De Pijl versus De Olifant.

Gestart door perk, 20 december 2021, 11:29:20 AM

perk

't is vandaag vragenuurtje  ;D
Met covid is de club dicht, anders zou ik daar eens in de bib kijken.

Ok, dus de eerste trein die in Belgie reed was De Pijl.   Maar nergens vind ik -online- veel informatie hierover.
Wel tonnen over La Belge, en De Olifant.   

Sommige gravures/tekeningen suggesteren dat De Pijl er hetzelfde uitzag als De Olifant maar ik vind gewoon amper iets terug.

Heeft iemand hier meer info over?    Ideaal zoek ik plannen waar ik deze mee kan nabouwen.

Patrick


svvander

Een mooi project. Het is niet evident om er veel informatie over te vinden: dit hebben we een tijdje geleden ook ontdekt (quiz van de club).

In Mechelen (in het museum de Mijlpaal) heeft er een tijdje een replica van de Olifant gestaan... maar van De Pijl... geen spoor.

Op deze site staat "De Snelheid" http://www.machinemuseum.nl/stoomtrein.html (met plan). Trekt er een heel klein beetje op (denk ik), is misschien wel een goede basis? Maar ik kan dus niet bevestigen dat deze er hetzelfde uitzag als De Pijl.

Ik vraag eens rond.


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Perk,

Als ex-(bestuurs) lid van de MSCM De Pijl kan je het volgende vertellen: ik denk 30 a 35 jaar geleden zijn we naar de plannen op zoek gegaan. In belgie niets te vinden, dan maar in Engeland gaan aankloppen bij een Heritage society. Daar hebben we snel en uitvoerig antwoord van gekregen, maar ze hadden ook geen plannen.

Ik denk dat er geen plannen (meer) zijn, en he het met etsen en tekeningen zult moeten doen.

Roland

perk

Roland,

Ik heb tekeningen gevonden die niet overeenkomen met de replica's (en sommige plannen).
'k vrees dat toen impressie en sfeerweergave belangrijker was dan een waarheidsgetrouw schilderij.

Is er iets geweten over de machine zelf?   Is de Olifant een opvolger van de Pijl?   Ik vermoed dat er geen types waren toen en alleen handwerk en improvisatie/leren.

Hebben jullie toen iets aan details gevonden?

Sven,

ze trekken allemaal op elkaar :-)
Ongelofelijk dat zo een historisch voortuig gewoon verdwenen lijkt te zijn zonder enig spoor. (wel, figuurlijk he)

Patrick


Herwig



" . . . Wel tonnen over La Belge, en De Olifant. . . . ."


't Was  LE Belge,  wat een prima aanleiding is om een locomotief sowieso  mannelijk  te vinden    ;)   
Hij staat vooraan en hij trekt de wagons of rijtuigen en is dus geen  'dame'  zoals dat door sommigen wordt gepromoot .    :)

adrievans

Citaat van: perk op 20 december 2021, 12:55:41 PM

ze trekken allemaal op elkaar :-)
Ongelofelijk dat zo een historisch voortuig gewoon verdwenen lijkt te zijn zonder enig spoor. (wel, figuurlijk he)

Patrick


Ik heb net wat info/zoekwerk gedaan en het lijkt me dat ze voor een eerste rit niet echt keuze hadden uit meerdere type's en de drie redelijk veel op elkaar leken.(Dit is giswerk)
Maar waarom perse de pijl namaken terwijl de andere ook op die dag actief waren.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 20 december 2021, 13:17:37 PM


" . . . Wel tonnen over La Belge, en De Olifant. . . . ."


't Was  LE Belge,  wat een prima aanleiding is om een locomotief sowieso  mannelijk  te vinden    ;)   
Hij staat vooraan en hij trekt de wagons of rijtuigen en is dus geen  'dame'  zoals dat door sommigen wordt gepromoot .    :)

Sorry Herwig,
Wij leven (nu nog maar amper) in 2021, dus je dient heden ten dage rekening te houden met genderneutraalheid,
Gelieve jouw stelling aan te passen aub... ::) ;D ;D

;)

Herwig

#7
    Goed dan,  vanaf 2022:    RangeerDuvelin    ;)
    Maar nen Olifant is ook  männlich ,  zelfs als locomotief .    :)

De Pijl was een zusterlocomotief ( ! ) van die andere Stephensons:
n°1-La Flêche, n°3-Stephenson, n°4-Rapide, n°5-Eclair     ( 'remorqueurs à voyageurs' )
La locomotive n°6-Le Belge  était identique   ( door Cockerill naar de Stephenson Patent 1A1 )   
Dus zag de Pijl er hetzelfde uit als De Belg .

