Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Amerikaanse stomers

Gestart door Jacques D, 10 december 2021, 00:08:29 AM

Jacques D

H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

DFS

Mooie modellen,

Heb zelf indertijd zo'n 4-12-2 aan een goede prijs kunnen kopen. Machtig machien.

De 'Early Challenger' van BLI ziet er trouwens ook veelbelovend uit...

Peter

800,00 usd is ook geen misse prijs voor die modellen
Met vriendelijke groeten
Peter

Jacques D

Citaat van: Peter op 10 december 2021, 11:04:49 AM

Niet iedereen kan of wil dergelijke prijzen betalen, maar je moet wel bedenken dat deze locomotieven vrijwel volledig uit messing vervaardigd zijn en dan vallen de prijzen nog best mee als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de messing stoomlocomotieven van Olaerts.
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

rgp

Jacques,

Is de meerwaarde van messing anno 2021 nog te verantwoorden gezien de evolutie van professioneel 3d printing ?

Roland

Rangeerduivel

Citaat van: Jacques D op 10 december 2021, 12:15:54 PM
Citaat van: Peter op 10 december 2021, 11:04:49 AM

Niet iedereen kan of wil dergelijke prijzen betalen, maar je moet wel bedenken dat deze locomotieven vrijwel volledig uit messing vervaardigd zijn en dan vallen de prijzen nog best mee als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de messing stoomlocomotieven van Olaerts.

Je kan en mag niet vergelijken, maar dan geef ik nog liever 800 usd aan zo een machine met alle funkties dan meer dan 1000 euro aan een Belgische diesel, laat staan een stomer van dubbel zo duur!

;)

Jacques D

Citaat van: rgp op 10 december 2021, 13:12:57 PM
Jacques,

Is de meerwaarde van messing anno 2021 nog te verantwoorden gezien de evolutie van professioneel 3d printing ?

Roland

Ik zie alleszins een toekomst voor in 3D geprinte modellen die in kleine serie gemaakt worden en al dan niet in kit verkocht worden. PB Messingmodelbouw gebruikt de techniek nu ook al voor sommige van zijn creaties zoals deze Type 12 (oud):

http://www.pb-messingmodelbouw.com/nl/schaal-ho/bouwkits/stoomlocomotieven/90036-0-stoomlocomotief-type-12-calumbia-1888-1931

Professionele 3D-printing zal allicht de komende jaren kwalitatief nog beter en minder duur worden, zoals dat met de meeste nieuwe technologie het geval is. Ik acht het zelfs niet onmogelijk dat in een niet al te verre toekomst bepaalde leveranciers 3D-bestanden te koop zullen aanbieden die je thuis kan printen in goede kwaliteit op een betaalbare 3D-printer.

Er zal wel altijd een markt blijven voor zeer mooie, maar dure messingmodellen. Dat is een klasse apart die in veel gevallen in een vitrine belanden en er maar zelden uitkomen.

Grote fabrikanten zoals Märklin, Roco, Piko,... zie ik nog niet zo snel naar 3D-printing overgaan. Grote(re) series zijn sneller te fabriceren met mallen dan te printen.

rgp

Jacques,

Wat jij als toekomst bestempelt, is al een beginnende realiteit.

Schaal 0 door Chrezo: 140C aan 600 euro intekenprijs (analoog maar digiaal voorbereid), Picasso aan 400 euro.  En Chrezo is ook maar een kleine speler te vergelijken met vbv en olaerts.

Ik heb mijn conclusies al lang getrokken

Roland

Jacques D

Citaat van: rgp op 10 december 2021, 15:54:49 PM
Jacques,

Wat jij als toekomst bestempelt, is al een beginnende realiteit.

Schaal 0 door Chrezo: 140C aan 600 euro intekenprijs (analoog maar digiaal voorbereid), Picasso aan 400 euro.  En Chrezo is ook maar een kleine speler te vergelijken met vbv en olaerts.

Ik heb mijn conclusies al lang getrokken

Roland

Die modellen van Chrezo zijn zeker hun geld waard! Alleen kamp ik nu al met plaatsgebrek, dus houd ik het bij schaal H0.

Jacques D

Citaat van: DFS op 10 december 2021, 10:57:16 AM
Mooie modellen,

Heb zelf indertijd zo'n 4-12-2 aan een goede prijs kunnen kopen. Machtig machien.

De 'Early Challenger' van BLI ziet er trouwens ook veelbelovend uit...

In deze video wordt de "Early Challenger" gepresenteerd. Een machtige machine inderdaad!