Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

decoder software

Gestart door 59erke, 03 januari 2022, 14:26:54 PM

59erke

Heeft er iemand ervaring met decoder software ?

Omdat ik meer en meer tegen de beperkingen aanloop van de MM kwestie van cv waardes uitlezen heb ik het idee om zogenaamde decoder software aan te schaffen met als doel cv waardes uit te lezen en te programmeren.

Bedoeling is om een oude laptop hiervoor te gebruiken mits een speciale module/booster de boel aan te sluiten op mijn programmeerspoor op mijn werkbankje. Dus zeker niet om te rijden, hiervoor voldoet de MM prima dus aankoop van een centrale is niet de bedoeling. Belangrijk is ook dat het werkt op alle dcc decoders ongeacht het merk.

Ik heb op het net al wat opgezocht en kwam bij dit uit :  https://www.dtswebshop.nl/nl/sprog-iiv4-programmer.html.

Zijn er mensen die met deze software of andere ervaring hebben ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

Sprog-DCC

ik vrees dat je dan geen mfx of andere protocollen kunt programmeren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Citaat van: raf op 03 januari 2022, 15:05:22 PM
Sprog-DCC

ik vrees dat je dan geen mfx of andere protocollen kunt programmeren

gr raf

Voor DCC decoders is dit ook niet nodig.  Met alle dcc decoders bedoel ik eerder verschillende merken (ESU, D&H, Kuehn, ...)
MFX is dacht ik enkel voor Marklin
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Voor zover ik weet is JRMI de enige die zowat alle DCC decoders zowel kan lezen als schrijven en een interessante interface heeft.
Je hebt hiervoor wel een centrale nodig en JRMI heeft daarvoor de SPROG ontwikkeld.
Maar JRMI werkt ook met een heleboel andere centrales, maar heeft niet voor alle types eenzelfde performantie in het lezen en schrijven. Dat moet je goed bekijken in de lijst.

Met de ESU programmer kan je ook alle DCC decoders lezen en schrijven maar dan moet dat CV per CV gebeuren wat een zeer omslachtig gebeuren is. JE kan dan wel een en ander programmeren zonder een decoder er bij te hebben en dan van de lijst elke CV programmeren naar de decoder.
In hoeverre dit ook kan met het programma dat beschikbaar is van LENZ weet ik niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

JMRI werkt uitstekend, ik gebruik het in combinatie met een Arduino
Uiteraard werkt bijvoorbeeld ESU het best met ESU materiaal, waardoor je gejost bent als je een trein met een decoder van een ander merk koopt. Het zal wel werken maar in de Ecos centrale bijvoorbeeld zie je de functies enkel als F0...F  en niet met de pictogrammen.
Ook de programmer heeft dit gebrek, je kunt dus enkel de CV's met een lijstje aanpassen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf



met de esu programmer kan ik wel degelijk de iconen per gekozen functie veranderen

het probleem is dat je eigenlijk met de programmer wel andere decoders kunt programmeren maar dat esu aan zelf protectie doet net zoals vroeger graupner

tot er een slimmerik is die een ander programma schrijft wat weer wel met andere decoders overweg kan
want als je met de programmer andere decoders kunt programmeren (het bijft dcc)met elk cv apart in te voegen moet het ook via software kunnen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.