L' Eléphant was n°2 - B1 - goederenloc.

    (  Vapeur en Belgique 1 (Ph. Dambly)   blz. 74 )
   
   
     

rgp

Herwig, Perk,

Er zijn voor de openingsrit drie locomotieven gebouwd door Stephenson: la fleche, le belge en l elephant.

Op de heenrit heeft iedere locomotief zijn trein getrokken, bij de terugrit hebben ze een triple tractie gedaan.

Roland

Metpetergaathetbeter

Google afbeeldingen "eerste stoomrit Belgie"geeft je toch een aardig aantal zaken die je kan aanklikken

perk

google geeft wat info, maar niet veel details en ook inconsistente zaken.

Maar nu weet ik al veel meer!   Ik ga zoeken naar plannen van 'Le Belge' en als ik dat niet vind zijn er nog altijd de foto's van Trainworld.
Als iemand trouwens plannen weet liggen ?   (of tips, ergens moeten die toch zijn)

Mijn huidig bouwprojectje loopt ten einde, ik post dat wel eens als het af is morgen ofzo, en ik was zo aan het denken of het mogelijk was die oude stoomlocs in 3D te printen...
Niet echt met motor en decoder, maar gewoon als dummy.
Als ik dan de moeite van het 3d tekenen doe, wil ik ook direct met de juiste afmetingen en plannen beginnen.

zijnde lid van MSC De Pijl vind ik dat ik die eerst die moest proberen, en zijnde Mechelaar van geboorte ook.

Patrick

Havoc

Citaat van: rgp op 20 december 2021, 15:52:31 PM
Herwig, Perk,

Er zijn voor de openingsrit drie locomotieven gebouwd door Stephenson: la fleche, le belge en l elephant.

Op de heenrit heeft iedere locomotief zijn trein getrokken, bij de terugrit hebben ze een triple tractie gedaan.

Roland

Tiens, ik had het altijd anders begrepen. De eerste locs kwamen van engeland (Flêche, Stephenson, Eléphant) en dat de Eléphant op zijn eentje de terugtocht deed met alle wagons. Vind ik ook in Dambly. Belge  was de eerste in belgië gebouwde loc van bij Cockerill.

Zou er in wallonië niets meer zijn? Ik herinner me ooit op tv een uitzending gezien te hebben over een archief in wallonië dat letterlijk stapels plannen had van treinmaterieel. Maar het was allemaal (toen) nog niet geklasseerd of verwerkt. Spijtig genoeg geen idee waar dat was. Er is wel het archief van SA Cockerill: https://search.arch.be/fr/rechercher-des-archives/resultats/ead/index/zoekterm/cockerill/eadid/BE-A0523_711749_711148_FRE en https://www.fondationjohncockerill.com/heritage Je kan altijd proberen te telefoneren of te mailen en eens te vragen of zij iets hebben of waar je terecht zou kunnen. Niets te verliezen zou ik zeggen.

De NMBS en zijn archieven/bibliotheek/informatie... Mijn herinneringen aan de kelder van de Frankrijkstraat (1993) zijn laat ons zeggen "schilderachtig". "De Collega's" in real live.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: perk op 20 december 2021, 17:07:24 PMzijnde lid van MSC De Pijl vind ik dat ik die eerst die moest proberen, en zijnde Mechelaar van geboorte ook.

Patrick
Is loc 1452 dan geen alternatief? Gebouwd in de werkplaats van Mechelen volgens plannen van Belpaire? Is ook niet veel van te vinden buiten enkele platen in Dambly.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#13
De Pijl en de Stephenson waren beide van de 'Patent' class locomotieven met een 2-2-2 wiel configuratie. De Olifant was een andere class met z'n 2-4-0 configuratie.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

https://www.facebook.com/groups/1837259479868421 hier eens dezelfde vraag stellen niet elke spoorliefhebber komt hier