Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

decoder inbouwen

Gestart door n/a, 11 november 2006, 17:40:37 PM

n/a

Goedendag beste mensen

Ik wil voor het eerst zelf een decoder inbouwen. Stel ik sluit de boel verkeerd aan gaat de boel dan kapot of gaat er niks kapot

Reinder

INFO

Dan gaat de boel gewoon kapot.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

hmmm een hele gerustellende gedachte.

Reinder

n/a

klopt het dat alle snoertjes op de printplaat zijn aangesloten. als de loc eer selectrix digitaal was

n/a

maakt het tevens uit aan welke kant ik de orange en de grijze draadjes aansluit?
en tevens de zwarte en grijze?
Reinder

INFO

Reinder, ik heb geen idee waar je mee bezig bent, dus zo lang je niet meer informatie geeft, kan geen mens je verder helpen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

nou hier volgt wat info:
bouw een dcc decoder in van lenz gold mini
In een roco tee treinstel vormallig selectrix
mijn vraag is nu maakt het uit aan welke kant ik de grijze en zwarte draadje aansluit op de motor? En dan nog een vraagje: Ik heb nog een loc waar al een decoder is ingebouwd. Moet ik de draadjes op de zelfde manier aansluiten en dan bedoel ik alleen de kleuren?

Reinder

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Reinder

mijn vraag is nu maakt het uit aan welke kant ik de grijze en zwarte draadje aansluit op de motor?

Volgens mij kan je beter de handleiding eens goed gaan lezen. En vooral goed kijken welk draadje waar moet. De zwarte moet in ieder geval niet aan de motor.

Roderik

Ik zou de handleiding er bij nemen. Lenz geeft in zijn bijsuiters genoeg uitleg om alles goed aan te sluiten.

Maar dan toch een kort overzicht.
Zwart en rood zijn de draden voor de stroomafname
Grijs en oranje lopen naar de motor
Wit en geel gaan naar de lampjes.

Let wel dat je rekening houdt met de rijrichting. Met een elektrische of dieselloc is dat niet ?cht bekangrijk maar bij een stoomloc uiteraard wel.
Always be modelling!

INFO

Reinder, het spijt me voor je, maar verwacht van mij geen antwoorden meer in dit onderwerp. Ieder antwoord wat ik je had kunnen geven zal bij jouw weer tientallen nieuwe vragen oproepen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

harstikke bedankt roderik dan kan ik vanavond solderen want ik had het al uitgekiend en jouw antwoord bevestigd wat ik in gedachte had.

Reinder

Klaas Zondervan

Reinder, mijn kin doet zeer want die viel op straat van verbazing.
Wat Roderik vertelt is toch exact wat er in de handleiding staat? Waarom moet dat nog bevestigd worden, ben je bang dat Lenz het niet goed in de papieren heeft gezet?

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Reinder, mijn kin doet zeer want die viel op straat van verbazing.
Wat Roderik vertelt is toch exact wat er in de handleiding staat? Waarom moet dat nog bevestigd worden, ben je bang dat Lenz het niet goed in de papieren heeft gezet?





Reinder wil gewoon een second opinion [8D]

n/a

klopt als een bus hou van bevestigingen ben in het begin altijd een beetje voorzichtig

Reinder

Klaas Zondervan

Reinder, als je echt een bevestiging wilt, kijk dan eens naar de normen op de NMRA site, hier dus
Dan zie je dat de draadkleuren voor DCC decoders in een norm zijn vastgelegd. Alle fabrikanten van DCC decoders houden zich aan deze kleurcode. Als je de handleidingen van diverse merken en typen decoders bekijkt dan zie je dat ze allemaal dezelfde kleuren voor dezelfde functies gebruiken. Dat hoef je maar ??n keer uit je hoofd te leren.