Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Auhagen Neuheiten 2022 PDF

Gestart door eve, 26 januari 2022, 08:01:29 AM


PeterVG

https://youtu.be/uJr0WXQyWQI?t=540

De lier voor het trekken van goederenwagens spreekt me wel aan. In combinatie met een kleine draaischijf voor goederenwagens lijkt me dit een goed bouwidee voor tijdperk II en III rijders.
Heeft er iemand Belgische voorbeelden welke hij wil delen voor mogelijke nabouw in model?

Herwig


Heb ooit zw/w-foto's gezien van zo'n klein wagendraaiplateau in de Antwerpse Haven.      Zoek-zoek.


ACFI

Citaat van: Herwig op 01 februari 2022, 13:23:19 PM

Heb ooit zw/w-foto's gezien van zo'n klein wagendraaiplateau in de Antwerpse Haven.      Zoek-zoek.

Voor de aansluiting van de UCB fabriek aan de bundel van station Schoonaarde, was er ook een kleine draaischijf. Op het fabrieksterrein zelf was er ook een rolbrug denk ik.

ACFI

Cozzy

Citaat van: PeterVG op 01 februari 2022, 09:52:00 AM
De lier voor het trekken van goederenwagens spreekt me wel aan. In combinatie met een kleine draaischijf voor goederenwagens lijkt me dit een goed bouwidee voor tijdperk II en III rijders.
Heeft er iemand Belgische voorbeelden welke hij wil delen voor mogelijke nabouw in model?

Hallo Peter,
Niet meteen een draaischijf maar een schuifplateau icm een lier:
TR-schuifspoor op kaaien bovenzicht by Geert Nauwelaerts, on Flickr

groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Herwig

#5
Heb 'k als kind nog kunnen naar kijken !                    Prachtfoto's.

De kaapstaanders (windassen) dienden  (ook) om de spoorwagens op het rolplateau te trekken of eraf te halen .

Had het plateau-zelf geen elektrische motor die bediend werd vanop die platformen ?   Is niet zo duidelijk . . ..

Nog geen foto van wagendraaischijfje teruggevonden  (kan zijn dat 'k het vroeger in een  'Antwerpen'-boek heb gezien)