Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Digitaal naar analoog

Gestart door Peter, 20 december 2021, 09:50:44 AM

Peter

Mischien een domme vraag:
Kan ik digitale modellen op op bv: mijn kleinzoon zijn analoog ovaaltje, laten rijden
Het alternatief zou zijn dat ik mijn decoders uit mijn modellen verwijder., en dat ik mijn analoge modellen niet moet digitaliseren
Bedankt alvast voor jullie hulp
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ronald

CV29 vertellen dat deze analoog herkent. Maar eigenlijk moet je dat allemaal niet willen. Digitale locs op analoge banen is niet waar ze voor gemaakt zijn.

dani

Citaat van: Peter op 20 december 2021, 09:50:44 AM
Mischien een domme vraag
Ik zeg altijd  "er zijn geen domme vragen",  maar misschien moet ik mijn standpunt toch eens herzien met wat ik de afgelopen maanden al heb gezien op diverse fora en facebook.
Probeer dit eens :  google.be

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gekendevent

rijd perfect Peter. Alleen opletten dat indien het marklin is je de oude blauwe trafo's niet hebt want die durven nogal eens een decoder opblazen als de rijrichting omkering wordt gebruikt
oud gekende telefoon

i_m_johny

#5
Er zijn ook eenvoudige 'Delta' rijregelaars met een draaiknoop. Zo lijkt het een analoge baan, maar is gewoon digitaal.
Wel even de betreffende locs op adres 24, 60, 72 of 78 instellen.

Ook verlichting kan dan gewoon geregeld worden.

raf

zoals Johnny reeds aangaf oppasen met die trafo's
de lichte blauwe gaan misschien nog net maar ik zou voor de witte gaan
anders een serie dikke diodes tussen zetten per diode verlaagt de spanning 0,75 volt
maar ikzelf zou het ook niet doen.
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

De transfo die gebruikt wordt is de oude standaard Trix transfo. Lichtblauw met zilverkeurige bovenzijde
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Nog een probleem met een digitale loc op een analoge baan is de aanloopspanning. De loc begint pas te reageren als de baanspanning ongeveer 5 volt is.
Ik heb een treinstel dat alleen digitaal te koop was. Zelfs het geluid werkte op mijn analoge baan. Maar het rijgedrag was zo belabberd dat ik die hele decoder er uit heb gesloopt.

dani

Citaat van: raf op 20 december 2021, 12:35:10 PM
zoals Johnny reeds aangaf oppasen met die trafo's
de lichte blauwe gaan misschien nog net maar ik zou voor de witte gaan
anders een serie dikke diodes tussen zetten per diode verlaagt de spanning 0,75 volt
maar ikzelf zou het ook niet doen.
gr raf 

Citaat van: i_m_johny op 20 december 2021, 11:24:50 AM
Er zijn ook eenvoudige 'Delta' rijregelaars met een draaiknoop. Zo lijkt het een analoge baan, maar is gewoon digitaal.
Wel even de betreffende locs op adres 24, 60, 72 of 78 instellen.
Ook verlichting kan dan gewoon geregeld worden.

1. diodes op AC trafo ... ?
2.  Peter rijdt geloof ik 2-rail DC(C)  dus Delta is m.i.  niet aan de orde en de oude blauwe M* trafo's ook niet.

My 2 cents
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gekendevent

dan is er geen enkel probleem :)
oud gekende telefoon

i_m_johny

Citaat van: dani op 20 december 2021, 13:28:05 PM
Citaat van: raf op 20 december 2021, 12:35:10 PM
zoals Johnny reeds aangaf oppasen met die trafo's
de lichte blauwe gaan misschien nog net maar ik zou voor de witte gaan
anders een serie dikke diodes tussen zetten per diode verlaagt de spanning 0,75 volt
maar ikzelf zou het ook niet doen.
gr raf 

Citaat van: i_m_johny op 20 december 2021, 11:24:50 AM
Er zijn ook eenvoudige 'Delta' rijregelaars met een draaiknoop. Zo lijkt het een analoge baan, maar is gewoon digitaal.
Wel even de betreffende locs op adres 24, 60, 72 of 78 instellen.
Ook verlichting kan dan gewoon geregeld worden.

1. diodes op AC trafo ... ?
2.  Peter rijdt geloof ik 2-rail DC(C)  dus Delta is m.i.  niet aan de orde en de oude blauwe M* trafo's ook niet.

My 2 cents


Het zijn Delta MM adressen, inderdaad alleen Marklin, die ik bedoelde.

raf

Dani JA diodes op een AC trafo en waarom niet ????
marklin rijd gewoon op DC 3 rail hoor
en wat ik bedoelde is de diode's zo zetten dat ze de spanning verlagen dus maar in serie van BV de bruine draad
maar dan wel anti parralel zetten zodat ze zowel in de op als in de neer gaande flank van de ac werken
en als ik iets niet geprobeerd heb dan post ik het ook niet dus ja het werkt je verlaagd het voltage van de oudere trafo's maar zoals ik ook schreef niet ideaal
daarom er ook bijgezet "ik zou het ook niet doen "maar getest heb ik het wel vroeger in een lang verleden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.