Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

fabrieken zelf bouwen

Gestart door marimon, 11 november 2006, 11:24:16 AM

marimon

Ik heb ruimte op mijn Ho baan om een industriesite van 120 x 70cm te plaatsen. Maar deze wil ik invullen door het maken van zelfbouwfabrieken. De inspiratie ontbreekt mij echter,na menig ontwerpen zelf op papier gezet te hebben, om bouwtekeningen te maken en dus zoek ik  het opinternet. Tot hiertoe niets gevonden, waarschijnlijk door gebruik van verkeerde inputs. OK, in de bibliotheek vindt ge misschien wil je gading, maar ik kom daar zelden of nooit. Tenzij iemand mij een referentie van een boek kan geven.
Iemand die mij kan helpen ?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Rochevalien

Misschien eens z?lf de boer op gaan en wat fabrieken gaan bekijken op schaal 1/1? want over wat voor soort fabieken gaat het? chemie?( bwheurk!!![V]) brouwerijen? graanopslag? papierindustrie? kijk ook eens in de catalogus van Whalters/Cornerstone, schoon spul hebben die!

Gerrit

tufken

Brouwerijen dat is zeker niet slecht Gerrit
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


marctje

als je industrie wilt bouwen heb je bij dpm een mooi arsenaal aan gevels poorten doorrijpoorten enzo.

bij ons in de club is de industrie vooral zelfbouw kom gerust eens zien
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Tom

Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom
Welke club is dat dan?
staat in zijn handtekening: MTD! (Mortsel, oftewel Deurnse modeltreinencub)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Marimon,

In welk tijdperk situeer je je baan? Bij een moderne baan kan je de huidige zielloze rechthoekige metalen of betonnen constructies neerpoten. Als je echter in een ouder tijdperk  (II of III) werkt, kan je aan de slag met pittoreske baksteengebouwen, zaagtanddaken, schoorstenen... Je moet er maar eens een boek van de plaatselijke oud en heemkundige kring op naslaan. Wellicht vind je hier heel wat foto's van oudere fabrieksgebouwen. Nog beter is eens een dag op pad te gaan met je fototoestel en alles te fotograferen wat volgens jou waard is om na te bouwen in model. Je zal wellicht  versteld staan van de 'oogst' aan materiaal.

Groeten,
Guy

marimon

Ja, ik had iets preciezer moeten zijn. Nog een geluk dat Wim Ysbeer nog niet heeft gereageerd met "eerst nadenken en dan pas schrijven[:D]).
Mijn baan zit tussen tijdperk III begin IV. Mischien met toch maar eens een flinke wandeling te maken dat er inspiratie zal komen. Ik had een mooi ontwerp gezien bij de Brugse Modelbouwvrienden 25-jarig- bestaan-tentoonstelling en zoek iets dergelijks fraai ook te kunnen maken. Van wie was dat diorama ook weer?
?Marctje
Ben vandaag nog in Lier geweest. Misschien de volgende keer dat ik naar ginder ga zal ik eens langs komen.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

just4fun

citaat:
Geplaatst door marimon

Mijn baan zit tussen tijdperk III begin IV. Mischien met toch maar eens een flinke wandeling te maken dat er inspiratie zal komen.


Een fikse wandeling langs oude industrie (haventje van Merksem bij Antwerpen, Gent heeft ook mooie oude havenhoekjes, de Brusselse kanaalzone, ...) met een fototoestel kan veel inspiratie opleveren.
Groet,
Paul

Edit: blijkbaar fout geplaatste reactie

janjozef

een wandeling een fototoestel een blad papier een potlood, staat altijd mooi als ge kunt zeggen en daar staat het grote voorbeeld.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

poco loco

Waar situeert je baan zich?
Dat kan meteen een inspiratie zijn voor het soort industrie dat je gaat bouwen. Die is meestal plaatsgebonden door de aanwezigheid van (een deel van) de grondstoffen.

groet, luc.

Robert van den Broeken

ik wil zelf graag een loods bouwen voor vrachtwagens of goederen
lijkt me leuk werk . maar hoe doe ik het precies wat van materialen enz. moet ik gebruiken ?

marimon

Ja, ik had dus nog preciezer moeten zijn.
Ik heb dit weekend bij CL-* een graansilo van W** gekocht om toch maar een voorbeeld te hebben van de dimensie dat zo'n fabriekswijk zal hebben. En zo'n silo had ik toch voorzien in deze wijk. Maar inderdaad, het dokske van Merksem, hoe dat ik daar niet aan gedacht heb[:o)]! En zeggen dat ik daar vlakbij gewoond heb gedurende 18 jaar. De Belga-fabriek niet ver van, de Solo-gebouwen, de cementtorens, miljaar[8)] en dan nog al de rest dat ik vergeten ben.
Een bron van goede voeding voor zelfmodelbouw.
Ik heb er zelfs m'n eerste vislijn gesmeten, in 't dokske. Na een heerlijke dag vissen heb ik de vis van mijn buurman-visser meegekregen. Ik had nul vissen gevangen. Dit was m'n eerste en tevens laatste dag als lijnvisser; 'k was toen 12 jaar, denk ik. Later, toen ik er 22 was, lag ik daar met een schip.
Stop,  de nostalgie komt weer boven... .[;)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tunnelmotor2000

Ha Merksem dok[:)]Zou echt wel eens een model willen zien van die graanzuiger op de hoek. Zijn gebouwen om U tegen te zeggen.