Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

mobile station+analoge besturing

Gestart door dancer, 11 november 2006, 22:05:24 PM

dancer

wat ik niet begrijp..voor analoog wissels en seinen te besturen ehb je een extra trafo nodig.... dus hoe gebeurt het dan als je de locs digitaal laat rijden met mobile station en de wissels en seinen analoog (is goedkoper dan digitalisering voor de wissels) laat rijden?
wat nog niet verduidelijkt is: men kan ong max 4 treinen laten rijden, en dus 6 andere treinen laten rusten in de depot.station..??
(in www.marklin.be wordt er gezegd dat max 10 locs in het geheugen van mobile station geraken..)

hoe gebeurt dan het bloksysteem analoog van marklin gecombineerd met mobile station??? (ik ben nog meaar nieuw voor al die dingen, en elektronica en it zijn niet echt mn ding..)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dancer

wat ik niet begrijp..voor analoog wissels en seinen te besturen ehb je een extra trafo nodig.... dus hoe gebeurt het dan als je de locs digitaal laat rijden met mobile station en de wissels en seinen analoog

De locs krijgen hun digitale spanning via de rails uit het mobile station.
De wissels en seinen voedt je uit een aparte trafo en je bestuurt ze met drukknopjes.
Die twee systemen staan elektrische helemaal los van elkaar.
Wat snap je daar precies niet aan?

dancer

yep inderdaad... tis zo ook dat ik dacht dat het werkte..de combinatie van digitale locs met analoge wissels en seinen..
maar iemand had me gezegd dat als je mobile station hebt je geen andere transfo mag aansluiten..en dat vond ik raar... maar bon..waarsch een slechte interpretatie...
bedankt voor de duidelijke uitleg en snelle respons..  dan zijn we al een stap verder.. elektric (heb ik nooit goed begrepen) en informatica zijn mijn slechtste kanten betr. modelbouw... niemand is perfekt ..

er zijn nog vele dingen die onduidelijk zijn, zoals de seinen, bloksysteem en de wissels denkend maken met ptt relais en dergelijke..(ik wil mijn baan low budget maken maar als je ziet wat er allemaal bij komt kijken..)maar daarover ga ik later (als ik het nog steeds neit begrijp) vragen stellen..morgen naar de expo in Marche en daar zal ik nog vragen afvuren..
slaap zacht!

n/a

lees de beschrijving het staat heel groot en met plaatjes in de beschrijving van je mobiel station.

dancer

dank u Davy voor de goede info...  !!!