Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Onveiligheid

Gestart door janieburton, 21 januari 2022, 15:45:05 PM

Metpetergaathetbeter

maar blijkbaar zat daar geen halve wagon samen op die trein. problemen veelal in de daluren

Bundesbahnfreak

Hallo,

Ik heb (professioneel) inzage in de vertragingen op het net.  Dagelijkse kost naast de klassieke zaken zoals technische storingen en vergissingen (ook te wijten aan besparingen en covid) zijn er elke dag verschillende meldingen  van "daad van kwaadwilligheid" en verbale en fysieke agressie tegen het treinpersoneel.  Meestal op de ABC-as en meestal in de zeer vroege uurtjes.  Mijn respect voor mijn collega's  treinpersoneel dat nog met goesting en een glimlach gaat werken is enorm groot.  Er wordt hier gezegd dat een ambetante reiziger in een compartiment opgesloten kan worden, klopt inderdaad.  Onlangs kreeg een tbg dit toch voor elkaar maar kreeg onder zijn voeten.  Je mag niemand van zijn vrijheid  beroven...... diepe zucht. 

Metpetergaathetbeter

ik zei hij kan zichzelf en de belaagde treinreiziger opsluiten/afsluiten van de rest

janieburton

Citaat van: rgp op 23 januari 2022, 12:44:02 PM

Klopt, maar je bent verkeerd als je stelt dat ze ook de veiligheid moeten garanderen; daarvoor dient de politie !

Roland

Sorry, Roland maar hier ben ik niet akkoord met jouw zienswijze. Hoe gaat de politie optreden tijdens een treinrit?

Vroeger had je de spoorwegpolitie met volledige politionele bevoegdheden die is dan denkelijk omgezet is naar Securail een veiligheidsdienst een bewakingsdienst met ingeperkte bevoegdheden zoals een ander bewakingsagent in ons land. (of mag Securail meer bevoegdheden dan een andere bewakingsfirma?)

Als je ( of het nu een vrouw of man is maakt niet uit) belaagd wordt op een trein en je belt de politie dan gaan ze niets kunnen doen want ze weten niet waar die trein zich bevindt op het moment als men belt en ze kunnen hem ook niet doen stoppen in een station, in het geval van een IC trein, waar hij normaal niet moet stoppen. En denkelijk kom je op de noodcentrale en die weten denkelijk ook niet aan welke politiedienst ze het moeten doorgeven omdat ze ook niet weten waar de trein zich bevindt.

En als die PV opstellen, moet justitie haar werk doen.  Maar daar knelt het schoentje. 

Roland

Daar heb dan voor 200% gelijk.

Een PV opstellen en justitie een boete laten opleggen helpt ook niet in de meeste gevallen want die mensen die voor "overlast zorgen" hebben meestal ook geen inkomen.

En justitie is er als de kippen bij om de brave burger, die zich dan verdedigt met weliswaar een verboden wapen(peperspray), dan te veroordelen.

Want dan moeten de wetten verstrengd worden, en dan gaan diegene die nu roepen voor harder optreden, nog harder roepen van dat ze de arbeider weer pesten voor geld en niet voor de veiligheid.

Dus, het begint bij ONSZELF en het begin is consequentie in ons eigen gedrag en zijn gevolgen.

Roland

Als dan justitie de juiste mensen gaat aanpakken dan is het OK en niet de "sukkelaar" die in een zatte bui eens naast de pot pist om het dan zo te verwoorden.

Dus, het begint bij ONSZELF en het begin is consequentie in ons eigen gedrag en zijn gevolgen.

Roland

Roland,

Jij, de forumleden, ik en 99,99% van de bevolking moeten ons gedrag niet veranderen want wij gedragen ons zoals het hoort het is die 0,01% die het verbrodden en moeten "aangepakt" worden. (zie maar ook naar de betoging van vorige zondag)

Misschien vanaf een bepaald uur en Securail bewakingsagent laten mee rijden, maar dat kost dan weer geld  :o

Men kan niet voor 100% veiligheid garanderen maar men kan het toch proberen.

Boemeltrein

Ik nam ooit eens de trein naar de parel der badsteden, in Lokeren bleef de trein langer dan normaal stilstaan? tot ik enkele heren van de lange arm der wet op het perron zag en hoe ze met open armen een man ontvingen aangeleverd door de conducteur die hem op zwartrijden had betrapt, deze lieve allochtone man riep constant naar conducteur en agenten dat ze racisten waren. Blijkbaar is men racist als men zwartrijden niet gedoogd. De klapper kwam toen de trein zich terug in beweging zette en een Vlaming rechtover mij in het rijtuig in smetteloos Antweirps vloekte: hoelang goaat dien cirque ier dure? ik antwoordde; het heeft 6 minuten geduurd! maar blijkbaar mogen anderen zwartrijden en gaat ge daarna liever fulmineren op mensen die hun job doen en trouwens ik heb genoeg van uw gezelschap, ik ga naar een ander rijtuig, nog een "prettige dag". :D

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 25 januari 2022, 10:49:07 AM
Als je ( of het nu een vrouw of man is maakt niet uit) belaagd wordt op een trein en je belt de politie dan gaan ze niets kunnen doen want ze weten niet waar die trein zich bevindt op het moment als men belt en ze kunnen hem ook niet doen stoppen in een station, in het geval van een IC trein, waar hij normaal niet moet stoppen. En denkelijk kom je op de noodcentrale en die weten denkelijk ook niet aan welke politiedienst ze het moeten doorgeven omdat ze ook niet weten waar de trein zich bevindt.
De treinverkeersleiding zal toch wel weten waar de trein zich bevindt? In Nederland is een systeem waarop elke trein zich om de paar seconden meldt op basis van GPS. Zelfs voor het gewone volk is dat te volgen: https://spoorkaart.mwnn.nl/
In België zal er toch ook wel zoiets zijn?

rgp

Janie,

De Vlaming ten beste: Als dan justitie de juiste mensen gaat aanpakken dan is het OK en niet de "sukkelaar" die in een zatte bui eens naast de pot pist om het dan zo te verwoorden.

En waar trek je de lijn ?  Diegene die één pint teveel opheeft en verklaart: het was de eerste keer, laten gaan ?

Het speelt geen rol hoever je naast de pot pist en hoeveel keer.  Je hebt er naast gepist en dan moet je de gevolgen accepteren.  Dat noemt men EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID. Ik heb niet gezegd dat men direct iemand voor alles levenslang moet opsluiten.

Roland

den T

Gewoon je burgerzin tonen als er zich een onredelijkheid voordoet en de personen erop aanspreken of alles wel OK is. Als iedereen dat zou doen dan hoef je niet het gevoel te hebben dat je er alleen voor staat om dan maar stilletjes de andere kant uitkijken alsof we niets gezien hebben. En dat laatste merk ik meer en meer in de samenleving. Meer sociale controle, ik zou er me geruster bij voelen.
Warme groeten
Julien