83.
geen enkel probleem.

wim ysbeer

Tom

#9
citaat:
Geplaatst door ssfs

Mag ik daaruit concluderen dat treinen vrij vlot van de ene railcode naar de andere rijden? (en dan bedoel ik niet om de 30 cm een andere  code [:p]).

Je hebt natuurlijk een overgangsrail nodig om van de ene code naar de andere te gaan omdat het verschil is tussen de profielhoogte van de railstaven.
Voordurend veranderen van code is niet handig, maar 2 verschillende codes kan je bijvoorbeeld wel gebruiken voor zichtbare en verdekte gedeelten van je modelbaan.
Tom

Brunel

#10
Sluit me geheel bij Wim IJsbeer aan. Voor wagens en rijtuigen is er al helemaal geen probleem, omdat de asjes gemakkelijk zijn te vervangen. Maar ook voor locs geldt dat eventuele probleemgevallen minstens 25 jaar oud zijn en in meerdere opzichten technisch verouderd. Roco heeft nooit locs gemaakt die niet op de code 83 kunnen rijden. De oudere merken (Fleischmann) zijn daar in de jaren zeventig mee gestopt, M?rklin Hamo uiterlijk begin jaren 80.

Bouw een nieuwe baan met nieuwe rails.
Code 83 ziet er dan beter uit dan code 100.


Janssfs

#11
Als kind hab ik een baan, die is dan afgebroken geweest omdat de interesse weg was. Al dat materiaal heb ik nog. Dit houdt dus in dat dit minstens 20 jaar oud is. (de LIMA-rails en lima locs).
De Fleisschmann-rails kocht ik op Ebay. Hier heb ik geen idee van hoe oud ze zijn.
Ik kocht ondertussen de Mehano TGV startset en een Roco type 59. Ik moet zeggen dat ik toch direct een verschil hoorde en voelde tussen de oude en de nieuwe Locs. Dit gaf mij eigenlijk de impuls om het oude materiaal toch maar weg te doen en volledig opnieuw te starten. Helaas zijn de prijzen niet gezakt, integendeel, de nieuwe (digitale) snufjes zijn behoorlijk prijzig. Ook voor een mooie analoge loc zit je vlug aan 150?.

Jan

 

mini-bs

#12
Het probleem met codes lager dan 100 treedt vooral op met (DC versie) M?rklin locs Wim. Heb een tijdje Roco line gehad maar ben overgeschakeld op Peco omdat de M?rklins over de nageltjes ratelden. Nu kan je idd de flenzen laten afdraaien, of andere wielen zoeken, maar als het toch vooral om het rijden gaat hebben ze hierboven wel gelijk om op 100 te blijven denk ik. Ik ga zelf uit van zo weinig mogelijk hindernissen, die zijn er zo al genoeg (wissels, hellingen, stof...). Onlangs in Mechelen moeten vaststellen dat veel banen ook reusachtige handen bezaten die uit de hemel neerdaalden om een of andere, nochtans prachtige recente, loc weer in gang te duwen. Ik bedoel maar...
Geef mij maar code 100 met een klassieke pwm-voeding, is al lastig genoeg...

Randall
 

Tom

#13
citaat:
Geplaatst door ssfs

Helaas zijn de prijzen niet gezakt, integendeel, de nieuwe (digitale) snufjes zijn behoorlijk prijzig. Ook voor een mooie analoge loc zit je vlug aan 150?.

Zwijgt ervan. [:(]
Tom

Klaas Zondervan

#14
citaat:
Geplaatst door mini-bs

Het probleem met codes lager dan 100 treedt vooral op met (DC versie) M?rklin locs Wim. Heb een tijdje Roco line gehad maar ben overgeschakeld op Peco omdat de M?rklins over de nageltjes ratelden.

Tja, dat kwam omdat M?rklin bij de ombouw naar 2-rail een essenti?le fout maakte. Ze isoleerden alleen 1 wiel, maar dat is niet voldoende.
2-rail heeft lagere flenzen dan M?rklin, dus hadden ze er andere wielen onder moeten zetten.
Maar dat deden ze niet[:(]