Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verdwenen spoorbundel tussen Ellermanstraat en Kempisch Dok (Antwerpen)

Gestart door Herwig, 22 december 2021, 10:51:53 AM

Herwig

    Verdwenen spoorbundel (opstelterrein)  tussen Kempisch Dok en Ellermanstraat  (huidige Noorderplaats/viaduct Noorderlaan)   

    Deze luchtballon- of tweedekker-foto kwam 'k tegen, grasduinend in het Antwerps Felix-archief....

    Het rangeerterrein rechts is reeds sinds mensenheugnis vervangen door een bakstenen viaduct.
    Men is er nu aan de afwerking bezig van het nieuwe Alg. Ziekenhuis ...

    Op de foto: links de 'Goederenstatie' ,  links boven  'den entrepot',  links Ellermanstraat.
    Van de bocht van de ItaliĆ«lei, via de viaducts naar de Luchtbal, is nog geen sprake ...

        Hier  'onder'   was depot en werkplaats Antwerpen-Dam.

> >  Heeft niks te maken met huidig rangeerterrein Antwerpen-Noord.

    https://f.eu1.jwwb.nl/public/o/m/h/temp-omihegymgaujrorkwwot/hj98uz/untitled16.jpg   

Peter

Prachtige foto.
Waar is de tijd dat ik dikwijls op de brug stond om naar de loks te kijken van het depot van "den Dam"
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rochevalien

Citaat van: Peter op 22 december 2021, 11:06:50 AM
Prachtige foto.
Waar is de tijd dat ik dikwijls op de brug stond om naar de loks te kijken van het depot van "den Dam"

Ik heb daar ooit ook eens gestaan met mijn pa zaliger . Stopt daar op een gegeven moment een auto achter ons . Die gast vroeg of we beneden geen mooiere fotos konden maken . We moesten ons gewoon even aanmelden ' op de koer' . Dat hebben we dan ook maar gedaan.Zalige tijden waren dat toen .

Havoc

Kan er iemand dit wat beter situeren? Ik zie echt niet waar dit ooit geweest is (ja, in Antwerpen, zover was ik al)...

- helemaal bovenaan het Scheldt
- dat "vierkant" dok linksboven, is dat waar het MAS staat?
- dan is dat dok rechts ongeveer halverwege (je ziet nog het puntje van een witte zeilboot) het Asiadok?
-
Met vakantie voor onbepaalde duur.

C.B.

Daar heb ik mijn opleiding (1997 - 1998) tot treinbestuurder tot een goed einde gebracht.
Was een geweldige tijd en een leuke depot toen.
Groetjes.
Claudio.

BC911

#6
Citaat van: Havoc op 22 december 2021, 14:22:08 PM
Kan er iemand dit wat beter situeren? Ik zie echt niet waar dit ooit geweest is (ja, in Antwerpen, zover was ik al)...

Zoiets? Zoek de gebouwen die er nog staan, en pas daar de oude foto op in.
Tip: de lok onderaan rechts op de foto staat ongeveer in het huidige skatepark  ;).



Antwerpen_2021_Google_Earth bron: Google Earth

3D-view-Google_Earth bron: Google Earth
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Herwig

#7
       Op deze beide foto's loopt aan de linkerkant, van boven naar onder (of andersom),  de Ellermanstraat .

https://www.google.com/maps/place/ZNA+Cadix+ziekenhuis+(werf)/@51.2311447,4.4119552,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47c3f787e9bc7413:0x36cd1569bbed9084!8m2!3d51.2311447!4d4.4141439

      Het nieuwe   A Z  Cadix   bevindt zich op dat oude, verdwenen opstelterrein.
   
      Dit is dus niet het depot of de werkplaats Antwerpen-Dam want dat was  'onder'  dit rangeerterrein en de goederenstatie.

traxx2837

Mooie foto, maar FOUTE TITEL!!

Dit is het goederenstation Antwerpen Dokken & Stapelplaatsen (Antwerpen D.S.)
De foto is genomen van oost naar west met bovenaan de Schelde.
Het depot Antwerpen-Dam ligt meer naar het oosten en is op deze foto niet te zien, dus ook de brug niet.

Deze foto is ook te zien in het boek "De reizigers worden verzocht van in te stappen" p 100, waarbij op p 103 de in 1939 aangelegde Noorderlaan te zien is, aangelegd over een deel van de spoorbundel evenwijdig met het goederenstationsgebouw. Daarbij is de foto nu genomen van west naar oost. Het depot ligt verder achter de bocht van de Noorderlaan.
Het rangeerterrein Antwerpen-Noord is 5,5 km lang en 2 km breed en ligt ten westen van Ekeren.


Herwig

#9
       " . . .  Op de foto:    links de 'Goederenstatie' ,        links boven  'den entrepot',   links Ellermanstraat,  rechts Kempisch Dok  . . . "

       Aan de rechterzijde dat was toch een ( verdwenen)  "rangeerterrein"  (opstelbundel) naast de goederenstatie .   
       Het heet daar (nu) Noorderplaats en Noorderlaan.

       Had idd. niks te maken met huidig,  'modern'  rangeerterrein Antwerpen-Noord en evenmin met Antwerpen-DAM, wat oostelijker lag.

Havoc

Citaat van: BC911 op 22 december 2021, 14:50:47 PM
Citaat van: Havoc op 22 december 2021, 14:22:08 PM
Kan er iemand dit wat beter situeren? Ik zie echt niet waar dit ooit geweest is (ja, in Antwerpen, zover was ik al)...

Zoiets? Zoek de gebouwen die er nog staan, en pas daar de oude foto op in.
Tip: de lok onderaan rechts op de foto staat ongeveer in het huidige skatepark  ;).

Ah, nu ben ik mee. Ik zat ergens anders met die verwijzing naar Luchtbal en het viaduct.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Was gelegen op het einde van de Italielei rechts. Aan de linkerzijde waren de oude kantoren van de douane

De brede straat bovenaan op de foto is de Londonstraat
De entrepot is juist niet zichtbaar aan de rechterzijde van de foto
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#12
     >>    op de oude foto is  'den Entrepot' ( Douane-pakhuis, ondertussen ook afgebroken ) wel degelijk zichtbaar links bovenaan , onder het Willemdok en aan de overzijde van de Ellermanstraat.

T13 rules

Citaat van: C.B. op 22 december 2021, 14:33:20 PM
Daar heb ik mijn opleiding (1997 - 1998) tot treinbestuurder tot een goed einde gebracht.
Was een geweldige tijd en een leuke depot toen.
ik ben op "Den Dam" "geland" in juni 1995 en spijtig genoeg in 2000 naar Gent moeten gaan.
Zalige tijden in je opleiding tussen de mastodonten van reeks 51, alle rangeerloks, de vele reeksen Eloks ronddwalen en toen denken dat alles voor eeuwig is...
Nu zeer veel spijt dat ik niet gigantisch veel foto's heb genomen, enkele de herinneringen blijven, maar vervagen ook stilaan...
De sfeer op het depot en onder de collega's was toen fenomenaal, altijd ambiance in de barak!
En een lekker koffietje uit de "automaat" :) :)
We hebben elkaar waarschijnlijk ook tegen het lijf gelopen toen ;D
 

59erke

Prachtige foto inderdaad, voor diegene die interesse hebben vind je op onderstaand filmpje een verslag van de sloop van de goederenloods

https://www.youtube.com/watch?v=jM2NrwTxRmU
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan